Mimari mekânlar sadece yapısal unsurlardan oluşmazlar aynı zamanda yapıldığı dönemden izler de taşırlar. Bu izler din, kültür, ekonomi, iktidar, teknoloji, soyut kavramlar veya semboler olabilir. Özellikle ibadethaneler, misyonları gereği çeşitli semboller ve göstergeler barındırırlar. İslam dini ibadet mekanı olan camiler, özgün mimari tasarımlarının yanında çeşitli sembolik unsurları da barındırmaktadır. Tarihsel perspektifte bu unsurların soyut süslemeler ve yazıyla cami mimarisinde yer aldığı görülmektedir. Osmanlı döneminde cami mimarisini zirveye taşıyan ve bu çalışmanın konusu olan Mimar Sinan dönemi camilerinde kitabeler ağırlıklı olarak Kur’an ayetlerinden oluşmaktadır. Bu ayetler kubbeden başlayarak birçok mimari elemana yerleştirilmiştir. Çalışmanın amacı, bu ayetlerin yerleştirildiği mimari elemanlarla olan ilişkisini göstergebilimsel yöntemle sistematik olarak sorgulamak ve ortaya koymaktır. Çalışmada, Mimar Sinan döneminde inşa edilen epigrafi programı bakımından en zengin camiler olan Şehzade Mehmet, Süleymaniye, Selimiye, Kılıç Ali Paşa ve Sokullu-Ismihan Sultan camileri örneklem olarak seçilmiştir. Camilerde yer alan bütün yazılar yerinde tespit edilmiştir, ayrıca dönemle ilgili kaynaklardan da karşılaştırma yapılarak doğruluğu sağlanmıştır. Bu çalışmada, daha önce ortaya çıkartılmamış olan Mimar Sinan camilerindeki yazıların sembolizmi yazılar ve yapı elemanları üzerinden okunarak her mimari eleman için özgün olarak sunulmuştur.
Architectural spaces not only consist of structural elements but also bear traces from the period in which they were built. These traces can be religion, culture, economy, power, technology, abstract concepts, or symbols. Worship places, in particular, contain diverse symbols and indicators due to their mission. Mosques specific to the Islamic religion also have various symbolic elements besides their original architectural features. It is seen in history that these elements are included in mosque architecture with abstract ornaments and calligraphy. In the mosques of Mimar Sinan’s period, the inscriptions mainly consist of Qur’ān verses. These verses are placed on many architectural elements, starting from the dome. The study aims to systematically question and reveal the relationship between these verses and the architectural elements where they are placed using the semiotic method. Five mosques, the richest in terms of the epigraphy program, were selected as samples for the study. All the inscriptions in the mosques were identified on-site, and their accuracy was ensured by comparing them with sources related to the period. In this study, the symbolism of the inscriptions in Mimar Sinan’s mosques, which has not been revealed before, is presented uniquely for each architectural element by reading them through the inscriptions and structural elements.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Intellectual History of Ottoman, Ottoman Culture and Art, Ottoman Society |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2024 |
Submission Date | August 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 8 |