Research Article
BibTex RIS Cite

EĞİTİMDE ÖRNEK VERME VE BENZETME YÖNTEMLERİNİN KURALLARI VE NEBEVÎ EĞİTİM YÖNTEMİNDE UYGULANMASI

Year 2019, Volume: 6 Issue: 11, 867 - 890, 30.12.2019

Abstract

Bu çalışma eğitimde örnek verme ve benzetme yöntemlerinin kurallarını ortaya çıkarmayı ve Nebevî eğitim yönteminde bu kuralların uygulamasını göstermeyi hedeflemektedir. Ayrıca bu konuyu sünnet-i seniyye olarak aktarılan rivayetler ışığında
tahlil etmektedir. Araştırmacı çalışmada tümevarım ve tümdengelim yöntemleriyle,
tanımlayıcı analitik ve dökümanter metotlarını kullanmaktadır. Öte yandan araştırmacı Nebî (s.a.v.)’in mü’minlerin kalbine sağlam iman dayanaklarını yerleştirmek
ve davranışlarını düzeltmek için kullandığı yöntemi okuyucuya tanıtmak için bu
yöntemleri kullanmaktadır. Çalışma eğitimde örnek verme ve benzetme yöntemlerinin en önemli kurallarıyla alakalı birçok değişkeni ve bunların Nebevî eğitim
yönteminde uygulanışını ele almaktadır. Ayrıca Nebevî eğitim metodunun sahabe
neslinin şahsiyetinde ortaya çıkardığı büyük ve köklü değişimi ele almaktadır. Sonuç olarak, çalışma farklı eğitim ve öğretim yöntemlerine dayanan, Sahabe-i Kirâm
üzerinde derinlemesine etkide bulunan Nebevî eğitim yönteminin, günümüz eğitim
yöntemleriyle yarışabilecek düzeyde olduğunu belirtmektedir. Bu inceleme bunun
örneklerinden biridir. Çalışma bu alanda ileride yapılacak diğer çalışmaların daha
başarılı olması için uygulanabilecek bir yöntem önermektedir.

References

  • Beyhaki, Ebû Bekr Ahmed b. el-Hüseyin b. Ali. Delailü’n-nübüvve ve ma’rifetu ahvâli sahibi’ş-şeria. Thk. Abdülmu’ti Kal’aci. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’lİlmiyye, 1405/1985.
  • Beyhaki, Ebû Bekr Ahmed b. el-Hüseyin b. Ali. es-Sünenü’l-kübra. Thk. Muhammed Abdulkadir Atâ. Mekke: Mektebetü Dâru’l-Bâz, 1414/1993.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm Cu’fî. el-Edebü’l-müfred. 3. Baskı. Thk. Muhammed Fuad Abdulbaki. Beyrut: Dârü’l-Beşâiri’l-İslamiyye 1989.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm Cu’fî. Sahihü’l-Buhari : elCamiu’l-müsnedü’s-sahih.3. Baskı. Dımaşk: Dârü’l-İnsaniyye, 1993.
  • Ebû Davud, Süleyman b. Eş’as b. İshak el-Ezdi es-Sicistani. Kitâbü’s-Sünen = Sünenu Ebû Davud. Thk. Muhyiddin Abdulhamid. Beyrut: el-Mektebetü’lAsriyye, ts.
  • Ebû Gudde, Abdülfettah. er-Resulü’l-muallim ve esalibihi fi’t-ta’lim. Beyrut: y.y. 1996.
  • Hakim, Ebû Abdullah İbnü’l-Beyyi’ Muhammed Nisaburi. el-Müstedrek ale’sSahihayn. dirase ve tahkik. Mustafa Abdülkadir Ata. Beyrut: Dârü’lKütübi’l-İlmiyye, 1990/1411.
  • Halef, Abdulaziz Muhammed. el-Menhecu’t-tahlilî inde’l-muhaddisin. Mecelle Mütefekkir. 5/9.
  • Halef, Abdulaziz Muhammed. Menâhicu’l-bahs an ahvâli’r-ruvât inde’l-muhaddisin - dirase ta’siliyye tatbikiyye-. Beyrut: Dârü’l-Muktebes 2018.
  • Hâşimî, Abdulhamid. er-Resulu’l-Arabiyyi’l-murabbi. Dımaşk: Daru’s-Sekafe li’lmüctema‘ 1981.
  • İbn Hacer, Ebü’l-Fazl Şehabeddin Ahmed el-Askalani. Telhisü’l- habir fi tahric-i ehadisi’r-Rafiiyyi’l-kebir. Thk. Abdullah el-Yemânî, Medine-i Münevvere: y.y., 1964.
  • Kenaan, İmad. Eseru ba’di enmâti’t-tagziyeti’r-râciati fi’t-tahsili ve’l-itticâh. Dımaşk: Dımaşk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yüksek Lisans Tezi 2007.
  • Kur’an-ı Kerim.
  • Müslim b. el-Haccac, Ebü’l-Hüseyin el-Kuşeyri en-Nisaburi. Sahih-i Müslim. thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî. Kahire : Dâru Sahnun- Darü’d-Da‘vâ 1992.
  • Nahlavi, Abdurrahman. Usulü’t-terbiyeti’l-İslâmiyye ve esalibuha fi’l-beyt. 1. baskı. Dımaşk: Dârü’l-Fikr, 1979.
  • Necati, Muhammed Osman. el-Hadisü’n-nebevi ve ilmü’n-nefs. 7. Baskı. Kahire: Dârü’ş-Şürûk, 2000.
  • Tirmizi,Ebû İsa Muhammed b. İsa b. Sevre es-Sülemi. el-Câmiü’s-sahih = Sünenü’tTirmizi. tahkik ve şerh Ahmed Muhammed Şakir, vd. 2. Baskı. Kahire: Mustafa el-Babi el-Halebi, 1975.

(ضَوَابِطُ طَرِيقَةِ التَّرْبِيَةِ بالتَّشبِيهِ وضَربِ الأَمْثَالِ وتَطْبيقَاتُهَا فِي المَنهَجِ التَربَويِّ النَبَويِّ (دراسةٌ تَأصِيليَّةٌ تَحلِيليَّةٌ في ظِلالِ مُعجزةِ الرَّسولِ صلى الله عليه وسلم التربَويَّة

Year 2019, Volume: 6 Issue: 11, 867 - 890, 30.12.2019

Abstract

          هدفت الدراسة إلى تأصيل بعض ضوابط طريقة التربية بالتَّشبِيهِ
وضَربِ الأَمْثَالِ وتَطْبيقَاتُهَا في المَنهَجِ التربويِّ النبويِّ ثم تحليلها،
وذلك في ضوء النصوص الواردة في
السنة المطهرة. واستخدم الباحث المنهج التوثيقي التأصيلي
والمنهج الوصفي التحليلي عبر أداتي الاستقراء والاستنتاج للتعرف إلى منهج
النبي صلى الله عليه وسلم التربوي في تمكين دعائم الإيمان الراسخ في قلوب
المؤمنين والسلوك القويم في أفعالهم
؛ ثم شَرَعَ البحث بمعالجة عدة متغيرات متعلقة
بأهم ضوابط طريقة التربية بالتَّشبِيهِ وضَربِ الأَمْثَالِ وتَطْبيقَاتُهَا في
المَنهَجِ التربويِّ النبويِّ وتحليلها ليتعرف القارئ على أهم الطرق التربوية التي
تقف وراء ترسيخ الخصال الحميدة التي أسفرت التربية النبوية عن إحداثها في شخصية
جيل الصحابة الميمون. وخلصت الدراسة إلى أن المَنهَجَ التربويَّ النبويَّ أحدث
ثورة شاملة وعميقة في نفوس الصحابة الكرام معتمداً على
طرقٍ وأساليب متنوعة
في التربية والتعليم تنافس أحدث فتوحات العصر النفسية والتربوية
ومن أمثلتها ما عالجه البحث الحالي؛ وأوصت
الدراسة بالإفادة من منهج التأصيل والتحليل الذي اعتمدته والعمل على تطويره بغية
إنجاز دراسات توثق ثراء الفكر التربوي النبوي وسبقه في إرساء مبادئ البناء
الإنساني الإيجابية، وذلك من خلال إظهار تعدد أساليب التربية النبوية وتنوع
غاياتها

References

  • Beyhaki, Ebû Bekr Ahmed b. el-Hüseyin b. Ali. Delailü’n-nübüvve ve ma’rifetu ahvâli sahibi’ş-şeria. Thk. Abdülmu’ti Kal’aci. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’lİlmiyye, 1405/1985.
  • Beyhaki, Ebû Bekr Ahmed b. el-Hüseyin b. Ali. es-Sünenü’l-kübra. Thk. Muhammed Abdulkadir Atâ. Mekke: Mektebetü Dâru’l-Bâz, 1414/1993.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm Cu’fî. el-Edebü’l-müfred. 3. Baskı. Thk. Muhammed Fuad Abdulbaki. Beyrut: Dârü’l-Beşâiri’l-İslamiyye 1989.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm Cu’fî. Sahihü’l-Buhari : elCamiu’l-müsnedü’s-sahih.3. Baskı. Dımaşk: Dârü’l-İnsaniyye, 1993.
  • Ebû Davud, Süleyman b. Eş’as b. İshak el-Ezdi es-Sicistani. Kitâbü’s-Sünen = Sünenu Ebû Davud. Thk. Muhyiddin Abdulhamid. Beyrut: el-Mektebetü’lAsriyye, ts.
  • Ebû Gudde, Abdülfettah. er-Resulü’l-muallim ve esalibihi fi’t-ta’lim. Beyrut: y.y. 1996.
  • Hakim, Ebû Abdullah İbnü’l-Beyyi’ Muhammed Nisaburi. el-Müstedrek ale’sSahihayn. dirase ve tahkik. Mustafa Abdülkadir Ata. Beyrut: Dârü’lKütübi’l-İlmiyye, 1990/1411.
  • Halef, Abdulaziz Muhammed. el-Menhecu’t-tahlilî inde’l-muhaddisin. Mecelle Mütefekkir. 5/9.
  • Halef, Abdulaziz Muhammed. Menâhicu’l-bahs an ahvâli’r-ruvât inde’l-muhaddisin - dirase ta’siliyye tatbikiyye-. Beyrut: Dârü’l-Muktebes 2018.
  • Hâşimî, Abdulhamid. er-Resulu’l-Arabiyyi’l-murabbi. Dımaşk: Daru’s-Sekafe li’lmüctema‘ 1981.
  • İbn Hacer, Ebü’l-Fazl Şehabeddin Ahmed el-Askalani. Telhisü’l- habir fi tahric-i ehadisi’r-Rafiiyyi’l-kebir. Thk. Abdullah el-Yemânî, Medine-i Münevvere: y.y., 1964.
  • Kenaan, İmad. Eseru ba’di enmâti’t-tagziyeti’r-râciati fi’t-tahsili ve’l-itticâh. Dımaşk: Dımaşk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yüksek Lisans Tezi 2007.
  • Kur’an-ı Kerim.
  • Müslim b. el-Haccac, Ebü’l-Hüseyin el-Kuşeyri en-Nisaburi. Sahih-i Müslim. thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî. Kahire : Dâru Sahnun- Darü’d-Da‘vâ 1992.
  • Nahlavi, Abdurrahman. Usulü’t-terbiyeti’l-İslâmiyye ve esalibuha fi’l-beyt. 1. baskı. Dımaşk: Dârü’l-Fikr, 1979.
  • Necati, Muhammed Osman. el-Hadisü’n-nebevi ve ilmü’n-nefs. 7. Baskı. Kahire: Dârü’ş-Şürûk, 2000.
  • Tirmizi,Ebû İsa Muhammed b. İsa b. Sevre es-Sülemi. el-Câmiü’s-sahih = Sünenü’tTirmizi. tahkik ve şerh Ahmed Muhammed Şakir, vd. 2. Baskı. Kahire: Mustafa el-Babi el-Halebi, 1975.

CONDITIONS ANALOGY AND PROVERBS EDUCATIONAL IN THE EDUCATIONAL CURRICULUM OF THE SONNA

Year 2019, Volume: 6 Issue: 11, 867 - 890, 30.12.2019

Abstract

The study aims at Conditions way analogy and proverbs in the educational curriculum of the Prophet and analysis. According to texts coming from al sonna. The
investigator (researcher) dose his study through the consolidating documenting
method and the des grip live analytic method using inference and induction tools to
recognize the prophet curriculum in enforcing (strengthening) the bases of established in the hearts of Muslims. After that، the research starts treating many varjbles
related to the most important controls of Education method way in the educational
curriculum of the Prophet and analysis to the reader to recognize the most important good qualities that caused by prophetic education in flucing the personal. The
study can cludes that the educational prophetic curriculum has caused comprehensive and profound revolution in the hearts of noble companions (al sahaba) relying
on various methods and techniques in education and learning completing with the
latest conquests of psychological and educational era. The study recommends to
benefit from the method of consolidation and analysis that it adopts cues and to
work to improve it aiming at achieving studies that proves that. 

References

  • Beyhaki, Ebû Bekr Ahmed b. el-Hüseyin b. Ali. Delailü’n-nübüvve ve ma’rifetu ahvâli sahibi’ş-şeria. Thk. Abdülmu’ti Kal’aci. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’lİlmiyye, 1405/1985.
  • Beyhaki, Ebû Bekr Ahmed b. el-Hüseyin b. Ali. es-Sünenü’l-kübra. Thk. Muhammed Abdulkadir Atâ. Mekke: Mektebetü Dâru’l-Bâz, 1414/1993.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm Cu’fî. el-Edebü’l-müfred. 3. Baskı. Thk. Muhammed Fuad Abdulbaki. Beyrut: Dârü’l-Beşâiri’l-İslamiyye 1989.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm Cu’fî. Sahihü’l-Buhari : elCamiu’l-müsnedü’s-sahih.3. Baskı. Dımaşk: Dârü’l-İnsaniyye, 1993.
  • Ebû Davud, Süleyman b. Eş’as b. İshak el-Ezdi es-Sicistani. Kitâbü’s-Sünen = Sünenu Ebû Davud. Thk. Muhyiddin Abdulhamid. Beyrut: el-Mektebetü’lAsriyye, ts.
  • Ebû Gudde, Abdülfettah. er-Resulü’l-muallim ve esalibihi fi’t-ta’lim. Beyrut: y.y. 1996.
  • Hakim, Ebû Abdullah İbnü’l-Beyyi’ Muhammed Nisaburi. el-Müstedrek ale’sSahihayn. dirase ve tahkik. Mustafa Abdülkadir Ata. Beyrut: Dârü’lKütübi’l-İlmiyye, 1990/1411.
  • Halef, Abdulaziz Muhammed. el-Menhecu’t-tahlilî inde’l-muhaddisin. Mecelle Mütefekkir. 5/9.
  • Halef, Abdulaziz Muhammed. Menâhicu’l-bahs an ahvâli’r-ruvât inde’l-muhaddisin - dirase ta’siliyye tatbikiyye-. Beyrut: Dârü’l-Muktebes 2018.
  • Hâşimî, Abdulhamid. er-Resulu’l-Arabiyyi’l-murabbi. Dımaşk: Daru’s-Sekafe li’lmüctema‘ 1981.
  • İbn Hacer, Ebü’l-Fazl Şehabeddin Ahmed el-Askalani. Telhisü’l- habir fi tahric-i ehadisi’r-Rafiiyyi’l-kebir. Thk. Abdullah el-Yemânî, Medine-i Münevvere: y.y., 1964.
  • Kenaan, İmad. Eseru ba’di enmâti’t-tagziyeti’r-râciati fi’t-tahsili ve’l-itticâh. Dımaşk: Dımaşk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yüksek Lisans Tezi 2007.
  • Kur’an-ı Kerim.
  • Müslim b. el-Haccac, Ebü’l-Hüseyin el-Kuşeyri en-Nisaburi. Sahih-i Müslim. thk. Muhammed Fuâd Abdülbâkî. Kahire : Dâru Sahnun- Darü’d-Da‘vâ 1992.
  • Nahlavi, Abdurrahman. Usulü’t-terbiyeti’l-İslâmiyye ve esalibuha fi’l-beyt. 1. baskı. Dımaşk: Dârü’l-Fikr, 1979.
  • Necati, Muhammed Osman. el-Hadisü’n-nebevi ve ilmü’n-nefs. 7. Baskı. Kahire: Dârü’ş-Şürûk, 2000.
  • Tirmizi,Ebû İsa Muhammed b. İsa b. Sevre es-Sülemi. el-Câmiü’s-sahih = Sünenü’tTirmizi. tahkik ve şerh Ahmed Muhammed Şakir, vd. 2. Baskı. Kahire: Mustafa el-Babi el-Halebi, 1975.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Arabic
Subjects Religious Studies
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Emad Kanaan This is me 0000-0002-8233-2994

Publication Date December 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 11

Cite

ISNAD Kanaan, Emad. “(ضَوَابِطُ طَرِيقَةِ التَّرْبِيَةِ بالتَّشبِيهِ وضَربِ الأَمْثَالِ وتَطْبيقَاتُهَا فِي المَنهَجِ التَربَويِّ النَبَويِّ (دراسةٌ تَأصِيليَّةٌ تَحلِيليَّةٌ في ظِلالِ مُعجزةِ الرَّسولِ صلى الله عليه وسلم التربَويَّة”. Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/11 (December 2019), 867-890.