In this review of literature which deals
with tourism-innovation relationship, it was aimed to determine the
main characteristics of the national studies on the issue. 143 papers were
published between 2006 and 2018 and related to this issue were reached. The
articles from the national journals and the theses on tourism and innovation
which are allowed to full-text access at the Databases of National Thesis
Center of the Council of Higher Education were included in the study. The
studies under investigation were grouped under the categories of individual,
business, country, and innovation types. The results of the study reveal that
the tourism-innovation relationship studies generally focus on the effects of
studies on the performances of businesses, business managers' perceptions
of novelty innovation in SMEs, the role of innovation in businesses,
innovation-sustainability relationship, individual innovativeness,
business managers' understanding and perception of innovation, technological
innovation in tourism, innovation in cities, the relationship between
innovation costs and tourism incomes, service innovation, and innovation
and entrepreneurship in tourism.
Tourism, Innovation, Literature review, Meta-Analysis, Individual Innovation
Turizm-inovasyon ilişkisini
irdeleyen bu literatür araştırmasında ulusal düzeydeki yayınların özelliklerini
belirlemek amaçlanmıştır. Konu ile ilgili 2006-2018 yılları arasında yayınlanmış
toplam 143 çalışmaya ulaşılmıştır. Araştırmaya ulusal düzeydeki dergilerde
yayınlanan makaleler ve Yüksek Öğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezinin veri
tabanında yer alan turizm ve inovasyon ile ilgili erişime açık tezler dâhil
edilmiştir. İncelenen çalışmalar bireysel düzeyde, işletme düzeyinde, ülke
düzeyinde ve inovasyon türleri düzeyinde sınıflandırılmıştır. Genel olarak elde
edilen sonuçlar turizm-inovasyon çalışmalarının işletme performansına olan
etkisi, işletme yöneticilerinin yenilik algısı, KOBİ’lerde inovasyon,
işletmelerde inovasyonun önemi, inovasyon sürdürülebilirlik ilişkisi, bireysel
yenilikçilik, işletme yöneticilerinin inovasyon anlayışı/algısı, turizmde
teknoloji inovasyonu, kentlerde inovasyon, inovasyon harcamaları ile turizm
geliri ilişkisi, hizmet inovasyonu ile turizmde inovasyon ve girişimcilik
üzerine yoğunlaştığını göstermektedir.
Turizm, İnovasyon, Literatür taraması, Meta analizi, Bireysel yenilikçilik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Publication Date | December 27, 2018 |
Submission Date | December 27, 2018 |
Acceptance Date | |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |