This review discusses Kurtuluş Öztürk’s book Educating the Modern Individual: Instruction, Discipline, and Education in the Second Constitutional Era. Drawing on articles published in education journals between 1908 and 1924, the book explores how the people of the field in this period envisioned the individual and how their ideas shaped policies concerning education. It offers a valuable contribution with a detailed analysis of educators’ writing. However, the book’s theoretical discussions remain rather limited and its engagement with the wider literature relies on a relatively narrow range of sources.
Second Constitutional Era Modernization of Education Modern Individual Education Journals Education Policies
Bu yazı, Kurtuluş Öztürk’ün Modern Bireyi Eğitmek: II. Meşrutiyet Dönemi’nde Tedrisat, Terbiye ve Eğitim adlı eserini ele almaktadır. Kitap, 1908-1924 yılları arasında eğitim dergilerinde yayımlanan metinlerden hareketle II. Meşrutiyet dönemi eğitimcilerinin birey tasavvurunu ve bunun eğitim politikalarına yansımalarını incelemektedir. Çalışmanın, eğitimcilerin metinlerine dayalı çözümlemeleriyle literatüre özgün katkılar sunduğu; ancak kuramsal tartışmalardaki sınırlılıklar nedeniyle teorik derinliğinin görece dar kaldığı ve literatürle kurduğu ilişkinin de görece sınırlı bir kaynak çeşitliliğine dayandığı vurgulanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of Ottoman Education |
Journal Section | Book Review |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | April 19, 2025 |
Acceptance Date | September 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 10 |