Amaç:Yaşamın anlamlarından biri olarak gösterilen akademik başarı üniversite eğitimi sırasında ön plana çıkmakta, öğrencilerin mesleki yeterliklere ve hayal ettikleri geleceğe kavuşmasına katkı sağlamaktadır. Tanımlayıcı desende yapılan bu araştırmada sağlık bilimleri fakültesinde son sınıf öğrencilerinin akademik yeterlikleri ile yaşama yükledikleri anlam arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Hemşirelik, Ebelik ve Çocuk Gelişimi bölümlerinde son sınıfta öğrenci olan 202 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya başlamadan önce kurum ve etik kurul izinleri alınmıştır. Araştırma verileri tanıtıcı bilgi formu, Akademik Öz Yeterlik Ölçeği (AÖYÖ) ve Yaşam Tutum Profili Ölçeği (YTPÖ) ile Kasım 2020’de online olarak toplanmıştır. Veri analizleri SPSS 25.0 programında yapılmış, analizlerde tanımlayıcı istatistikler, Spearman korelasyon, Mann Whitney-U, Kruskal-Wallis varyans analizleri kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin %82,72’nin kadın, 47,5’inin hemşirelik bölümünde okuduğu, çoğunluğunun okudukları bölümü severek, isteyerek tercih ettikleri ve %68,32’ünün akademik olarak ilerlemek istediği görülmektedir. Öğrencilerin AÖYÖ toplam puanları 103,3918,27 ve YTPÖ toplam puanları 151,1924,13 olup, akademik ilerleme isteyen öğrencilerin AÖYÖ ve YTPÖ toplam puanlarının anlamlı düzeyde yüksek olduğu; kadın ve çocuk gelişimi bölümü öğrencilerinin AÖYÖ toplam puanlarının anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır(p<0,05). Çalışmada AÖYÖ ile YTPÖ arasında zayıf, pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=0,358, p<0.001)
Sonuç ve Öneriler: Çalışma sonucunda öğrencilerin akademik öz yeterlikleri ile yaşama yükledikleri anlam arasında pozitif anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bu doğrultuda öğrencilerin akademik yeterliklerini geliştiren, yaşama yükledikleri anlamı sorgulamalarını sağlayan eğitimlerin, derslerin eğitim sürecinde verilmesi ve etkinliğinin değerlendirildiği ileri düzey çalışmaların planlanması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 16 Issue: 61 |