Geçtiğimiz on yıllık
dönemde, şirketlerin icraatları müşterilerin erişiminde bulunan teknolojik
gelişmeler sayesinde her zamankinden daha şeffaf bir hale gelmiştir. Bahsekonu
şeffaflık, toplumun ahlaki ve etik değerlerini karşılamayan şirketlerin
müşteriler tarafından farkedilmesini sağlamaktadır. Söz konusu şirketler ağır
bir şekilde eleştirilmekle kalmayıp, işçi hakları, çalışma şartları, çocuk
işçiliği, düşük ve eşit olmayan ödenek ve diğer etik olmayan faaliyetlerini
düzeltmek amacıyla kurumsal işlem yapmadıkları takdirde boykot edilmektedirler.
Global bir spor giyim kuruluşu olan Nike, 1970li yıllardan bu yana üçüncü dünya
ülkelerindeki taşeron fabrikalarında uyguladığı iddia edilen etik dışı
icraatları sebebiyle çeşitli eleştirilere maruz kalmaktadır. Bahsekonu kuruluş,
eleştiri konusu olan etik sorunlara değinmek amacıyla kurumsal düzeyde birtakım
programlar ve icraatlar gerçekleştirmiştir. Bu araştırma, Nike’ın etik imajını
iyileştirmek amacıyla gerçekleştirdiği yatırımlar ve kurumsal programlar
sonrasında müşterilerin Nike’ı etik bir marka olarak algılayıp
algılamadıklarını incelemektedir. Araştırma ayni zamanda etik marka
algılarının, duygusal marka sadakati, marka bağlılığı, ve marka seçim
yönelimleri ile ilişkisini incelemektedir. Bunun yanı sıra, marka bağlılığının
etik marka algıları, marka sadakati ve marka seçim yönelimi üzerindeki
arabulucu rolü araştırılmaktadır. Nicel olan bu araştırma, Kuzey Kıbrıs’ta
öğrenim gören 400 uluslararası öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiş ve veriler
PLS-SEM kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, etik marka algılarının,
duygusal marka bağlılığı ve marka sadakati üzerinde olumlu bir etkisi olduğunu
ortaya koymaktadır. Buna karşın, farklı markalara hızlı geçiş yapmalarıyla
bilinen öğrencilerin, içgüdüsel satın alıcı olmaları sebebiyle, etik marka
algılarının marka seçim yönelimleri üzerinde bir etkisi olmadığı görülmektedir.
Araştırma, duygusal marka bağlıluğının, marka sadakati ve marka seçim
yönelimleri ile olumlu bir ilişki içerisinde olduğunu ve ayrıca etik marka
algıları, marka sadakati ve marka seçim yönelimleri ilişkisi açısından bir
arabuluculuk rolüne sahip olduğunu göstermektedir. Makalede sonuçlar ve
araştırma bulgularının yansımaları tartışılmaktadır.
: etik marka algıları marka sadakati marka seçim yönelimleri duygusal marka bağlılığı Nike Kuzey Kib
In recent decades, with the
technological advancements available to customers, companies’ actions are more
transparent than ever and customers are aware of companies that does not meet
society’s moral and ethical values. Those companies are heavily criticized and
even boycotted unless they do take corporate actions to address their unethical
practices, whether it is labor rights, work conditions, child labor, low and
unequal pay or others. Nike, a global sportswear corporation, has suffered from
claims regards unethical practices in their subcontracted factories in third
world countries since 1970ties, and has implemented several programs and
actions at corporate level to address those ethical issues. This study looks at
whether after investments and corporate programs dedicated to improve Nikes ethical
image, customers do perceive Nike as ethical brand. Moreover, it also
investigates the relationship ethical brand perceptions have on emotional brand
attachment, as well as brand loyalty and brand choice intentions, and looks at
mediating role of emotional brand attachment in ethical brand perceptions and
brand loyalty and brand choice intentions relationship. The study was quantitative
in its nature, and was conducted on 400 international studies studying in
universities in Northern Cyprus, and obtained data was analyzed using PLS-SEM. The
study results reveal that ethical brand perceptions does have a positive effect
on emotional brand attachment, as well as brand loyalty. In contrast, ethical
brand perceptions does not impact brand choice intentions, as students are
known to be impulse buyers that quickly switch to other brands. Emotional brand
attachment does positively relate to brand loyalty and brand choice intentions,
and also is a mediator in ethical brand perceptions and brand loyalty and brand
choice intentions relationship. The results are discussed and implications
drawn from the findings of the study.
ethical brand perceptions brand loyalty brand choice intentions emotional brand attachment Nike
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 56 |