BibTex RIS Cite

YÜKSEK EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ

Year 2007, Volume: 2 Issue: 7, 739 - 749, 01.06.2007

Abstract

References

  • Akbank Eğitim Destek Hattı, http://www.exi26.com/Article.asp?PageID=1201
  • R.P. Anjard, Total Quality Management, Work Study, 47 [7] 238-247 (1998)
  • M. Cruickshank, Total Quality Management in the Higher Education Sector: A Literature Review from an International and Australian Perspective, TQM& Business Excellence, 14 [10] 1159-1167 (2003)
  • C. Dilek, Toplam Kalite Yönetimi, Seminer Notları
  • G. Gençyılmaz ve S. Zaim, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”, İ.Ü. İşletme Fakültesi Dergisi, 28 [2] 9-35 (1999)
  • D.L. Goetsch ve S.B. Davis, Quality Management: Introduction to Total Quality Management for Production, Processing, and Services, Prentice Hall, 2003
  • S.K.M. Ho, From TQM to Business Excellence, Production Planning and Control, 10 [1] 87-96 (1999)
  • A. Mitra, Quality Control and Improvement, Prentice Hall, 1993
  • J. Newton, Views From Below: Academics Coping with Quality, Quality in Higher Education, 8 [1] 39-61 (2002)
  • M.S. Owlia ve E.M. Aspinwall, Quality in Higher Education, 7 [2] 161-171 (1996)
  • SJ. Spanbauer, Reactivating Higher Education with Total Quality Management: Using Quality and Productivity Concepts, Techniques and Tools to Improve Higher Education, Total Quality Management, 6 [5-6] 519-537 (1995)
  • K. Watty, When Will Academics Learn About Quality?, Quality in Higher Education, 9 [3] 213-221 (2003)
  • YÖK, http://www.yok.gov.tr/universiteler/uni_web.htm

YÜKSEK EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ

Year 2007, Volume: 2 Issue: 7, 739 - 749, 01.06.2007

Abstract

İmalat sektöründe ortaya çıkmış olan Toplam Kalite Yönetimi (TKY) ilkelerinin eğitime uygulanması sırasında çeşitli zorluklar ve yanıtlanması gereken bazı önemli sorular ortaya çıkmıştır. Araştırmalar, TKY uygulamalarının akademik çalışanlar tarafından bürokrasi ve bilimsel özgürlüğe tehdit olarak algılanabildiğini ortaya koymuştur. Ayrıca yüksek eğitimde “müşteri kimdir?”, “paydaşlar kimdir?”, “kaliteyi kim belirler?” gibi yanıtı kişiden kişiye değişen sorular karşımıza çıkmaktadır. Bu makalede Türkiye ve başka ülkelerde yüksek eğitimde TKY uygulamaları ele alınarak ortaya çıkabilen zorluklar açıklanacak ve bazı önemli soruların yanıtları bulunmaya çalışılacaktır

References

  • Akbank Eğitim Destek Hattı, http://www.exi26.com/Article.asp?PageID=1201
  • R.P. Anjard, Total Quality Management, Work Study, 47 [7] 238-247 (1998)
  • M. Cruickshank, Total Quality Management in the Higher Education Sector: A Literature Review from an International and Australian Perspective, TQM& Business Excellence, 14 [10] 1159-1167 (2003)
  • C. Dilek, Toplam Kalite Yönetimi, Seminer Notları
  • G. Gençyılmaz ve S. Zaim, “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”, İ.Ü. İşletme Fakültesi Dergisi, 28 [2] 9-35 (1999)
  • D.L. Goetsch ve S.B. Davis, Quality Management: Introduction to Total Quality Management for Production, Processing, and Services, Prentice Hall, 2003
  • S.K.M. Ho, From TQM to Business Excellence, Production Planning and Control, 10 [1] 87-96 (1999)
  • A. Mitra, Quality Control and Improvement, Prentice Hall, 1993
  • J. Newton, Views From Below: Academics Coping with Quality, Quality in Higher Education, 8 [1] 39-61 (2002)
  • M.S. Owlia ve E.M. Aspinwall, Quality in Higher Education, 7 [2] 161-171 (1996)
  • SJ. Spanbauer, Reactivating Higher Education with Total Quality Management: Using Quality and Productivity Concepts, Techniques and Tools to Improve Higher Education, Total Quality Management, 6 [5-6] 519-537 (1995)
  • K. Watty, When Will Academics Learn About Quality?, Quality in Higher Education, 9 [3] 213-221 (2003)
  • YÖK, http://www.yok.gov.tr/universiteler/uni_web.htm
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Doç. Dr. Murat Bengisu This is me

Publication Date June 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 2 Issue: 7

Cite

APA Bengisu, D. D. M. (2007). YÜKSEK EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 2(7), 739-749. https://doi.org/10.19168/jyu.50211
AMA Bengisu DDM. YÜKSEK EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. June 2007;2(7):739-749. doi:10.19168/jyu.50211
Chicago Bengisu, Doç. Dr. Murat. “YÜKSEK EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 2, no. 7 (June 2007): 739-49. https://doi.org/10.19168/jyu.50211.
EndNote Bengisu DDM (June 1, 2007) YÜKSEK EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 2 7 739–749.
IEEE D. D. M. Bengisu, “YÜKSEK EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ”, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, vol. 2, no. 7, pp. 739–749, 2007, doi: 10.19168/jyu.50211.
ISNAD Bengisu, Doç. Dr. Murat. “YÜKSEK EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 2/7 (June 2007), 739-749. https://doi.org/10.19168/jyu.50211.
JAMA Bengisu DDM. YÜKSEK EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2007;2:739–749.
MLA Bengisu, Doç. Dr. Murat. “YÜKSEK EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, vol. 2, no. 7, 2007, pp. 739-4, doi:10.19168/jyu.50211.
Vancouver Bengisu DDM. YÜKSEK EĞİTİMDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2007;2(7):739-4.