Bu
araştırmanın amacı, ortaokul 6. sınıf
seviyesinde Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımının öğrencilerin Bloom
Taksonomisi’nin Bilişsel alan alt düzey, üst düzey ve toplam akademik
başarılarına etkisini tespit etmektir. Ön
test-son test kontrol gruplu desen kullanılan araştırma, 5 hafta sürmüştür. Araştırmanın örneklemini, 2015-2016 eğitim öğretim yılı birinci
döneminde Eskişehir ilinde bir ortaokulun iki farklı şubesinde öğrenim gören
toplam 54 öğrenci oluşturmaktadır. Bu farklı şubelerden biri Probleme Dayalı
Öğrenme Yaklaşımının uygulandığı Probleme Dayalı Öğrenme Grubu (PDÖG) (n=27),
diğeri ise öğretmen merkezli geleneksel öğretim yönteminin uygulandığı kontrol
grubu (KG) (n=27) olarak rastgele bir şekilde belirlenmiştir. Araştırmada veri
toplama aracı olarak Bloom Taksonomisine Uygun Akademik Başarı Testi (BTUABT)
her iki gruba ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizi için
bağımsız gruplar t-test kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda PDÖG ile KG
öğrencilerinin Bloom Taksonomisi’nin Bilişsel alan alt düzey, üst düzey ve
toplam akademik başarıları arasında PDÖG lehine istatistiksel olarak anlamlı
farklılığın olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Fen Eğitimi Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı Bloom Taksonomisi Akademik Başarı Bilişsel Alan Alt Düzey Akademik Başarı Bilişsel Alan Üst Düzey Akademik Başarı
The aim
of this research is to determine the effect of Problem Based Learning Approach
to the 6th graders’ highlevel, sub-level and total academic success
in cognitive domain of Bloom’s Taxonomy. The research which was supported with
pre-test and post-test control group took five weeks to complete. The sample of
the research is consist of 54 students from two different classes in a
secondary school in Eskişehir in the first term of 2015-2016 academic year. One
of the classes is called as Problem Based Learning Group (PBLG) (n=27) in which
Problem Based Learning Approach applied and the other is called as Control
Group (CG) (n=27) in which traditional teacher centered method applied.
Academic Success Test Appropriate to Bloom’s Taxonomy (ASTABT) as data
collection tool was used for each group as pre-test and post-test. Beside that
t-test was used to analyse data. As a result of the study, statistically there
was meaningful difference seen between PBLG and CG’s sub-level, high level and
total academic success in cognitive domain of Bloom’s Taxonomy in favor of
PBLG.
Science teaching Problem Based Learning Approach Bloom’s Taxonomy Academic Success Sub-level academic success of Cognitive Domain High level academic success of Cognitive Domain
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Submission Date | March 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 3 Issue: 3 |