Dissertation
BibTex RIS Cite

An Empirical Investigation into the Correlation between Tourist Motivations and Purchase Intentions: A Mixed-Methods Approach in the Russian Context

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 137 - 157, 15.12.2024
https://doi.org/10.58636/jtis.1561457

Abstract

This research investigates the correlation between tourism motivation and purchase intention among Russian consumers. The study aims to contribute to the existing body of knowledge by examining the interrelationship between these variables within the context of the Russian tourism market. In study, a survey was conducted, and open-ended responses were collected from individuals living in Moscow. The collected data was analyzed using normality, validity, and reliability analyses, and the quantitative data was processed using software packages. Regression, ANOVA, and t-test methods were utilized to test the hypotheses. The qualitative data was analyzed using content analysis. The results of the quantitative analysis demonstrated a significant correlation between tourism participation motivation and purchase intention in Russia. The qualitative findings aimed to identify factors that increase or decrease tourism motivation. The factors that increased motivation were organized into nine distinct themes, which included individuals' desire to explore new destinations. The factors that decreased motivation were grouped into five themes across two dimensions. The desire to explore new destinations was the most frequently mentioned factor for increasing motivation, while the coronavirus was cited among the factors that decrease motivation.

References

  • Arık, İ. (2018). Motivasyon ve Heyecana Giriş, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2.
  • Balcı, E. Ç. (2017). Hartmann’da Değer ve Değerlendirme Problemi . Kilikya Felsefe Dergisi 3, 105-123.
  • Baygüz, A. (2011). Çalışma Yaşamında İşgören Motivasyonunu Artıran Özendirme Araçlarının Etkinlikleri Üzerine Hizmet Sektöründe Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 15.
  • Baysal, A. C. ve Tekarslan, E., Z. (1996). Davraniş Bilimleri, 3. Baskı, Bursa: Avcıol Basın- Yayın, İstanbul, 111.
  • Çetin, B. (2015). Japon Turistlerin Seyahat Motivasyonlarının Turist Memnuniyeti ve Tekrar Ziyaret Etme Niyeti Üzerine Etkisi: Kapadokya Örneği, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 7.
  • Crompton, J. L. ve McKay, S. G. (1997). Motives of Visitors Attending Festival Events. Annals of Tourism Research, Vol:24, No.2, 425-439.
  • Dann, G. M. (1981). Tourist Motivation An Apprasal, Annals of Tourism Research, Vol:8, No.2, 187-219.
  • Eren, E. (2009). Tüketicilerin Satın Alma Niyeti, Davranışı ve Marka Sadakati: Kayseride Beyaz Eşya Sektörü Üzerinde Bir Araştırma, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksel Lisans Tezi, 3. (Toptaş, 2016).
  • Fang, T. ve Lin, C. (2015). Minimum Wages and Employment in Chine, İZA Journal of Labor Policy, 4/1, 1–30.
  • Göller, V. (2015). Yerel Yemek Tüketiminin Turist Motivasyonuna Etkisi: İspanya Örneği, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 31.
  • Güçer, E. (2010). Destinasyon Seçim Kararında İmajın Etkisi:Antalya Örneği, Gazi Üniversitesi, Doktora Tezi, 46. Güney, S. (2018). Davranış Bilimleri, Nobel Kitabevi, İstanbul, 357.
  • Höck, M. ve Ringle, C. M. (2006). Strategic Networks in the Software İndustry: an Empirical Analysis of the Value Continuum, IFSAM VIII th World Congress.
  • Janpho, J. C., Chaeturat, D., Multa, K., Harnburut, F. ve Kwangsavat, T. (2007), Enhancing English Writing Skill by Using Online Social Network Edmodo, Journal of Education, Special Issue, 707- 712.
  • Kaplan, M. (2007). Motivasyon Teorileri Kapsamında Uygulanan Özendirme Araçlarının İşgören Performansına Etkisi ve Bir Uygulama, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2-3.
  • Keskin, S, N., (2018). Katılımcılarının Motivasyonlarına Göre Pazar Bölümlendirmesi: Alaçatı Ot Festivali Örneği, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 16.
  • Kiracı, H. (2014). Tüketici Pazarları ve Tüketici Davranışı, Ekin Basın Yayın Dağıtım, Bursa, 145-175.
  • Konter, R. (1995). Sporda Motivasyon, Saray Medikal Yayıncılık, İzmir
  • McIntosh, R. W., ve Goeldner, C. R. (1986). Tourism: Principles, Practices, Philosophies. New York: Wiley.
  • Meng, F., Tepanon, Y., ve Uysal, M. (2008). Measuring Tourist Satisfaction by Attribute and Motivation: The Case of A Nature-based Resort. Journal of Vacation Marketing, Vol:14, No.1, 41-56.
  • Önen, L. ve Tüzün, M. (2005). Motivasyon, Epsilon Yayınevi, İstanbul, 28.
  • Özdalı, K. ve Akman, H. (2016). İçsel ve Dışsal Motivasyonda Cinsiyet ve Örgütsel Statü Farklılaşması: Türk Telekomünikasyon A.Ş. Çalışanları Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 4/7, 73-81.
  • Özgen, Ö. (2000). Kapadokya’yı Ziyaret Eden Turistlerin Genel Seyahat Motivasyonları ve Tatmin Olma Durumları, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 11/2, 22-34.
  • Park, C. W., Macinnis, D. J. ve Priester, J. (2006). Beyond Attitudes: Attachment and Consumer Behavior, Seoul National Journal, Vol:12, No.2, 3-36.
  • Pearce, P. L. ve Lee, U. (2005). Developing the Travel Career Approach to Tourist Motivation. Journal of Travel Research, Vol:43, 226-237.
  • Rızaoğlu, B. (2012). Turizm davranışı, Detay yayıncılık, Ankara, 62-63.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (1998). Örgütsel Psikoloji, 3. Baskı, Alfa Basım Yayın, Bursa, 99.
  • Swarbrooke, J. ve Horner, S. (2007). Consumer Behaviour In Tourism, ButterworthHeinemann, Oxford, 413. Toraman, S. (2021). Karma Yöntemler Araştırması: Kısa Tarihi, Tanımı, Bakış Açıları ve Temel Kavramlar. Nitel Sosyal Bilimler, 3/1, 1-29
  • Uysal, M., Li, X. ve Sirakaya T. E. (2008). Push Pull Dinamics of Travel Decisions, Handbook of Hospitality Marketing Management, Oxford: Butterworth-Heinemann. 412-439.
  • Wu, X. (2003). Intrinsic Motivation and Young Language Learners: The İmpact of the Classroom Environment, System, Vol:31, No.4, 501-517.

An Empirical Investigation into the Correlation between Tourist Motivations and Purchase Intentions: A Mixed-Methods Approach in the Russian Context

Year 2024, Volume: 7 Issue: 2, 137 - 157, 15.12.2024
https://doi.org/10.58636/jtis.1561457

Abstract

References

  • Arık, İ. (2018). Motivasyon ve Heyecana Giriş, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2.
  • Balcı, E. Ç. (2017). Hartmann’da Değer ve Değerlendirme Problemi . Kilikya Felsefe Dergisi 3, 105-123.
  • Baygüz, A. (2011). Çalışma Yaşamında İşgören Motivasyonunu Artıran Özendirme Araçlarının Etkinlikleri Üzerine Hizmet Sektöründe Bir Araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 15.
  • Baysal, A. C. ve Tekarslan, E., Z. (1996). Davraniş Bilimleri, 3. Baskı, Bursa: Avcıol Basın- Yayın, İstanbul, 111.
  • Çetin, B. (2015). Japon Turistlerin Seyahat Motivasyonlarının Turist Memnuniyeti ve Tekrar Ziyaret Etme Niyeti Üzerine Etkisi: Kapadokya Örneği, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 7.
  • Crompton, J. L. ve McKay, S. G. (1997). Motives of Visitors Attending Festival Events. Annals of Tourism Research, Vol:24, No.2, 425-439.
  • Dann, G. M. (1981). Tourist Motivation An Apprasal, Annals of Tourism Research, Vol:8, No.2, 187-219.
  • Eren, E. (2009). Tüketicilerin Satın Alma Niyeti, Davranışı ve Marka Sadakati: Kayseride Beyaz Eşya Sektörü Üzerinde Bir Araştırma, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksel Lisans Tezi, 3. (Toptaş, 2016).
  • Fang, T. ve Lin, C. (2015). Minimum Wages and Employment in Chine, İZA Journal of Labor Policy, 4/1, 1–30.
  • Göller, V. (2015). Yerel Yemek Tüketiminin Turist Motivasyonuna Etkisi: İspanya Örneği, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 31.
  • Güçer, E. (2010). Destinasyon Seçim Kararında İmajın Etkisi:Antalya Örneği, Gazi Üniversitesi, Doktora Tezi, 46. Güney, S. (2018). Davranış Bilimleri, Nobel Kitabevi, İstanbul, 357.
  • Höck, M. ve Ringle, C. M. (2006). Strategic Networks in the Software İndustry: an Empirical Analysis of the Value Continuum, IFSAM VIII th World Congress.
  • Janpho, J. C., Chaeturat, D., Multa, K., Harnburut, F. ve Kwangsavat, T. (2007), Enhancing English Writing Skill by Using Online Social Network Edmodo, Journal of Education, Special Issue, 707- 712.
  • Kaplan, M. (2007). Motivasyon Teorileri Kapsamında Uygulanan Özendirme Araçlarının İşgören Performansına Etkisi ve Bir Uygulama, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2-3.
  • Keskin, S, N., (2018). Katılımcılarının Motivasyonlarına Göre Pazar Bölümlendirmesi: Alaçatı Ot Festivali Örneği, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 16.
  • Kiracı, H. (2014). Tüketici Pazarları ve Tüketici Davranışı, Ekin Basın Yayın Dağıtım, Bursa, 145-175.
  • Konter, R. (1995). Sporda Motivasyon, Saray Medikal Yayıncılık, İzmir
  • McIntosh, R. W., ve Goeldner, C. R. (1986). Tourism: Principles, Practices, Philosophies. New York: Wiley.
  • Meng, F., Tepanon, Y., ve Uysal, M. (2008). Measuring Tourist Satisfaction by Attribute and Motivation: The Case of A Nature-based Resort. Journal of Vacation Marketing, Vol:14, No.1, 41-56.
  • Önen, L. ve Tüzün, M. (2005). Motivasyon, Epsilon Yayınevi, İstanbul, 28.
  • Özdalı, K. ve Akman, H. (2016). İçsel ve Dışsal Motivasyonda Cinsiyet ve Örgütsel Statü Farklılaşması: Türk Telekomünikasyon A.Ş. Çalışanları Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 4/7, 73-81.
  • Özgen, Ö. (2000). Kapadokya’yı Ziyaret Eden Turistlerin Genel Seyahat Motivasyonları ve Tatmin Olma Durumları, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 11/2, 22-34.
  • Park, C. W., Macinnis, D. J. ve Priester, J. (2006). Beyond Attitudes: Attachment and Consumer Behavior, Seoul National Journal, Vol:12, No.2, 3-36.
  • Pearce, P. L. ve Lee, U. (2005). Developing the Travel Career Approach to Tourist Motivation. Journal of Travel Research, Vol:43, 226-237.
  • Rızaoğlu, B. (2012). Turizm davranışı, Detay yayıncılık, Ankara, 62-63.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Tüz, M. (1998). Örgütsel Psikoloji, 3. Baskı, Alfa Basım Yayın, Bursa, 99.
  • Swarbrooke, J. ve Horner, S. (2007). Consumer Behaviour In Tourism, ButterworthHeinemann, Oxford, 413. Toraman, S. (2021). Karma Yöntemler Araştırması: Kısa Tarihi, Tanımı, Bakış Açıları ve Temel Kavramlar. Nitel Sosyal Bilimler, 3/1, 1-29
  • Uysal, M., Li, X. ve Sirakaya T. E. (2008). Push Pull Dinamics of Travel Decisions, Handbook of Hospitality Marketing Management, Oxford: Butterworth-Heinemann. 412-439.
  • Wu, X. (2003). Intrinsic Motivation and Young Language Learners: The İmpact of the Classroom Environment, System, Vol:31, No.4, 501-517.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Tourist Behaviour and Visitor Experience
Journal Section Articles
Authors

Cihan Yılmaz 0000-0002-4270-8854

Gülnur Karakaş Tandoğan 0000-0002-1283-3910

Publication Date December 15, 2024
Submission Date October 4, 2024
Acceptance Date November 28, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Yılmaz, C., & Karakaş Tandoğan, G. (2024). An Empirical Investigation into the Correlation between Tourist Motivations and Purchase Intentions: A Mixed-Methods Approach in the Russian Context. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 7(2), 137-157. https://doi.org/10.58636/jtis.1561457