Life-long learning includes the
process of acquiring knowledge and making this knowledgesensethroughout an
individual’s life. This learning can be formalor informal. Therefore, the
individual may learneverywhere under any circumstances. Here, the point to take
into account is that knowledge should be accurately acquired and can be used.
The aim of this study is to examine the correlationbetween life-long learning
tendencies of students of Faculty of Education and Faculty of Arts and
Sciencesand their attitudes toward the profession. The scales were applied to
senior students from Turkish Teaching department and students receiving
pedagogical formation from Turkish Language and Literature students from
Faculty of Artsand Sciences. The data were collected by using the “Life-Long
LearningScale” developed by Coşkun Diker (2009) and “The Scale of Attitude
Toward Turkish Teaching Profession” prepared by Temizkan (2008). According to
the results it was found that teacher candidates from TLL department had higher
mean scores. According to the correlation results, it was determined that while
there was a significant correlation among some of the subscales in the attitude
scale, a negative weak correlation was found between life-long learning
tendencies and the subscale of professional commitment. Some differences were
found based on variables of sex, age, department and type of high school they
graduated from.
Yaşam
boyu öğrenme bireyin yaşamı boyunca bilgi edinme ve bu bilgiyi anlamlandırma
sürecini kapsar. Bu öğrenme formal ya da informal olabilir. Bu nedenle birey
her yerde ve her durumda öğrenme ger çekleştirebilir. Burada dikkat edilmesi
gereken bilginin doğru edinilmesi ve kullanılabilir olmasıdır. Bu çalışmada
amaç Eğitim Fakültesi öğrencileri ile Fen Edebiyat Fakültesi öğrencileri
arasındaki yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin mesleğe yönelik tutumları ile
ilişkisini incelemektir. Bu doğrultuda iki fakülteden de son sınıf öğrencileri
seçilmiştir. Türkçe Öğretmenliği son sınıf öğrencileri ve Fen Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı bölümünde Pedagojik Formasyon alan öğrencilere ölçekler
uygulanmıştır. Veriler Coşkun Diker (2009) tarafından geliştirilen “Yaşam Boyu
Öğrenme Eğilimleri Ölçeği” ve Temizkan (2008) tarafından hazırlanan “Türkçe
Öğretmenliği Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Elde edilen
bulgulara göre; ortalamalara bakıldığında TDE öğretmen adaylarının daha iyi
durumda olduğu tespit edilmiştir. Korelasyon sonuçlarına göre tutum ölçeğinin
alt boyutlarından bazıları arasında anlamlı ilişki varken yaşam boyu öğrenme
eğilimleri ile mesleğe bağlılık alt boyutu arasında negatif yönde zayıf bir
ilişki tespit edilmiştir. Cinsiyet, yaş, bölüm ve mezun olunan lise türü
değişkenlerine göre ise bazı farklılıklar tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2017 |
Submission Date | August 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 3 |