Baron de Coubertin, the founder of the modern Olympic Games, made many attempts to make the games more effective and recognizable. One of these attempts is the design of the Olympic flag, because there was a need for a visual symbol. The idea of Olympism created by Coubertin aims to interlock the world with the bonds of love and friendship as a result of the unity of mind, soul and body. This ideal which also constitutes the meaning infrastructure of the rings, is coded on six different colors and five rings. It can be said that the intellectual origin of the rings is based on the institutions Coubertin was in and on some symbols and visuals he witnessed. The rings first appeared in two letters Coubertin sent to a close friend. They were then formally announced in a written declaration in 1913 and introduced at the 1914 Paris convention. The flag was first waved at a sporting event in Egypt, at a non-Olympic event. After that the usage areas of the rings expanded considerably. The Olympic Games in Antwerp in 1920 and in Paris in 1924 increased the popularity of the flag and it was used in many different places. The officialization of the flag also promoted the flag ritual over time. The attempt to associate the ring symbol with the ancient Olympic Games remained a mistake. The aim of the study is to bring to the forefront the birth and developmental stages of the world's most popular flag, the Olympic flag with five rings, along with the ideas, contradictions, and disagreements found in the literature on the subject, and to provide a clearer and more understandable chronological structure.
Modern olimpiyatların kurucusu Baron de Coubertin, oyunları daha etkili ve tanınır hâle getirmek için birçok girişimde bulundu. Bu teşebbüslerden biri de görsel sembole duyulan ihtiyaçtan dolayı olimpiyat bayrağının tasarımıdır. Coubertin tarafından oluşturulan Olimpizm fikri insanın zihin, ruh, beden birliğinin sağlanması sonucunda dünyayı sevgi ve dostluk bağlarıyla birbirine kenetlemeyi hedeflemektedir. Halkaların anlam alt yapısını da oluşturan bu ideal altı farklı renk ve beş halka üzerinde kodlanmıştır. Halkaların fikrî kökeninin Coubertin’in içinde bulunduğu kurumlara, tanık olduğu bazı sembollere ve görsellere dayandığı söylenebilir. Halkalar ilk kez Coubertin’in yakın bir dostuna gönderdiği iki mektupta ortaya çıktı. Daha sonra 1913’te yazılı bir beyan ile resmi olarak açıklandı ve 1914 Paris kongresinde tanıtıldı. Bayrak ilk kez olimpiyat dışı bir etkinlikte Mısır’da düzenlenen bir spor organizasyonunda dalgalandı. Bu süreçten sonra halkaların kullanım alanları ciddi manada genişledi. 1920 Anvers ve 1924 Paris Olimpiyatları bayrağın popülaritesini artırdı ve bayrak birçok farklı yerde kullanıldı. Bayrağın resmiyet kazanması, zamanla bayrak ritüelini de teşvik etti. Halkalı sembolün antik olimpiyat oyunlarıyla ilişkilendirilme çabası ise büyük bir yanılgı olarak kaldı. Çalışmanın amacı, dünyanın en popüler bayrağı olan beş halkalı olimpiyat bayrağının doğuşunu, gelişim evrelerini, konu ile ilgili literatürün barındırdığı fikirleri, çelişki ve anlaşmazlıkları gündeme taşıyıp, kronolojik olarak daha net ve anlaşılır bir yapıya kavuşturmaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Review |
Authors | |
Early Pub Date | February 29, 2024 |
Publication Date | February 29, 2024 |
Acceptance Date | January 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |