The purpose of this research is to determine the opinions of teachers about the live lesson feature added to the Education Information Network (EBA) due to the Kovid-19 epidemic. The study group of the research consists of 127 teachers who are teaching at primary, secondary and high school levels in the district of "XXXX" in the province of "XXXX" in the first half of the 2020-2021 academic year. In the study carried out in the survey model, a questionnaire was developed to collect the data. In order to determine the survey items, first of all, literature was made and then informal interviews were held with the teachers about the EBA live lesson system. At the end of the item identification process, a 33-item draft questionnaire was created. Expert opinion was sought for the validity and reliability studies of the draft questionnaire, and a final 29-item questionnaire was created. The survey data were obtained on a voluntary basis by teachers working in the official primary and secondary education institutions of the Ministry of National Education and having live lesson experience. The questionnaires were delivered to the teachers in printed form, and 1 week was given to answer them. Frequency, percentage, mean and standard deviation values were used in the analysis of the data. According to the data obtained, it was determined that the teachers faced problems in accessing the live lesson system and that they had some limitations in terms of their contribution to the teaching process. Considering the usability dimension of the live lesson system, it was concluded that the teachers had a positive opinion because they found the system functional and useful. In line with the findings obtained, guiding suggestions were made regarding the live lessons to be held in the future.
Bu araştırmanın amacı, Kovid-19 salgınından dolayı Eğitim Bilişim Ağı’na (EBA) eklenen canlı ders özelliğine yönelik öğretmenlerin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 eğitim öğretim yılı birinci yarı döneminde, “XXXX” ili “XXXX” ilçesinde ilkokul, ortaokul ve lise düzeylerinde eğitim vermekte olan 127 öğretmen oluşturmaktadır. Tarama modelinde yürütülen çalışmada verilerin toplanması için bir anket geliştirilmiştir. Anket maddelerinin belirlenebilmesi için öncelikle literatür yapılmış daha sonra ise EBA canlı ders sistemi hakkında öğretmenlerle informal görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Madde belirleme sürecinin sonunda 33 maddelik taslak anket formu oluşturulmuştur. Taslak anket formuna ilişkin geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları için uzman görüşüne başvurulmuş olup 29 maddelik nihai anket oluşturulmuştur. Anket verileri Milli Eğitim Bakanlığının resmi ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında çalışan, canlı ders deneyimi olan öğretmenler tarafından gönüllülük esasına bağlı olarak elde edilmiştir. Anketler basılı bir şekilde öğretmenlere ulaştırılmış, cevaplamaları için ise 1 hafta süre verilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre öğretmenlerin canlı ders sistemine erişimde sorunlarla karşılaştığı, öğretim sürecine sağladığı katkı boyutunda ise bir takım sınırlılıklara sahip olduğu görüşü tespit edilmiştir. Canlı ders sisteminin kullanışlılık boyutu ele alındığında ise öğretmenlerin sistemi işlevsel ve kullanışlı bulduğundan olumlu görüşe sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda ileride yapılacak canlı derslerle ilişkin yol gösterici önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2022 |
Submission Date | September 21, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 1 |