Abbasi Halifeliğinin, Selçuklu hanedanının
batırılmasından önce bile, İslami bölge boyunca sosyo-askeri gücünü kaybetmiş
olması gerçeğine rağmen, ruhsal otoritesinin büyük bölümünü korumayı
başarmıştır. Ancak, Abbasi Halifeliği’nin ruhsal otoriter statüsünün, Halifenin
çöküş riskinin bariz bir şekilde hissedilebilir olduğu gerçeğinin azalmasına
neden olan bazı olaylar yaşanırken, Selçuklular ilk yönetim güçlerini
kazanıyordu. Abbasi Al Qaem bi Amrillah’ın gücünün,Arslan Besariri’nin
yükselişiyle baltalandığından, Askeri diktatör Abbasi bölgesini domine etmeyi
planladı ve Fatimili Halife Al-Mustansir Billah tarafından desteklendi,Selçuklu
Türklerinin lideri Sultan Tuğrul’da Abbasi Halifesini destekledi. Sultan Tuğrul
Bağdat’a asker gönderip Arslan Besasiri’yle savaşırken, Abbasi’nin Sünni
Halifeliğini İsmaili Fatimi Halifeliği’nin hakimiyetinden kurtarmayı
düşünüyordu. Selçuklu Sultanı Arslan Besariri'yi mağlup ettikten sonra,
avantajlı bir pozisyon kazandı, ama
sonra kademeli olarak Abbasi Halifeliğine egemen oldu. O’ndan sonra, diğer
güçlü Selçuklu sultanları da Amid Al-Mulk ve Nizamül Mülk gibi İranlı
vezirlerin talimatlarını kullanarak Abbasi Halifelerinin gücünü azaltmaya
çalıştı.Bunu yapmak için, İmam Muhammed
Gazali gibi alimlerin Abbasi Halifelerinin gücünü kısıtlama konusundaki
fikirleri Selçuklular tarafından kullanılmıştır.Bu yazıda, Amid Al-Mülk,Nizamül
Mülk ve İmam Muhammed Gazali’nin Abbasi Halifesinin büyük düşüşünde ve politik
düşünce ve performanslarıyla Selçuklu Hanedanlığının büyük yükselişinde nasıl
etkili olduğu,betimleyici analitik metot kullanılarak anlatılmıştır
Despite the fact that Abbasi Caliphate had had lost its socio-military power throughout the Islamic territory even prior to the advent of Saljuqi dynasty, it still preserved a great deal of its spiritual authority. However, some events happened which caused the diminution of Abbasi Caliphate’s spiritual authoritative status in a way that the risk of Caliphate’s collapse seemed highly tangible, while the Saljuq were gaining preliminary ruling strength. As the basis of Al Qaem bi Amrellah Abbasid was undermined because of the rise of Arsalan Basasiri, a warlord planned to dominate Abbasid territory and was supported by Fatimid Caliph Al-Mustansir Billah, Sultan Toghrol the first, the leader of Seljuk Turks, supported Abbasid Caliph. When Sultan Toghrol was sending troops to Baghdad and was battling Arsalan Basasiri, he was considering saving Sunni Caliphate of Abbasid from Ismaili Fatimid Caliphate’s domination. After that Seljuk Sultan defeated Arsalan Basasiri, he gained a favorable position, but then he gradually dominated Abbasid Caliph. After him, other powerful Seljuk Sultans also attempted to decrease the power of Abbasid Caliphs by utilizing instructions and performances of Iranian viziers like Amid al-Mulk and Nizam al-Mulk. To do so, some of the literati and faqihs’ opinions, like Imam Muhammad Ghazali, on the limitations of Abbasid Caliph’s ruling power were also employed by Seljuk rulers. The current study utilizes descriptive-analytic method to explore the issue that Khawaja Amid al-Mulk Kondori, Khawaja Nizam al-Mulk Tusi and Imam Muhammad Ghazali played especial and determining roles in the significant decrease in the authority of Abbasid Caliphate and the increase in the authority of Seljuk Dynasty through their political thought and performance
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2019 |
Submission Date | February 12, 2019 |
Acceptance Date | March 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Journal of Universal History Studies © 2018 by Sabit Dokuyan is licensed under CC BY-NC-SA 4.0