Bu araştırmada lisans düzeyinde öğrenim gören sosyal hizmet öğrencilerinin engellilere yönelik tutumlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama ve ilişkisel tarama modeli esas alınmıştır. Çalışmanın ana evreni sosyal hizmet öğrencileridir. Tesadüfi (rastgele) örnekleme yöntemi ile yürütülen araştırmada % 95 güven aralığında örneklem büyüklüğü 374 olarak belirlenmiştir. Çalışmaya 397 öğrenci gönüllü olarak katılım göstermiştir. Araştırmacı tarafından çalışmanın amacı doğrultusunda hazırlanan Görüşme Formu (anket) Google Formlar aracılığı ile online olarak paylaşılmış olup elde edilen verilerin analizi için SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. Öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri dikkate alınarak Ki-kare, Bağımsız Örneklem T testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), frekans dağılımları, ortalama, yüzde, standart sapma gibi istatistiksel analizler yapılmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin engellilere yönelik tutumları genel anlamda olumludur.
In this research, it is aimed to determine the attitudes of social work students studying at undergraduate level towards disabilities. The study was based on the general screening and relational screening model from quantitative research methods. The main universe of the study is social work students. In the research conducted by random sampling method, the sample size was determined as 374 within the 95% confidence interval. 397 students participated in the study voluntarily. The Interview Form (questionnaire) prepared by the researcher for the purpose of the study was shared online via Google Forms and SPSS 22.0 program was used to analyze the data obtained.. Statistical analyses such as Chi-square, Independent Sample T-test, one-way analysis of variance (ANOVA), frequency distributions, mean, percentage, standard deviation were performed by taking into account the socio-demographic characteristics of the students. As a result, the students' attitudes towards disabilities are generally positive.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Work (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 26, 2023 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Submission Date | July 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 3 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License International License.