Okumada temel amaç okuduğunu anlama ve bu yolla anlama
yeteneğini geliştirmedir. Anlamayı sağlamak için ise bir dizi zihinsel işlem
gerekmektedir. Okuma amacına ve içinde bulunulan koşullara göre okuma
teknikleri birtakım farklılıklar göstermektedir. Bu özellikler dikkate alınarak
öğrencilere amaca göre okuma becerisi kazandırılmalıdır. Okunan metinden tam ve
doğru anlam çıkarma okuldaki öğrenmelerin de temelini oluşturmaktadır. Etkili
okuma, akademik malzemenin içeriğinin kavranması ve öğrenmesi açısından oldukça
önemlidir. Okul yaşantısı ve sosyal yaşantıda bireyler çeşitli yazılı malzemeleri
okuyup anlamak durumundadırlar. Okunanın basit düzeyde anlaşılması, sınırlı
sayıdaki temel düşünceyi bulma, özet çıkarma ve benzer sorulara yanıtlar bulma
istenen okuma düzeyini elde etmek için yetersiz kalmaktadır. Bu araştırma, Türkçe öğretmenlerinin,
öğrencilere okuma-anlama becerisini kazandırmak için sınıf ortamında ve sınıf
dışında kullandıkları okuma stratejileri bilişsel
farkındalık becerilerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışma nitel veri
toplama tekniklerinden görüşme yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu 2012–2013 yılında, Kars ilinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı
ortaokullarda görev yapan Türkçe öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışma için
uzman görüşleri dikkate alınarak yarı yapılandırılmış bir görüşme formu
hazırlanmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen veriler,
yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma
sonuçlarına göre Türkçe öğretmenlerinin öğrencilerin okuma stratejileri
bilişsel farkındalık becerilerini geliştirmeye yönelik sınıf içinde ve sınıf
dışında etkinlikler yaptıkları fakat bu etkinliklerin öğrencilerin okuma
stratejileri bilişsel farkındalık becerilerini geliştirecek yeterlilikte
olmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 18, 2017 |
Submission Date | May 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |