Tedarikçi seçimi geçmişten günümüze doğru ivme kazanan; piyasa koşullarının kısıtlamaları. teknolojik gelişmeler. bilginin erişilebilirlik hızı ve artan rekabet karşısında şirketler için çok daha önemli hale gelmiştir. Bizim üzerinde duracağımız nokta ise birden fazla kriter etkisi altında, çok sayıda alternatif içerisinden en iyi olan tedarikçiyi tespit edebilmektir. Bunun sebebi ürünün kalitesi ve tercih edilmesini sağlayan diğer faktörler kadar fiyat politikasının da şirketler arası rekabette ve tüketici tercihlerinde anahtar nokta rolü taşımasıdır. Bu çalışmada, savunma sanayisinden telekom sektörüne kadar pek çok sektöre bağlantı elemanları temin eden bir firmanın tedarikçi seçimi problemi Bulanık-AHP (Analitik Hiyerarşi Prosesi) ve VIKOR (Çok Kriterli Optimizasyon ve Uzlaşık Çözüm) yöntemi ile çözülmüştür. 12 tedarikçi, 4 kriter ve toplam 19 alt kriter ile değerlendirilmiştir. Yönetim, Servis, Ürün ve Dökümantasyon olarak belirlenen kriterlerin ağırlıklarını bulmak için Bulanık-AHP yöntemi kullanılmıştır. AHP sonucunda elde edilen kriter ağırlıkları VIKOR yöntemi kullanılarak tedarikçi puanları belirlenmiştir. Şirketlerde genellikle tedarikçi seçimleri uzman görüşlerine dayalı olarak yapılmaktadır. Bu çalışmanın amacı Bulanık-AHP ve VIKOR yöntemleri kullanılarak dünyanın en büyük bağlantı elemanları üreticilerinden biri olan bir işletmeye 12 tedarikçinin seçiminde ve sıralamasında yardımcı olmaktır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 12 - Journal of Yaşar University/Tarım ve Gıda Değer Zincirlerinde Yöneylem Araştırmaları ve Endüstri Mühendisliği |