Çocukluk, toplumsal olarak inşa edilmiş bir kategori olarak, belirli kültürel, sosyal, politik ve tarihsel bağlamlar tarafından şekillendirilir; bu nedenle ne durağan ne de evrenseldir. Çocukluğun, yeni bir rejimin ihtiyaçlarını karşılamak üzere işlevsel bir söylemsel araca dönüştürülmesi, ulus inşa süreçlerinin tekrar eden bir özelliği olmuştur. Bu çerçevede, bu çalışma Erken Cumhuriyet Türkiye’sine odaklanmakta; Batı Anadolu’da yer alan Manisa’da çocukluğun nasıl tanımlandığını ve çocuklara hangi değerlerin atfedildiğini incelemektedir. Tematik ve söylem analizine dayanan ve mikro-tarihsel bir bakış açısı benimseyen bu çalışma, 1937 ile 1950 yılları arasında Manisa Halkevi tarafından yayınlanan Gediz dergisinin çocuklukla ilgili egemen anlatılarla nasıl ilişkilendiğini incelemektedir. Çalışmanın başlıca bulguları şunlardır: 1) Gediz dergisinde çocuk meselesi, modernleşme, ulus inşası, nüfus politikaları ve toplumsal cinsiyet rolleri gibi daha geniş ideolojik hedeflerle kesişmekte ve bu ajandaları yansıtacak şekilde tartışılmaktadır; 2) Çocuklar, ulus-devletin hayati unsurları olarak tasvir edilmiş ve ulusun sürekliliğini sağlamakla görevli geleceğin yurttaşları olarak kurgulanmıştır; 3) Aile ve okul, bu misyonla görevlendirilmiş iki temel kurum olarak öne çıkarken, anneler Cumhuriyet’in geleceğini yetiştirmesi beklenen başlıca bakım vericiler olarak konumlandırılmıştır; (4) Dergi Manisa’nın tarihi, folkloru, kentsel gelişimi ve sosyo-ekonomik meseleleri gibi pek çok konuyu yerelleştirerek ele alırken, çocuklara dair söylemi büyük ölçüde yukarıdan aşağıya işleyen, devlet merkezli bir anlatıyı yansıtmaktadır. Çocukların fiziksel, zihinsel ve ahlaki gelişimlerine yapılan vurgu, Cumhuriyet’in ideolojik sürekliliğinin özellikle anneler olmak üzere aile ve devletin ortak çabalarıyla sağlanması amacıyla öne çıkarılmıştır. Bu makale, analizini çocuklar merkezinde kurgulayarak, Halkevi yayınları üzerine yapılan mevcut literatürdeki betimleyici yaklaşımı Gediz dergisine odaklanarak sorgulamakta ve erken Cumhuriyet dönemi ulus inşası, modernlik ve toplumsal cinsiyet normlarının nasıl kurgulandığını ve yaygınlaştırıldığını bütünsel olarak anlayabilmek için daha eleştirel ve yerele odaklanan çalışmalara duyulan ihtiyacı vurgulamaktadır.
Childhood, as a socially constructed category, is shaped by specific cultural, political, and historical contexts, and is neither static nor universal. In many nation-building efforts, including that of early Republican Turkey, it has been redefined as a discursive tool to serve the needs of the regime. This study focuses on how childhood was constructed and what values were ascribed to children in the Western Anatolian town of Manisa. Using thematic and discourse analysis and adopting a micro-historical lens, it examines how the Gediz Journal of the Manisa People’s House (1937–1950) engaged with dominant narratives of childhood. The main findings of the study are as follows: 1) the issue of children in Gediz intersected with broader ideological goals of modernization, nation-building, population politics, and gender roles, and it was articulated in ways that reflected these agendas; 2) Children were depicted as vital assets to the nation-state and imagined as future citizens entrusted with ensuring its continuity; 3) The family and the school emerged as the two primary institutions tasked with this mission, with mothers positioned as the principal nurturers expected to raise the future of the Republic; 4) While the journal localized many topics—such as Manisa’s history, folklore, urban development, and socio-economic concerns—its treatment of children reflected a top-down, state-driven narrative. Emphasis was placed on children’s physical, mental, and moral development to safeguard the Republic’s ideological continuity through the combined efforts of the family, especially mothers, and the state. By centering its analysis on childhood, this article questions the descriptive tendency prevalent in existing scholarship on People’s House publications by focusing specifically on the Gediz journal. It underscores the need for critically engaged and localized readings to develop a more comprehensive understanding of how nation-building, modernity, and gender norms were constructed and disseminated in the early Republican period.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Political Science (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2025 |
Submission Date | March 23, 2025 |
Acceptance Date | June 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 1 |