The present study aims to obtain the views of prospective teachers on the concept of creativity, and to determine their thoughts on the relationship between school and creativity. In the present study, the qualitative study method and the basic qualitative study design were used. The purposive criterion sampling method, which is also known as judgment sampling and regarded as being almost synonymous with the qualitative study method was used in the sample selection process. In order to examine the views of prospective teachers on creativity in detail semi-structured interview form was developed by the researcher and used as a data collection tool. The study group of the research consists of fourth grade prospective teacher studying at the faculty of education, classroom teaching in the 2018-2019 academic year. The participants of the study consisted of 45 students, 28 of whom were girls and 17 were boys.
Based on the data obtained, the participants made suggestions such as introducing courses on creativity in universities, designing flexible curricula that encourage creativity, enabling schools and teachers to renew themselves on a contemporary basis, and providing teachers and principals with in-service training programs on creativity. The most common element in the ideal creative school contemplated by the prospective teachers is the presence of designated corners in the classroom created together with students. The second most common element is the integration of nature into the classroom, followed by the presence of classrooms categorized based on the subjects, the presence of playgrounds and workshops in the school and schoolyard, and the presence of organic gardens and libraries. Apart from these, the participants also contemplated that in an ideal creative school, the surroundings of the school are shaped using waste materials, students are trained as individuals, there are no recess periods, class hours and recess periods are carried out in coordination, the name of the school is different and physical education classes are not replaced in favor of mathematics classes.
Yaratıcılık, insanın kendi duyuş ve hayal gücü ile özgür ve özgün bir dünya tasarlamasıdır. Bu araştırma, öğretmen adaylarının yaratıcılık üzerine görüşlerinin alınmasını ve okullardaki yaratıcılık algısının öğretmen adayı gözüyle tespit edilmesini amaçlamıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırma deseni tercih edilmiştir. Örneklem seçiminde ise katılımcılara, neredeyse nitel araştırma ile eşanlamlı görülen ve yargısal örnekleme olarak da bilinen amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örneklem kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının yaratıcılık ile ilgili görüşlerini derinlemesine incelemek amacıyla araştırmacı tarafından yarı yapılandırılmış görüşme formu geliştirilmiş ve veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim yılı, eğitim fakültesi, sınıf öğretmenliğinde okuyan dördüncü sınıf öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın katılımcıları 28’i kız, 17’si erkek olmak üzere toplam 45 öğrenciden oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının hayallerindeki yaratıcı okulda ilk sırada, okulun ve sınıfın öğrenci ile birlikte oluşturulmuş belli köşelerinin olması yer almıştır. İkinci sırada, doğa ile iç içe olması yer alırken, sonrasında ise öğrenciler derslere göre sınıfların olması, okul ve bahçede oyun alanlarının ve atölyelerin olması, organik bahçesinin ve kütüphanesinin olması gibi hayallerindeki okul anlayışına yer vermişlerdir. Verilen tablonun diğer kısmında da atık malzemelerle okul etrafı şekillendirilmeli, insan yetiştirmeli, teneffüs saatleri olmamalı ve ders-teneffüs içi içe koordineli yürümeli, okul ismi farklı ve beden eğitimi dersinde matematik işlenmeyen bir okul olmalı ifadeleri yer almıştır. Elde edilen veriler sonucunda öğretmen adayları okullara ve üniversitelere yaratıcılık ile ilgili dersler konulması ve eğitim programlarının esnek olması ve yaratıcılığı teşvik etmesi, okul ve öğretmenin zamana göre kendilerini yenileyebilmesi, öğretmen adayları, öğretmen ve müdürlere yaratıcılık üzerine hizmet içi eğitim verilmesi gibi önerilerde bulunmuşlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Submission Date | August 13, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 3 |