Research Article
BibTex RIS Cite

Otel işletmelerinde çalışanların iş yerindeki şefkate ilişkin algılarının örgütsel bağlılıklarına etkisi

Year 2020, , 47 - 61, 31.01.2020
https://doi.org/10.24288/jttr.648581

Abstract

Bu çalışmanın amacı otel işletmelerinde çalışanların iş ortamında
algıladıkları şefkat düzeyinin örgütsel bağlılıklarını etkileyip
etkilemediğinin tespit edilmesidir. Bu amaç doğrultusunda Çukurova Bölgesi’nde
faaliyet gösteren üç, dört ve beş yıldızlı otel çalışanlarından veri
toplanmıştır. Algılanan şefkat düzeyinin eğitim seviyesine, otelin sahiplik
durumuna ve sektörde çalışma süresine göre farklılaştığı tespit edilmiştir.
Buna göre, algılanan şefkat düzeyi eğitim seviyesi artıkça artmaktadır. Zincir otellerde
çalışanların algıladıkları şefkat tek şahsa ait otel işletmelerinde çalışanlara
oranla daha yüksektir. Yine, sektörde çalışma süresi arttıkça algılanan şefkat
düzeyi azalmaktadır. Algılanan şefkat düzeyi açısından cinsiyet, yaş ve aynı
otelde çalışma süresine göre ise anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir.
Çalışmada, iş ortamında algılanan şefkat düzeyinin duygusal ve normatif
bağlılık ile pozitif ilişkili olduğu ve örgütsel bağlılığı olumlu yönde
etkilediği tespit edilmiştir. 









References

  • Akgündüz, Y. ve Güzel, T. (2014), Örgütsel Adalet İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkide Örgütsel Güvenin Aracılık Etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(14). 1-18.
  • Allen, J., N and Meyer, P., J. (1997). Commitment in the Workplace: Theory, Research and Application. Sage Publication, Thousand Oaks, California. 1-55.
  • Angle, H. and Perry, J. (1981). An Empirical Assessment of Organizational Commitment and Organizational Effectiveness. Administrative Science Quarterly, 26, 1-14.
  • Ashforth, B. E.,Kreiner, G. E., and Fugate, M. (2000). All in a Day' s Work: Boundaries and Micro Role Transitions. Academy of Management Review, 25 (3) 472-491.
  • Aube, C., Rousseau, V. and Morin, E., M. (2007). Perceived organizational support and organizational commitment: the moderating effect of locus of control and work autonomy. Journal of Managerial Psychology. 22(5). 479-495.
  • Çakır, Ö. (2011). İşe Bağlılık Olgusu ve Etkileyen Faktörler. Seçkin Yayıncılık: Ankara.1.Baskı.
  • Çekmecelioğlu, H., G. (2006).Örgüt iklimi, duygusal bağlılık ve yaratıcılık arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi: Bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi. 20(2). 295-310.
  • Diker, O. (2014). Algılanan Liderlik Tarzları, Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık İlişkisinin Turizm Endüstrisinde İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Dönmez, B. ve Birdir, K. (2014). Turizm araştırmaları için yeni bir kavram: Pozitif psikolojik sermaye. 15. Ulusal Turizm Kongresi Bildirileri Kitabı. 980-999.
  • Dutton, J. E.,Workman, K. M., and Hardin, A. E. (2014). Compassion at Work. The Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior , 277-304.
  • Eisenberg, N. (2000). Emotion, Regulationand Moral Development. The Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior , 665- 697.
  • Frost, P. J.,Dutton, J. E., Worline, M. C., and Wilson, A. (2000). Narratives of Compassion in Organizations. Ste, & S. Fineman içinde, Emotions in Organizations (s. 25- 45). Sage Publications.
  • Frost, P. J. (2011). Why Compassion Counts! Journal of Management Inquiry, 395-401.
  • Goetz JL, Keltner D, Simon-Thomas E (2010) Compassion: An evolutionary analysis and empirical review. Psychol Bull 136: 351–374.
  • Günel, D. Ö. (2009). Turizm Sektöründe Mevsimsellik Sorunu ve Mevsimlik İstihdamın Sektör Çalışanlarının Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Konaklama İşletmeleri Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Homayouni, V. (2014). Örgütsel Bağlılık, İş Tatmini ve İşten Ayrılma İlişkisi: Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Jabari, B.& Ghazzawi, I. (2019). Organizational Commitment: A Review of the Conceptual and Empirical Literature and a Research Agenda. International Leadership Journal. 11. 78-119.
  • Kanov, J. M.,Maitlis, S., Worline, M. C., Dutton, J. E., Frost, P. J., and Lilius, J. M. (2004). Compassion in Organizational Life. American Behavioral Scientist , 808- 827.
  • Kaplan, M., ve Öğüt, A. (2012). Algılanan örgütsel destek ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin analizi: otel işletmelerinde bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 12(1). 387-401.
  • Kaya, İ. ve Atçı, D. (2015). Türk turizm sektöründe çalışma saatlerinin analizi ve değerlendirilmesi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (2),24-47.
  • Kitapçı, H. (2006). Toplam Kalite Yönetiminde Karar Almaya Katılım ve Örgütsel Bağlılığın Küresel Performansa Etkisi. Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi Bilig. 39. 73-86.
  • Kong, H., Jiang, X., Chan, W., & Zhou, X. (2018). Job satisfaction research in the field of hospitality and tourism. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(5), 2178-2194.
  • Lilius, J. M.,Worline, M. C., Maitlis, S., Kanov, J. M., Dutton, J. E., and Frost, P. J. (2008). The Contours and Consequences of Compassion at Work. Journal of Organizational Behavior, 193- 218.
  • Lilius, J. M.,Kanov, J. M., Dutton, J. E., Worline, M. C., and Maitlis, S. (2011). Compassion Revealed: What We Know About Compassion at Work ( and Where We Need to Know More). K. Cameron, and G. Spreitzer içinde, The Handbook of Positive Organizational Scholarship. 1- 43. Oxford University Press.
  • Luthans, F. (2002). Positive organizational behavior: developing and managing psychological strenghts. The Academy of Management Executive, 16, 57-75.
  • Luthans, f. and Youssef, M., C. (2004). Human, social and now positive psychological capital management: investing in people for competitive advantage. Journal of Organizational Dynamics, 33(2), 143-160.
  • Meyer, P., J.and Allen, J., N. (1991). A Three Component Conceptualization of Organizational Commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61-89.
  • Mowday, R. T., Steers, R. M., & Porter, L. W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14, 224-247.
  • Schermelleh-Engel, Helfried Moosbrugger, Hans Müller, Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures, Methods of Psychological Research Online 2003, 8(2). 23-74, p.52.
  • Shore, L., M. and Wayne, S. (1993). Commitment and employee behavior: comparison of affective commitment and continuance commitment with perceived organizational support. Journal of Applied Psychology. 78(5). 774-780.
  • Simpson, A. W. (2012). Organizational Compassion as a Complex Social Relational Process. Doktora Tezi. Sydney: Sydney University of Technology, Faculty Of Business.
  • Singh, A., Gupta, B. (2015). Job involvement, organizational commitment, professional commitment, and team commitment. Benchmarking: An International Journal, 22(6). 1192- 1211.
  • Steers, M., R.(1997). Antecedents and Outcomes of Organizational Commitment. Administrative Science Quarterly. 22(1). 46-56.
  • Subramaniam, N.,McManus, L. and Mia, L. (2002). Enhancing Hotel Managers’ Organizational Commitment: an İnvestigation of the Impact of Strucure, Need for Achievement and Participate Budgeting. International Journal of Hospitality Management, 21(4), 303-320.
  • Türk Dil Kurumu (2016). 2016 tarihinde http://www.tdk.gov.tr adresinden alındı.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Weaver, D., B. and Jin, X. (2016). Compassion as a Neglected Motivator forSustainable Tourism. Journal of SustainableTourism. 24 (5), 657-672.
  • Zoghbi- Manrique-de-Lara, P and Guerra-Baez, Rita (2016). Exploring the Influence of Ethical Climate on Employee Compassion in the Hospitality Industry. Journal of Business Ethics. 133(3), 605-617.

The effect of hotel employees’ perception of compassion at work on organizational commitment

Year 2020, , 47 - 61, 31.01.2020
https://doi.org/10.24288/jttr.648581

Abstract

The aim of this study is to determine whether the level of compassion
perceived by the employees in the hotel businesses affects their organizational
commitment. For this purpose, data were collected from three, four- and
five-star hotel employees operating in Çukurova Region. It was found that
perceived compassion level varies according to education level, hotel ownership
and working time in the sector. Accordingly, the level of perceived compassion
increases as the level of education increases. The perceived compassion of the
employees in the chain hotels is higher than that of the single-person hotels.
Again, as the working time increases, the level of perceived compassion
decreases. In terms of perceived compassion level, there was no significant
difference according to gender, age and working time in the same hotel. In the
study, it was found that perceived compassion level in the work environment was
positively correlated with affective and normative commitment and also
positively affects organizational commitment.









References

  • Akgündüz, Y. ve Güzel, T. (2014), Örgütsel Adalet İle Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkide Örgütsel Güvenin Aracılık Etkisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(14). 1-18.
  • Allen, J., N and Meyer, P., J. (1997). Commitment in the Workplace: Theory, Research and Application. Sage Publication, Thousand Oaks, California. 1-55.
  • Angle, H. and Perry, J. (1981). An Empirical Assessment of Organizational Commitment and Organizational Effectiveness. Administrative Science Quarterly, 26, 1-14.
  • Ashforth, B. E.,Kreiner, G. E., and Fugate, M. (2000). All in a Day' s Work: Boundaries and Micro Role Transitions. Academy of Management Review, 25 (3) 472-491.
  • Aube, C., Rousseau, V. and Morin, E., M. (2007). Perceived organizational support and organizational commitment: the moderating effect of locus of control and work autonomy. Journal of Managerial Psychology. 22(5). 479-495.
  • Çakır, Ö. (2011). İşe Bağlılık Olgusu ve Etkileyen Faktörler. Seçkin Yayıncılık: Ankara.1.Baskı.
  • Çekmecelioğlu, H., G. (2006).Örgüt iklimi, duygusal bağlılık ve yaratıcılık arasındaki ilişkilerin değerlendirilmesi: Bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi. 20(2). 295-310.
  • Diker, O. (2014). Algılanan Liderlik Tarzları, Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık İlişkisinin Turizm Endüstrisinde İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Dönmez, B. ve Birdir, K. (2014). Turizm araştırmaları için yeni bir kavram: Pozitif psikolojik sermaye. 15. Ulusal Turizm Kongresi Bildirileri Kitabı. 980-999.
  • Dutton, J. E.,Workman, K. M., and Hardin, A. E. (2014). Compassion at Work. The Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior , 277-304.
  • Eisenberg, N. (2000). Emotion, Regulationand Moral Development. The Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior , 665- 697.
  • Frost, P. J.,Dutton, J. E., Worline, M. C., and Wilson, A. (2000). Narratives of Compassion in Organizations. Ste, & S. Fineman içinde, Emotions in Organizations (s. 25- 45). Sage Publications.
  • Frost, P. J. (2011). Why Compassion Counts! Journal of Management Inquiry, 395-401.
  • Goetz JL, Keltner D, Simon-Thomas E (2010) Compassion: An evolutionary analysis and empirical review. Psychol Bull 136: 351–374.
  • Günel, D. Ö. (2009). Turizm Sektöründe Mevsimsellik Sorunu ve Mevsimlik İstihdamın Sektör Çalışanlarının Örgütsel Bağlılıklarına Etkisi: Konaklama İşletmeleri Çalışanlarına Yönelik Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Homayouni, V. (2014). Örgütsel Bağlılık, İş Tatmini ve İşten Ayrılma İlişkisi: Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Jabari, B.& Ghazzawi, I. (2019). Organizational Commitment: A Review of the Conceptual and Empirical Literature and a Research Agenda. International Leadership Journal. 11. 78-119.
  • Kanov, J. M.,Maitlis, S., Worline, M. C., Dutton, J. E., Frost, P. J., and Lilius, J. M. (2004). Compassion in Organizational Life. American Behavioral Scientist , 808- 827.
  • Kaplan, M., ve Öğüt, A. (2012). Algılanan örgütsel destek ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin analizi: otel işletmelerinde bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 12(1). 387-401.
  • Kaya, İ. ve Atçı, D. (2015). Türk turizm sektöründe çalışma saatlerinin analizi ve değerlendirilmesi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (2),24-47.
  • Kitapçı, H. (2006). Toplam Kalite Yönetiminde Karar Almaya Katılım ve Örgütsel Bağlılığın Küresel Performansa Etkisi. Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi Bilig. 39. 73-86.
  • Kong, H., Jiang, X., Chan, W., & Zhou, X. (2018). Job satisfaction research in the field of hospitality and tourism. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(5), 2178-2194.
  • Lilius, J. M.,Worline, M. C., Maitlis, S., Kanov, J. M., Dutton, J. E., and Frost, P. J. (2008). The Contours and Consequences of Compassion at Work. Journal of Organizational Behavior, 193- 218.
  • Lilius, J. M.,Kanov, J. M., Dutton, J. E., Worline, M. C., and Maitlis, S. (2011). Compassion Revealed: What We Know About Compassion at Work ( and Where We Need to Know More). K. Cameron, and G. Spreitzer içinde, The Handbook of Positive Organizational Scholarship. 1- 43. Oxford University Press.
  • Luthans, F. (2002). Positive organizational behavior: developing and managing psychological strenghts. The Academy of Management Executive, 16, 57-75.
  • Luthans, f. and Youssef, M., C. (2004). Human, social and now positive psychological capital management: investing in people for competitive advantage. Journal of Organizational Dynamics, 33(2), 143-160.
  • Meyer, P., J.and Allen, J., N. (1991). A Three Component Conceptualization of Organizational Commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61-89.
  • Mowday, R. T., Steers, R. M., & Porter, L. W. (1979). The measurement of organizational commitment. Journal of Vocational Behavior, 14, 224-247.
  • Schermelleh-Engel, Helfried Moosbrugger, Hans Müller, Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures, Methods of Psychological Research Online 2003, 8(2). 23-74, p.52.
  • Shore, L., M. and Wayne, S. (1993). Commitment and employee behavior: comparison of affective commitment and continuance commitment with perceived organizational support. Journal of Applied Psychology. 78(5). 774-780.
  • Simpson, A. W. (2012). Organizational Compassion as a Complex Social Relational Process. Doktora Tezi. Sydney: Sydney University of Technology, Faculty Of Business.
  • Singh, A., Gupta, B. (2015). Job involvement, organizational commitment, professional commitment, and team commitment. Benchmarking: An International Journal, 22(6). 1192- 1211.
  • Steers, M., R.(1997). Antecedents and Outcomes of Organizational Commitment. Administrative Science Quarterly. 22(1). 46-56.
  • Subramaniam, N.,McManus, L. and Mia, L. (2002). Enhancing Hotel Managers’ Organizational Commitment: an İnvestigation of the Impact of Strucure, Need for Achievement and Participate Budgeting. International Journal of Hospitality Management, 21(4), 303-320.
  • Türk Dil Kurumu (2016). 2016 tarihinde http://www.tdk.gov.tr adresinden alındı.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Weaver, D., B. and Jin, X. (2016). Compassion as a Neglected Motivator forSustainable Tourism. Journal of SustainableTourism. 24 (5), 657-672.
  • Zoghbi- Manrique-de-Lara, P and Guerra-Baez, Rita (2016). Exploring the Influence of Ethical Climate on Employee Compassion in the Hospitality Industry. Journal of Business Ethics. 133(3), 605-617.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Zeynep Albayrak 0000-0002-7752-5425

Dilek Atçı 0000-0002-5541-9584

Publication Date January 31, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Albayrak, Z., & Atçı, D. (2020). Otel işletmelerinde çalışanların iş yerindeki şefkate ilişkin algılarının örgütsel bağlılıklarına etkisi. Journal of Tourism Theory and Research, 6(1), 47-61. https://doi.org/10.24288/jttr.648581
AMA Albayrak Z, Atçı D. Otel işletmelerinde çalışanların iş yerindeki şefkate ilişkin algılarının örgütsel bağlılıklarına etkisi. Journal of Tourism Theory and Research. January 2020;6(1):47-61. doi:10.24288/jttr.648581
Chicago Albayrak, Zeynep, and Dilek Atçı. “Otel işletmelerinde çalışanların Iş Yerindeki şefkate ilişkin algılarının örgütsel bağlılıklarına Etkisi”. Journal of Tourism Theory and Research 6, no. 1 (January 2020): 47-61. https://doi.org/10.24288/jttr.648581.
EndNote Albayrak Z, Atçı D (January 1, 2020) Otel işletmelerinde çalışanların iş yerindeki şefkate ilişkin algılarının örgütsel bağlılıklarına etkisi. Journal of Tourism Theory and Research 6 1 47–61.
IEEE Z. Albayrak and D. Atçı, “Otel işletmelerinde çalışanların iş yerindeki şefkate ilişkin algılarının örgütsel bağlılıklarına etkisi”, Journal of Tourism Theory and Research, vol. 6, no. 1, pp. 47–61, 2020, doi: 10.24288/jttr.648581.
ISNAD Albayrak, Zeynep - Atçı, Dilek. “Otel işletmelerinde çalışanların Iş Yerindeki şefkate ilişkin algılarının örgütsel bağlılıklarına Etkisi”. Journal of Tourism Theory and Research 6/1 (January 2020), 47-61. https://doi.org/10.24288/jttr.648581.
JAMA Albayrak Z, Atçı D. Otel işletmelerinde çalışanların iş yerindeki şefkate ilişkin algılarının örgütsel bağlılıklarına etkisi. Journal of Tourism Theory and Research. 2020;6:47–61.
MLA Albayrak, Zeynep and Dilek Atçı. “Otel işletmelerinde çalışanların Iş Yerindeki şefkate ilişkin algılarının örgütsel bağlılıklarına Etkisi”. Journal of Tourism Theory and Research, vol. 6, no. 1, 2020, pp. 47-61, doi:10.24288/jttr.648581.
Vancouver Albayrak Z, Atçı D. Otel işletmelerinde çalışanların iş yerindeki şefkate ilişkin algılarının örgütsel bağlılıklarına etkisi. Journal of Tourism Theory and Research. 2020;6(1):47-61.