Purpose of the research; The aim of this study is to determine the difficulties, problems and needs of asylum-seeking children living in Turkey with temporary protection status in the context of social work. In this study, the general screening model was used to determine the difficulties faced by refugee children under temporary protection. The population of the research consists of asylum seeker children between the ages of 7-17 who are under temporary protection status living in the provinces of Mardin and İzmir. Snowball sampling method was used for the purpose of the research. The research data were obtained by interviewing 400 refugee children, 200 from Mardin and 200 from Izmir, between January 2019 and February 2019. When the distribution of the difficulties faced by the children participating in the research is examined; 93% of them are sick because their houses cannot be heated, 44.5% of them are constantly ill because of their language problems, 67.4% of them are discriminated against because of language problems, 50% of them have difficulty in making friends with local children, 86.5% cannot be fed adequately determined. Given that refugee children are foreigners and have language problems, giving importance and priority to Turkish language education, which will facilitate their integration into society, will contribute to their social adaptation.
Araştırmanın amacı; Türkiye’de yaşayan geçici koruma statüsünde olan sığınmacı çocukların sosyal hizmet bağlamında karşılaştıkları güçlükler, sorunlar ve gereksinimlerinin belirlenmesidir. Bu çalışmada geçici koruma altında olan sığınmacı çocukların karşılaştıkları güçlükleri belirlemeye yönelik olarak genel tarama modeli esas alınmıştır. Araştırmanın evreni, Mardin ve İzmir illerinde yaşayan geçici koruma statüsü altında olan 7-17 yaş arasındaki sığınmacı çocuklardan oluşmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda kartopu örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verileri 2019 Ocak- 2019 Şubat ayları arasında Mardin ilinden 200, İzmir ilinden 200 toplamda 400 sığınmacı çocuk ile görüşme yapılarak elde edilmiştir. Araştırma katılan çocukların karşılaştıkları güçlüklerin dağılımı incelendiğinde; % 93‘ü evlerinin ısınamadığı, % 44.5’i evlerinin ısınamaması nedeniyle sürekli hasta olmaları, % 67.4’ü dil sorunları nedeniyle ayrımcılığa maruz kaldığı, % 50’i yerli çocuklarla arkadaşlık etmede güçlük çektiği % 86.5’i yeterli beslenemediği belirlenmiştir. Sığınmacı çocukların yabancı olması ve dil sorunu yaşaması nedeniyle onların topluma uyumunu kolaylaştıracak Türkçe dil eğitimine önem ve öncelik verilmesi sosyal uyumlarına katkı sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 30, 2022 |
Publication Date | March 30, 2022 |
Submission Date | November 3, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 1 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License International License.