Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 9 Issue: 3, 349 - 382, 30.12.2020

Abstract

References

  • Akyıldız, S., Altun, T., & Kasım, Ş. (2020). Adaylık eğitimi uygulama sürecinin aday öğretmenlerin görüşlerine göre incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 117-131.
  • Akbaşlı, S., & Meydan, A. (2009). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin okul-aile-toplum ilişkileri sürecinde karşılaştığı güçlükler. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 21-23.
  • Barber, M. & Mourshed, M. (2007). How the world’s best-performing school systems come out on top, Report, McKinsey and Company. Retrieved from https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/how-the-worlds-best-performing-school-systems-come-out-on-top
  • Başar, M., & Doğan, Z. G. (2015). Göreve yeni başlayan öğretmenlerin yaşadığı sosyal-kültürel mesleki sorunlar. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 375-398.
  • Çakmak, Z., Kaçar, T., & Arıkan, İ. (2018). Sosyal Bilgiler aday öğretmenlerinin aday öğretmen yetiştirme sürecine ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Educational Studies, 5(1), 58-82.
  • Çelik, O. T., & Atik, S. Prospective Teacher Training Program in Turkey: A Meta Synthesis Study. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(2), 539-564.
  • Danielson, C. (1999). Mentoring beginning teachers: The case for mentoring. Teaching and Change, 6(3), 251-57.
  • Ekinci, A. (2010). Aday öğretmenlerin iş başında yetiştirilmesinde okul müdürlerinin rolü. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, 15, 63-77.
  • Ekinci, A., Bozan, S., & Sakız, H. (2019). Aday öğretmen yetiştirme programının etkililiğine ilişkin aday ve danışman öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52(3), 801-836.
  • European Commission. (2010). Developing coherent and system-wide induction programmes for beginning teachers: a handbook for policymakers. European Commission Staff Working Document 538. Retrieved from https://ec.europa.eu/assets/eac/education/policy/school/doc/handbook0410_en.pdf

A Study on the Experiences of Beginning Classroom Teachers on Teacher Induction Practices in Rural Areas in Turkey

Year 2020, Volume: 9 Issue: 3, 349 - 382, 30.12.2020

Abstract

The purpose of the study is to examine how the teacher induction practices operate in Turkey on the basis of the experiences of beginning classroom teachers appointed to schools in rural areas. The study was designed as a case study from one of the qualitative research models. The study group is comprised of eight beginning classroom teachers working in rural settlements specified through criterion and snowball sampling methods. The research data were collected through a semi-structured interview form. Descriptive content analysis method was employed in data analysis. The main result of the study is that the teacher induction program for beginning teachers working in rural settlements is not effective and that the beginning teachers had problem-focused experiences regarding the induction practices. Inadequate mentoring support, procedural conduct of performance evaluations, procedural approaches to teacher induction requirements are among the prominent problem-oriented experiences of the teachers.

References

  • Akyıldız, S., Altun, T., & Kasım, Ş. (2020). Adaylık eğitimi uygulama sürecinin aday öğretmenlerin görüşlerine göre incelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 117-131.
  • Akbaşlı, S., & Meydan, A. (2009). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin okul-aile-toplum ilişkileri sürecinde karşılaştığı güçlükler. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, 21-23.
  • Barber, M. & Mourshed, M. (2007). How the world’s best-performing school systems come out on top, Report, McKinsey and Company. Retrieved from https://www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/how-the-worlds-best-performing-school-systems-come-out-on-top
  • Başar, M., & Doğan, Z. G. (2015). Göreve yeni başlayan öğretmenlerin yaşadığı sosyal-kültürel mesleki sorunlar. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 375-398.
  • Çakmak, Z., Kaçar, T., & Arıkan, İ. (2018). Sosyal Bilgiler aday öğretmenlerinin aday öğretmen yetiştirme sürecine ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Educational Studies, 5(1), 58-82.
  • Çelik, O. T., & Atik, S. Prospective Teacher Training Program in Turkey: A Meta Synthesis Study. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 8(2), 539-564.
  • Danielson, C. (1999). Mentoring beginning teachers: The case for mentoring. Teaching and Change, 6(3), 251-57.
  • Ekinci, A. (2010). Aday öğretmenlerin iş başında yetiştirilmesinde okul müdürlerinin rolü. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, 15, 63-77.
  • Ekinci, A., Bozan, S., & Sakız, H. (2019). Aday öğretmen yetiştirme programının etkililiğine ilişkin aday ve danışman öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52(3), 801-836.
  • European Commission. (2010). Developing coherent and system-wide induction programmes for beginning teachers: a handbook for policymakers. European Commission Staff Working Document 538. Retrieved from https://ec.europa.eu/assets/eac/education/policy/school/doc/handbook0410_en.pdf
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Necla Ekinci 0000-0001-9953-5862

Publication Date December 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Ekinci, N. (2020). A Study on the Experiences of Beginning Classroom Teachers on Teacher Induction Practices in Rural Areas in Turkey. Journal of Teacher Education and Educators, 9(3), 349-382.