Hazardous materials are risky substances with the potential to harm human health and the environment. Transporting these materials on unsuitable routes can result in severe accidents and environmental damage. This study focuses on identifying and weighting the criteria that influence the selection of appropriate routes for hazardous material logistics, specifically on the Adıyaman-Ankara route. Seventeen criteria, determined through a literature review and expert opinions, were evaluated using the Pythagorean Fuzzy Analytic Hierarchy Process (AHP). This method accounts for uncertainty and variations in expert opinions, aiming to enhance decision-making accuracy in situations with high uncertainty. After weighting the criteria, alternative routes were ranked using the Technique for Order of Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS), one of the Multi-Criteria Decision-Making methods. TOPSIS evaluates alternatives based on their distances from ideal and an37ti-ideal solutions to identify the best option. The analysis results indicated that the Göksun-Elbistan-Ankara-Niğde Highway is the most suitable route in terms of safety, environmental impact, and operational feasibility. This study provides a comprehensive methodology to minimize risks in hazardous material transportation, supports sustainable route selection, and improves decision-support processes. It guides decision-makers toward safer and more environmentally friendly transportation solutions.
Tehlikeli maddeler, insan sağlığına ve çevreye zarar verme potansiyeli taşıyan riskli malzemelerdir. Bu maddelerin yanlış güzergahlarda taşınması, ciddi kazalara ve çevresel tahribatlara neden olabilirken yanlış kararların alınması, yalnızca insan sağlığı ve çevreyi değil, ekonomik sürdürülebilirliği de olumsuz etkileyebilir. Bu nedenle, çalışma bulguları hem lojistik süreçlerin iyileştirilmesine hem de ulusal ve bölgesel düzeyde yol göstermeye katkı sunmaktadır. Bu çalışmada, Adıyaman-Ankara güzergahı özelinde tehlikeli madde lojistiği için uygun güzergah seçimini etkileyen kriterlerin belirlenmesi ve ağırlıklandırılması ele alınmıştır. Literatür taraması ve uzman görüşlerine dayanarak belirlenen 17 kriter, belirsizlik ve uzman görüşlerindeki farklılıkları inceleyen Pisagor Bulanık Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bu yöntem, belirsizliğin yüksek olduğu durumlarda karar alma süreçlerini daha hassas hale getirmeyi amaçlar. Kriterlerin ağırlıklandırılmasının ardından, alternatif güzergahlar Çok Kriterli Karar Verme yöntemlerinden biri olan TOPSIS ile sıralanmıştır. Bu teknik, alternatifleri ideal ve anti-ideal çözümlere olan uzaklıkları temel alarak değerlendirir ve en uygun çözümü belirler. Yapılan analizler sonucunda, Göksun-Elbistan Ankara-Niğde Otoyolu güzergahı, güvenlik, çevresel etkiler ve operasyonel uygunluk açısından en uygun seçenek olarak belirlenmiştir. Bu çalışma, tehlikeli madde taşımacılığında risklerin minimize edilmesi, sürdürülebilir güzer gahların belirlenmesi ve karar destek proseslerinin iyileştirilmesi için kapsamlı bir yöntem sunmaktadır. Çalışma, karar vericilere güvenli ve çevre dostu taşımacılık için rehberlik etmeyi hedeflemektedir
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Manufacturing and Industrial Engineering (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | November 11, 2025 |
| Submission Date | December 16, 2024 |
| Acceptance Date | February 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |
The JTL is being published twice (in April and October of) a year, as an official international peer-reviewed journal of the School of Transportation and Logistics at Istanbul University.