Abstract
Türkiye’nin Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA 2003)’deki düşük performansı, ülkemiz için çok büyük bir hayal kırıklığına sebep olmuştur. 2003 ve 2006 yıllarında yapılan PISA verilerinden yararlanılarak, matematik, okuma ve fen bilimlerindeki bu düşük performansın sebebini araştırmak ve ülkelerin performanslarındaki değişimi incelemek amacıyla bu çalışmada, Malmquist Endeks yaklaşımını kullanılmıştır. Örneklem PISA’ya katılan ülkelerden oluşmaktadır. Bu verileri kullanarak eğitimde etkin olan ve olmayan ülkeler belirlenmiştir. Bu analiz sonucunda toplam etkinliğin: Çalışmaya dâhil edilen 25 ülkeden 18’inde arttığı, 3’ünde değişmediği ve 4’ünde azaldığı gösterilmiştir. Türkiye’nin ise toplam etkinliğinde yaklaşık %2’lik bir azalma olduğu, bunun sebebinin de eğitim reformlarına uyum zorluğu olduğu tespit edilmiştir.