Lilith, M. Ö. 2000’lerde Antik Mezopotamya’da Ana Tanrıça kültüyle ilişkili bir sembol olarak ortaya çıktığı düşünülen bir figürdür. Zaman içerisinde Tanrıça kültleri güçlerini ataerkil geleneklere kaptırmış, Lilith’in kendisi de uzun yıllar süren bu süreç içerisinde dönüşüm geçirmiş ve şeytanlaştırılmıştır. Bu çalışma, Lilith’in temsilinde önemli bir değişimin yaşandığı 19. yüzyıla, özellikle de Viktorya dönemi İngiltere’sinin sanatsal ortamına odaklanmaktadır. Çalışma boyunca, 19. yüzyılın ilk yarısında üç Kraliyet Akademisi sanatçısı tarafından kurulan Pre-Raphaelite Kardeşliği’nin Lilith ile nasıl ilişki kurduğunu incelemek ve onun tam anlamıyla feminist bir figüre evrilmeden önceki dönüm noktalarını keşfetmek amaçlanmıştır. Bu dönüşümü daha iyi anlamak için Lilith’in etimolojik kökeninin ve Mezopotamya’da ortaya çıktığı zamandan Yahudi kültüründeki konumuna kadar olan gelişiminin izi sürülmeye çalışılmıştır. Lilith’in hem bir karakter hem de bir imge olarak şeytanlaştırılmasına karşı, 19. yüzyıl İngiliz sanat dünyasının farklı bir tutum göstermeye başladığı görülmektedir. Çalışmada, Viktorya döneminde kadınlara yönelik geliştirilen toplumsal normlara ve bunun Pre-Raphaelite Kardeşliği’ndeki iz düşümüne değinilmiş, ortaya sürülen farklı bakış açıları incelenerek kardeşliğin kadın tasvirlerine ve Lilith’i eserlerinde nasıl yeniden yorumladıklarına odaklanılmıştır.
Bu araştırma etik beyan gerektirmemektedir.
Yazar bu çalışma için finansal destek almadığını beyan etmiştir.
Yazar teşekkür beyan etmemiştir.
Lilith is a figure believed to have emerged in Ancient Mesopotamia around 2000 B.C. as a symbol associated with the Mother Goddess cult. Over time, the power of the Mother Goddess cult was transferred to patriarchal customs. Concurrently, Lilith herself has been transformed and demonized over an extended period. This study focuses on the art scene of the 19th century, particularly in Victorian Era Britain, where representations of Lilith underwent significant transformation. Lilith’s etymological origins—from her emergence in Mesopotamia to her presence in Jewish culture—have been examined to properly understand this transformation. In response to the demonization of Lilith, both as a character and as an image, the 19th-century British art world began to adopt a different perspective. This study investigates Victorian-era social norms for women and their reflection in the Pre-Raphaelite Brotherhood, concentrating on the Brotherhood’s portrayal of women and the reinterpretation of Lilith in their works.
This study does not require ethics committee approval.
The author declares that this study received no financial support.
The author declares no acknowledgment.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Women's Studies |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | March 12, 2025 |
| Acceptance Date | June 10, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |
+90 (216) 325 03 07