BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 12 Issue: 1, 0 - , 01.02.2014

Abstract

The Quran, which has marvelous superior explication than humans’, is the one and only divine invitation that will maintain its characteristic forever. The most valid evidence for this is that it has never been quarreled and whoever tried to do this has failed. However, it is quite natural for a human to ask the following question: “Isn’t it possible to produce something that is similar with the verses of the Quran?” In the sources some rumors, which narrate that some verses were inspired eligibly to the words of humans and angels, bring about such thoughts. The aim of this study is to analyze in terms of Ilm al-Kalam the possibility of the production of similar expressions by other creatures, which are similar to the verses of Qur’an

References

  • Âmidî, Gayetu’l-Meram fî İlmi’l-Kelâm, Kahire 1971.
  • Alî el-Muttakî, Kenzü’l-Ummâl fî Süneni’l-Akvâl ve’l-Ef’âl, (thk. Bekrî Hayyânî– Saffet Sakkâ), Müessesetü’r-Risâle, Beyrût 1985.
  • Âlûsî, Rûhu’l-Meânî fî Tefsîri’l-Kur’âni’l-Azîm ve’s-Seb’i’l-Mesânî, İhyâu’t- Türâsi’l-Arabî, Beyrût tsz. Altıntaş, Ramazan, İslam Düşüncesinde İşlevsel Akıl, İstanbul 2003.
  • Aslan, İbrahim, “Sözün Mahiyeti ve Bu Bağlamda Bir Söz Olarak Kelâmullah (Dilbilimsel Bir Yaklaşım)”, Kelâm Araştırmaları Dergisi, 3/1, s. 141, 2005.
  • Bâkıllânî, İ’câzü’l-Kur’ân, (thk. Ahmed Sakr), Dâru’l-Meârif, Mısır 2009.
  • Baktır, Mehmet, “Allah’ın Fiili Sıfatlarında Zaman Sorunu”, Kelâm Araştırmaları Dergisi, 1/2, 2003, s. 93-108.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail, el-Câmiu’s-Sahîh, Çağrı Yayınları, İstanbul 1992.
  • Bursevî, İsmail Hakkı, Tefsîru Rûhi’l-Beyân, Matbaatu Osmaniyye, Dersaadet 1330h.
  • Cürcânî, Şerhu’l-Mevâkıf, Matbaatü Âmire, 1292 h.
  • Cüveynî, Ebu’l-Me’ali, Kitabu’l-İrşâd ila Kavâti’i’l-Edilleti fi Usuli’l-İ’tikâd, (thk. Muhammed Yusuf Musa), Mektebetu’l-Henci, Kahire 2002.
  • Doğan Hüseyin, “İslam Düşüncesinde Bir Tartışma Metodolojisi Olarak Cedel”, SÜİF Dergisi, 2011, c. XIII, s.157-174.
  • Düzgün, Şaban Ali, Varlık ve Bilgi Aydınlanmanın Keşif Araçları, Beyaz Kule Yeni Çizgi Yay., Ankara 2008.
  • Ebû Hanîfe, Nu’mân b. Sâbit el-Kûfî, el-Fıkhu’l-Ekber, Meclisü Dâireti’l-Maârif, Haydarâbad 1342 h.
  • Ebû Hayyân, Muhammed b. Yûsuf b. Alî b. Yûsuf b. Hayyân el-Endelüsî, el- Bahru’l-Muhît, (nşr. Komisyon), Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrût 1993.
  • Ebu’s-Suûd, Mehmed el-İmadî, İrşâdü’l-Akli’s-Selîm, Mektebetü’r-Riyâd el-Hadîse, Riyad tsz. Elmalılı, M. Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’ân Dili, Eser Neşriyat, y.y. tsz. Eş’arî, Ebi’l-Hasan Ali b. İsmail, el-Luma, (thk. Muhammed Emin ed-Dennavi), Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut 2012.
  • Harpûtî, Abdullatif, Tenkîhu’l-Kelâm fî Akâid-i Ehli’l-İslâm, Dersaadet 1330 h.
  • Issa J. Boullata, “Kur’an’ın Belağat Açısından Tefsiri: İ’caz ile İlgili Konular”, (çev.: İbrahim H. Karslı), Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, V, sayı: 4, 2005, ss. 255-274.
  • İbn Âşûr, Muhammed et-Tâhir b. Muhammed b. Muhammed et-Tâhir et-Tûnisî, et- Tahrîr ve’t-Tenvîr, ed-Dâru’t-Tûnusiyye, Tunus 1984.
  • İbn Atiyye, Ebû Muhammed, el-Muharrerü’l-Vecîz fî Tefsîri’l-Kitâbi’l-Azîz, (thk. Abdüsselâm Abdüşşâfî Muhammed), Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrût 2001.
  • İbn Cüzey, Ebü'l-Kasım İbn Cüzey Muhammed b. Ahmed b. Muhammed el-Kelbi el-Gırnati, et-Teshîl li Ulûmi’t-Tenzîl, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrût 1995.
  • İbn Ebî Hâtim, Abdurrahnan b. Muhammed b. Muhammed b. İdris er-Râzî, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm Müsneden an Rasûlillâh ve’s-Sahâbe ve’t-Tâbiîn, (thk. Es’ad Muhammed et-Tayyib), Mektebetü Nizâri’l-Bâz, Mekke 1997.
  • İbnu’l-Humâm, Kemâlüddîn Muhammed b. Abdilvâhid b. Abdilhamîd es-Sivâsî el- İskenderî, el-Musâyere, Bulak 1317.
  • İbn Kesîr, Ebu'l-Fida İsmail İmadu'd-Din îbn Ömer îbn Kesîr İbn Davud îbn Kesîr el-Dımaşkî, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, (thk. Sâmî b. Muhammed es-Selâme), Dâru Tayyibe, Riyâd 1999.
  • İbn Sa’d, Kitâbü’t-Tabakâti’l-Kebîr (et-Tabakâtü’l-Kübrâ), (thk. Alî Muhammed Ömer), Mektebetü’l-Hâncî, Kâhire 2001.
  • İzmirli İsmail Hakkı, Yeni İlm-i Kelâm, (I-II), İstanbul 1339 h.
  • Kâdı Abdulcebbar, el-Muğni fi Ebvabi’t-Tevhid ve’l-Adl, (thk. İbrahim el-Ebyari), Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut 2012.
  • Karadeniz, Osman, “Kelamcılara göre Kur’an-ı Kerim’in İ’cazı Meselesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, III, s. 135-146. Kurtubî, el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân ve’l-Mübeyyin limâ Tezammenehû mine’s- Sünneti ve Âyi’l-Furkân, (thk. Abdullâh b. Abdülhasen et-Türkî), Müessesetü’r-Risâle, Beyrût 2006.
  • Mâtürîdî, Ebû Mansûr Muhammed, Kitabu’t-Tevhid, (thk. Fethullah Huleyf), Beyrut 19 ............, Te’vilâtu Ehli’s-Sünne, thk.: Mecdi Baslum, Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 200 Müslim, el-Câmiu’s-Sahîh, Çağrı Yayınları, İstanbul 1992.
  • Öge, Sinan, İlahi Kelamın Yapısı, İnsan Yay., İstanbul 2008.
  • Râfiî, Mustafa Sâdık, Târîhu Âdâbi’l-Arab, (nşr. Abdullâh el-Minşâvî-Mehdî el- Bahkirî), Mektebetü’l-Îmân. Kahire 1997.
  • Râzî, Fahreddin, et-Tefsîru’l-Kebîr, Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, Beyrût 1997.
  • Sâbûnî, Nureddin, el-Bidaye fi Usuli’d-Din, (thk. Bekir Topaloğlu), DİB, Ankara 19 Sırrı Giridî, Nakdu’l-Kelâm, Kostantiniyye 1303 h..
  • Suyûtî, el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân, (nşr. Mustafâ Dîb el-Bugâ), Dâru İbn Kesîr. Dimeşk 2006.
  • ........, Mu’terekü’l-Akrân fî İ’câzi’l-Kur’ân, (nşr. Ahmed emseddîn), Dâru’l- Kütübi’l-İlmiyye, Beyrût 1988.
  • Şehristânî, Nihâyetu’l-İkdâm fî İlmi’l-Kelâm, Mektebetü’l-Müsennâ, Bağdat tsz.. Şevkânî, Fethu’l-Kadîr el-Câmi’ beyne Fenneyi’r-Rivâye ve’d-Dirâye min İlmi’t- Tefsîr, (thk. Abdurrahmân Umeyre), Dâru’l-Vefâ, y.y. tsz.. Taberî, Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrût 1992.
  • Taftazânî, Sa’duddin Mes’ud b. Ömer, Şerhu’l-Makasıd, Matbaatü’l-Âmire, 1277 h..
  • Topaloğlu, Bekir, Çelebi, İlyas, Kelâm Terimleri Sözlüğü, İSAM Yay., İstanbul 20 Tunç, Cihat, Sistematik Kelam, Kayseri 1994.
  • Yavuz, Yusuf Şevki, “İ’cazü’l-Kur’ân”, DİA, XXI, İstanbul 2000.
  • Yıldırım, Suat “Kur’ân (İcazı ve Üslubu)” DİA, XXVI, Ankara 2002.
  • Yılmaz Sabri, İlhan, Mehmet, ”Cüveynî’ye Göre Kelâmullah ve Kelam-ı Nefsî”, Kelam Araştırmaları Dergisi, 9/1, 2011.
  • Yüksel, Emrullah, Sistematik Kelam, İz Yay., İstanbul 2012.
  • Zeccâc, Ebu İshak İbrahim b. es-Seri b. Sehl el-Bağdadi, Me’âni’l-Kur’ân ve İ’râbuh, (thk.: Abdülcelîl Abduh Çelebî), Dâru’l-Hadîs, Kâhire 2005.
  • Zemahşerî, Ebû'l-Kâsım Mahmud İbn Ömer, el-Keşşâf an Hakâiki Gavâmidi’t- Tenzîl ve Uyûni’l-Ekâvîl fî Vücûhi’t-Te’vîl, (nşr. Muhammed Abdüsselâm Şâhîn), Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrût 1995.
  • Zerkeşî, Bedruddin Muhammed b. Abdullah, el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân, (thk. Komisyon), Dâru’l-Ma’rife, Beyrût 1994.
  • Zuhaylî, Vehbe, Tefsîru’l-Münîr, (çev. Komisyon), Risale, İstanbul 2005.
  • Zürkânî, Menâhilü’l-İrfân, (thk. Fevvâz Ahmed Zemerlî), Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî, Beyrut 1995.

Allah'ın Başka Varlıkların Diliyle Konuşması

Year 2014, Volume: 12 Issue: 1, 0 - , 01.02.2014

Abstract

The Quran, which has marvelous superior explication than humans?, is the one and only divine invitation that will maintain its characteristic forever. The most valid evidence for this is that it has never been quarreled and whoever tried to do this has failed. However, it is quite natural for a human to ask the following question: ?Isn?t it possible to produce something that is similar with the verses of the Quran?? In the sources some rumors, which narrate that some verses were inspired eligibly to the words of humans and angels, bring about such thoughts. The aim of this study is to analyze in terms of Ilm al-Kalam the possibility of the production of similar expressions by other creatures, which are similar to the verses of Qur?an.