Hz.
İbrahim oğlu Hz. İsmail ile beraber yeniden inşa ettiği Kâbe, Mekke’de mukim bulunan
kabilelere bazı ayrıcalıklar getirmiştir. Hz. Muhammed’in beşinci kuşaktan
dedesi Kusay b. Kilâb’ın dağınık halde yaşayan bütün Kureyşlileri Mekke’ye
toplaması ve kutsal mabed Kâbe’nin kendilerine sağladığı sosyal/ekonomik getiri,
kendilerini Arabistan yarımadasında daha da imtiyazlı bir konuma getirmiştir.
Kusay b. Kilâb’ın vefatından sonra kendi zamanında oluşturduğu kamu görevleri
oğulları/torunları arasında rekabete dönüşmüş ve Kureyş, Mutayyebûn-Ahlâf
olarak iki büyük pakta ayrışmıştır. Asabiyetin öncelendiği Mekke toplumunda Hz.
Muhammed’in elçilikle görevlendirildikten sonra tebliğ ettiği yeni dine muhalefette
bu paktlaşmadan kaynaklanan zihinsel izdüşümler belirleyici olmuştur.
Hz.
Muhammed’e en çetin muhalefet eden kırk kadar kişi ya Ahlâf grubundan ya da Mutayyebûn
grubundan olup konjonktürel olarak daha sonra onlarla beraber hareket
edenlerdir. Tarihi süreçte bu kamplaşmanın tarafı olmayan kabilelerin
muhalefetleri Ahlâf grubuna mensup kabilelerin muhalefeti gibi aşırılıklar içermemiş,
daveti reddetseler bile daha stabil şekilde cereyan etmiştir. Asabiyetin
zirvede olduğu Mekke toplumunda bu sosyolojik gerçeğin anlaşılması ilk dönem
tebliğ faaliyetlerinin seyri hakkında bilgi verebilir. İlk dönem tefsir ve siyer
kitapları merkezli bu çalışmada ayet/sure inzaline sebep olan müşrikler ve davete
karşı çıkış sebeplerinin tarihi arka planı üzerinde durulmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 10 |