Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencileri için fiziksel okuryazarlık ölçeği geliştirmektir. Araştırmaya 5,6,7 ve 8. Sınıflardan 650 öğrenci katılmıştır. Taslak form literatür taraması ve uzman görüşleri alınarak hazırlanmıştır. Maddelerin anlaşılırlığını test etmek için 40 öğrenciyle görüşmeler yapılmıştır (5 maddenin ifadeleri yeniden düzenlendi). Pilot güvenirlilik analizi ve Bartlett’s küresellik testi sonucunda değişkenler arası korelasyonun yeterli olduğu, ölçeğin özgün ve homojen yapıda sorulardan oluştuğu kabul edilmiştir. Ardından Kaiser-Meyer-Olkin, Barlett ve Cronbach Alfa değerleri kontrol edilerek AFA için uygun ve yeterli oldukları tespit edilmiştir. AFA sonucunda 4 faktörde toplanan 20 madde elde edilmiştir. Bu faktörlerin açıkladığı varyans %58.442’dir. SPSS AMOS 24 programında yapılan DFA sonucunda ise, model uyum indekslerini karşılamayan 3 madde çıkarılmıştır. Model uyum şartlarını taşıyan 17 maddenin standartlaştırılmış madde yükleri 0,654-0,895 arasında; R2 değerleri 0,43-0,80 arasında ve standart hataları 0.045-0.102 arasında değiştiği tespit edilmiştir. Güvenirlilik kapsamında ise AVE, CR ve iç tutarlık katsayıları incelenmiş ve koşulları sağladığı belirlenmiştir. Ölçek son haliyle 4 alt boyuttan (“Motivasyon”, “Bilgi ve Anlayış”, “Güven” ve “Fiziksel Yeterlilik”) oluşmaktadır. Sonuç olarak, geliştirilen ölçeğin, öğrencilerin fiziksel okuryazarlık algılarını ölçen, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir.
The purpose of this research is to develop a physical literacy scale for secondary school students. 650 students from 5th, 6th, 7th and 8th grades participated in the research. The draft form was prepared by reviewing the literature and taking expert opinions. Interviews were conducted with 40 students to test the comprehensibility of the items (the wording of 5 items was revised). As a result of the pilot reliability analysis and Bartlett's sphericity test, it was accepted that the correlation between the variables was sufficient, and the scale consisted of questions with a unique and homogeneous structure. Then, Kaiser-Meyer-Olkin, Bartlett and Cronbach Alpha values were checked, and they were determined to be suitable and sufficient for EFA. As a result of EFA, 20 items collected in 4 factors were obtained. The variance explained by these factors is 58.442%. As a result of the CFA conducted in SPSS AMOS 24 programme, 3 items that did not meet the model fit index criteria were removed. It was determined that the standardized item loadings of the 17 items that met the model fit conditions ranged between 0.654-0.895, R2 values ranged between 0.43-0.80 and standard errors ranged between 0.045-0.102. Regarding reliability, AVE, CR, and internal consistency coefficients were examined, and it was determined that they meet the specified criteria. The final version of the scale consists of four sub-dimensions ("Motivation", "Knowledge and Understanding", "Confidence" and "Physical Competence"). In conclusion, it was determined that the developed scale is a valid and reliable measurement tool for assessing students' perceptions of physical literacy.
Physical literacy Physical activity Physical education and sports Secondary school students
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 4, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | January 6, 2024 |
Acceptance Date | March 21, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |