With the increasing variety of logistics operations, suppliers, and business models, warehouses are increasingly playing an integral role in supply chains. For this reason, warehouses must provide flexibility, accessibility, and efficient functionality more than ever before. Unfortunately, most businesses still use traditional warehouse layout models and focus on warehouse costs rather than the layout. However, if warehouse operations are more effectively performed, less energy will be consumed, leading to increased flexibility in the future. It is necessary to focus on more modern, innovative, and nontraditional warehouse layouts rather than the traditional layout models. Aisle designs that provide access to products in nontraditional innovative warehouse layouts are different from traditional warehouse aisle designs. The main motivation of the nontraditional warehouse design studies is to shorten access distances to the product to reduce the travel time in the warehouse. Aiming to present the nontraditional innovative warehouse layouts focusing on the gaps for researchers and those in the sector, this study analyzes the nontraditional innovative warehouse layouts used or suggested both in the literature and in practice, namely the Flying-V, Fishbone, Inverted-V, Chevron, Leaf, and Butterfly aisle designs, and tries to explain each one in detail with reference to the literature.
Lojistik operasyonların, tedarikçilerin ve işletme modellerinin artan çeşitliliği ile birlikte depolar, tedarik zincirlerinde giderek daha bütünleyici bir rol oynamaya başlamıştır. Bu sebeple, depoların artık her zamankinden daha fazla esneklik, erişilebilirlik ve verimli işlevsellik sağlaması gerekmektedir. Maalesef işletmelerin çoğu halen geleneksel depo yerleşim modellerini kullanmakta ve yerleşimden ziyade depodaki maliyetlere odaklanmaktadırlar. Ancak depolardaki operasyonların daha etkin yürütülmesi, daha az enerji harcanması ve ileriye yönelik olarak daha esnek olunması isteniyor ise geleneksel yerleşim modellerinden ziyade daha modern, yenilikçi ve geleneksel olmayan depo yerleşim şekillerine odaklanılması gerekmektedir. Geleneksel olmayan yenilikçi depo yerleşimlerinde, ürünlere erişimi sağlayan koridor tasarımları geleneksel depo koridor tasarımlarından farklıdır. Geleneksel olmayan depo tasarımları çalışmalarının temel motivasyonu depo içi dolaşım süresinin azaltılması amacı ile ürüne erişim mesafelerinin kısaltılmasıdır. Bu çalışmada hem literatürde hem de pratikte kullanılan veya önerilen geleneksel olmayan yenilikçi depo yerleşimlerinden; Kanat (Flying-V), Kılçık (Fishbone), Ters-Kanat (Inverted-V), Apolet (Chevron), Yaprak (Leaf), Kelebek (Butterfly) koridor tasarımları analiz edilmiş ve her biri literatüre atıfta bulunularak detaylı bir şekilde açıklanmaya çalışılmıştır. Bu sayede araştırmacılar ve sektördekiler için literatürdeki boşluklara da değinerek geleneksel olmayan yenilikçi depo yerleşimlerinin toplu bir şekilde aktarılması amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2021 |
Submission Date | September 2, 2021 |
Acceptance Date | October 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
The JTL is being published twice (in April and October of) a year, as an official international peer-reviewed journal of the School of Transportation and Logistics at Istanbul University.