We live in a global village and we can gain everything easiy. But, at the same time,
individualization, uncertainty, insecurity, social disintegration, economic crisis, the
growing unemployment among young generation, suicides, violence and aggression
are increasing.Violence , aggression and the relationship between religion and
violence has turned into global phenomenon after September 11 Attacks , Islam
and Muslims have been known even with violence. In this article, related with this
phenomenon, the students’ attitudes and perceptions who take religious education
in Faculty of Theology, have dealt with the sociological perspective based on interwievs
which done with them. In this study, nineteen conversations were held with
different students by using snowball and focus group discussion technics. During
the study, it is trying to be understood that students’ attention to violence phenomenon,
their perception about the relationship between religion/Islam and violence
and their suggestions for solution.While dealing these topics, it is aimed that students,
from different ages and different education levels , can evaluate the wrong
seen violence behaviours in Islam societies by the reference of İslamic and critical
approach.
Küresel bir köyde yaşıyoruz ve her şeyi elde edebiliyoruz. Bununla birlikte bireyselleşme,
belirsizlik, güvensizlik, toplumsal çözülme, ekonomik krizler, gençliğin
artan işsizliği, intihar, şiddet ve saldırganlık da artmaktadır. Şiddet, saldırganlık,
din ve şiddet ilişkisi 11 Eylül saldırısından sonra küresel bir olguya dönüşmüş; hatta
İslam ve Müslümanlar şiddet ile anılır hale gelmiştir. Bu makalede bu olguyla
ilgili, yüksek din eğitimi alan İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin tutum ve algısı, kendileriyle
yapılan görüşmelere dayanarak ve sosyolojik bakış açısıyla ele alınmıştır.
Kartopu ve odak grup görüşmesinin yapıldığı çalışmada 19 öğrenci ile görüşme
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada öğrencilerin şiddet olgusuna gösterdikleri ilgi, din/
İslam ve şiddet arasında kurulan ilişkiyi algılayışları ve çözüm önerileri anlaşılmaya
çalışılmaktadır. Bu konular ele alınırken öğrencilerin eğitim ve yaş düzeyi ile yer yer
eleştirel yaklaşıma ve İslam yaklaşımına başvurularak İslam toplumlarında yanlış
görülen şiddet davranışlarının durumunun değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Other ID | JA53ZC72YA |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 3 |