Sûfîlik ve şiîlik günümüzde birbirlerinden ayrı
iki düşünce sisteminin adı olsa da, Şîa’nın imam gördüğü şahsiyetlerle,
sûfîlerin velî gördüğü bazı zâtların ortak olması, iki ekolün imâmete/velâyete
benzer bir yaklaşım içerisinde bulunmalarını mümkün kılmaktadır. Bu doğrultuda
sûfî ve şiîlerin bilgi açısından insanları sınıflandırma şekilleri
incelendiğinde birbirlerine yakın görüşler ürettikleri ortaya çıkmaktadır.
Her iki ekolün insan sınıflandırmasında avam,
havas ve havasü’l-havas diyebileceğimiz üçlü sınıflandırma göze çarpmaktadır.
Bu sınıflandırmanın epistemolojik açıda yapıldığı görülmektedir. Bu bağlamda
bilgiye ulaşabilme noktasında havasü’l-havasın duyu ötesi bilgiye ulaşabilirliği
benimsenirken, diğer insanların standart bilgi kaynaklarının dışına
çıkamayacağı kabul edilir.
Havasü’l-havas teriminin sûfî düşüncede peygamberler
ve velîleri, şiî düşüncede ise peygamberler ve imamları içine alması, bu iki
düşünce sisteminin birbirlerine olan etkisi olarak düşünülebilir.
Although Sufism and Shia are seen as two separate systems of thoughts in today’s world, the fact that some of the Islamic personalities are common in Shia and Sufism as Imam / Wali, makes it possible for both schools of thought to take similar approaches in terms of Walayah / Imamate. Accordingly, when the Shia’s and Sufi’s classification of people in terms knowledge were examined, it is found out that both Shia and Sufism shared similar opinions in this regard.
In both schools of thought, there is a triple classification as avam (commons), havas (notables) and havasu’l-havas (leaders) for the classification of people. It is seen that; this was an epistemological classification. In this context, it is accepted that, havasu’l havas can reach extrasensory knowledge whereas other people are limited with standard source of knowledge. The fact that, havasu’l havas term is used to describe prophets and walis in Sufism whereas it is embraced prophets and imams in Shia, can be considered as the effect of these two systems of thought on one another.
Subjects | Religious Studies |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Submission Date | November 15, 2017 |
Acceptance Date | December 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
Kader Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.