Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 1 - 17, 30.04.2023
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1201217

Abstract

References

  • AFAD (2022). Doğal Afetler. Afet ve Acil Durum Yönetim Başkanlığı. https://www.afad.gov.tr/afadem/dogal-afetler.
  • AFAD. (2018). Türkiye’de afet yönetimi ve doğal kaynaklı afet istatistikleri. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
  • Akarsu, F. (2004b). Üstün yetenekliler. Şirin M. R., Kulaksızoğlu A., Bilgili A. E. (Ed.). Üstün yetenekli çocuklar seçilmiş makaleler kitabı, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 127–154.
  • Akbaba, B., Kılcan, B. & Çepni, O. (2013). The effect of 2011 Van earthquake on 8th grade students' value rankings. Mevlana International Journal of Education, 3(4), 75-85.
  • Akyel, R. (2000). Gölyaka’da Deprem. İstanbul: Gren Ajans.
  • Aydın, F. (2010). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin deprem kavramını algılamaları: Fenomenografik bir analiz. Turkish Studies, 5(3), 801-817.
  • Aydın, F., & Coşkun, M. (2010). Observation of the students’ “earthquake” perceptions by means of phenomenographic analysis (primary education 7th grade –Turkey). International Journal of the Physical Sciences. 5(8), 1324- 1330.
  • Babüroğlu, S. (1998). Deprem ve Devlet. Ankara: TBMM Vakıf Ofset Tesisi.
  • Başıbüyük, A. (2004). Yetişkinlerde deprem bilgisi ve etkili faktörlerin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 161, 205- 218.
  • Buluş-Kırıkkaya, E., Bozkurt, E., İşeri, Ş., Vurkaya, G., & Bali, G. (2011). TÜBİTAK supported science summer school for primary school students: happinence of learning by exploring and enjoying. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2219–2227.
  • Camcı, S. (2011). Üstün zekâlı ve yeteneklilerde cinsiyet farklılığı. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 105-117.
  • Chia-yu, W. (2007). The Role of mental-modeling ability, content knowledge, and mental models in general chemistry students’ understanding about molecular polarity [Unpublished doctoral dissertation]. University of Missouri, Columbia.
  • Cvetković, V., Ivanov, A., & Sadiyeh, A. (2015, March 3-4). Knowledge and perceptions of students of the Academy of criminalistic and police studies about natural disasters. [Conference presentation abstract]. The International Scientific Conference Archibald Reiss Days, Belgrade, Serbia.
  • Çağlar, D. (2004). Üstün Zekalı Çocukların Özellikleri. Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Demirci, A., & Yıldırım, S. (2015). The evaluation of the earthquake awareness of the secondary school students in Istanbul, National Education, 207, 89-117.
  • Demirkaya, H. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Deprem Kavramı Algılamaları ve Depreme İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 68-76.
  • Franco, C. & Colinvaux, D. (2000). Grasping mental models. John K. Gilbert, Carolyn J. Boulter (Ed.). Developing Models İn Science Education. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-010-0876_15.
  • Günbatar, S., & Sarı, M. (2005). Developing models for difficult and abstract concepts in electrics and magnetism. Gazi University Gazi Faculty of Education Journal, 25(1), 185-197.
  • International Decade for Natural Disaster Reduction, (1992). Internationally agreed glossary of basic terms related to disaster manegement. Geneva: United Nations Department of Humanitarian Affairs (UNDHA). Retrived from https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/004DFD3E15B69A 67C1256C4C006225C2-dha-glossary-1992.pdf
  • İyibil, Ü., & Sağlam Arslan, A. (2010). Pre-service physics teachers’ mental models about stars. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 25-4.
  • Kadıoğlu, M. (2011). Afet Yönetimi Beklenilmeyeni Beklemek En Kötüsünü Yönetmek (2nd ed.). T.C. Marmara Belediyeler Birliği Yayınları.
  • Kasapoğlu, A. & Ecevit, M. (2001). Depremin Sosyolojik Araştırması. Ankara: Sosyoloji Derneği Yayınları.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ministry of National Education (MoNE) (2013a). İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi (4-8.sınıflar) öğretim programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Ministry of National Education (MoNE) (2013b). İlköğretim Sosyal Bilgiler dersi (4-7. sınıflar) öğretim programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Navakanesh, B., Shah, A., & Prasanna, M. V. (2019). Earthquake education through the use ofdocumentary movies. Frontiers in Earth Science, 7(42), 1-16.
  • Oğuz, A. (2005). Surveying American and Turkish middle school students’ existing knowledge of earthquakes by using a systemic network [Unpublished doctoral dissertation]. Ohio State University.
  • Ross, K., & Schuell. T. (1993). Children’s beliefs about earthquakes. Science Education, 77(2), 191-205.
  • Savasci, F., & Uludüz, H. (2013). Fifth grade elementary students' conceptions of earthquakes. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 4(2), 118.
  • TMMOB. (2012). Türkiye’de deprem gerçeği ve TMMOB Makina Mühendisleri Odası’nın önerileri oda raporu. Ankara: TMMOB Yayınları.
  • Tsai, C., Lin, S., & Tsai, M. (2001). Developing an Internet attitude scale for high school students. Computers and Education, 37, 41–51.
  • Turan, İ., & Kartal, A. (2011, Eylül). İlköğretimde doğal afetler öğretiminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Conference presentation abstract]. 20. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Burdur, Türkiye. Turan, İ., & Kartal, A. (2012). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Doğal Afetler Konusu ile İlgili Kavram Yanılgıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(3), 67-81.
  • Ünal, G., & Ergin, Ö. (2006). Fen eğitimi ve modeller. Milli Eğitim, 35(171), 188-196.
  • Watt, F. (2002). Depremler ve Yanardağlar. (Translated by: Deniz Yurtören), (18th Edition). Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Yalman, N., & Yalman, Y. (2019). Deprem eğitiminin İstanbul’da ortaöğretim öğrencilerinin deprem bilincinin arttırılmasına etkisi. Atlas International Refereed Journal on Social Sciences, 5(17), 140-155.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6th Edition). Seçkin Yayıncılık.

Determination of Gifted Middle School Students' Mental Models of Earthquake

Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 1 - 17, 30.04.2023
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1201217

Abstract

This study aims to determine the mental models of gifted middle school students about an earthquake. The study employed the phenomenological design. In this context, the study was conducted on 41 students having gained the status of gifted students are results of the exams conducted by Science and Art Centres (BİLSEM) in three different provinces of Turkey. In these centres, gifted students, are diagnosed and can recognize their areas of special talent and get education to develop these areas in addition to the formal education they receive in their schools. In the current study, the “Earthquake Mental Model Test” was developed by the researchers in order to determine the mental models of the gifted students about the concept of an earthquake. According to finding mental models of the 41 gifted students are gathered under the mental models of natural disaster-energy-destruction (f=1), natural disaster-earth’s crust movement-destruction (f=6), natural disaster-destruction (f=2), energy-protection (f=1), quake (f=4), quake-destruction (f=16), earth’s crust movement (f=2), earth’s crust movement-protection (f=1) and earth’s crust movement-destruction (f=8). According to the findings obtained, the mental models of the students regarding the earthquake are gathered under the themes of Natural disaster-energy-destruction model. Natural disaster-energy-destruction model: Natural disaster-earth’s crust movement-destruction model, Natural disaster-destruction model, Energy-protection model, Quake model, Quake-destruction model, Earth’s crust movement model, Earth’s crust movement-protection model and Earth’s crust movement-destruction model.

References

  • AFAD (2022). Doğal Afetler. Afet ve Acil Durum Yönetim Başkanlığı. https://www.afad.gov.tr/afadem/dogal-afetler.
  • AFAD. (2018). Türkiye’de afet yönetimi ve doğal kaynaklı afet istatistikleri. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı.
  • Akarsu, F. (2004b). Üstün yetenekliler. Şirin M. R., Kulaksızoğlu A., Bilgili A. E. (Ed.). Üstün yetenekli çocuklar seçilmiş makaleler kitabı, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 127–154.
  • Akbaba, B., Kılcan, B. & Çepni, O. (2013). The effect of 2011 Van earthquake on 8th grade students' value rankings. Mevlana International Journal of Education, 3(4), 75-85.
  • Akyel, R. (2000). Gölyaka’da Deprem. İstanbul: Gren Ajans.
  • Aydın, F. (2010). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin deprem kavramını algılamaları: Fenomenografik bir analiz. Turkish Studies, 5(3), 801-817.
  • Aydın, F., & Coşkun, M. (2010). Observation of the students’ “earthquake” perceptions by means of phenomenographic analysis (primary education 7th grade –Turkey). International Journal of the Physical Sciences. 5(8), 1324- 1330.
  • Babüroğlu, S. (1998). Deprem ve Devlet. Ankara: TBMM Vakıf Ofset Tesisi.
  • Başıbüyük, A. (2004). Yetişkinlerde deprem bilgisi ve etkili faktörlerin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 161, 205- 218.
  • Buluş-Kırıkkaya, E., Bozkurt, E., İşeri, Ş., Vurkaya, G., & Bali, G. (2011). TÜBİTAK supported science summer school for primary school students: happinence of learning by exploring and enjoying. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2219–2227.
  • Camcı, S. (2011). Üstün zekâlı ve yeteneklilerde cinsiyet farklılığı. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 105-117.
  • Chia-yu, W. (2007). The Role of mental-modeling ability, content knowledge, and mental models in general chemistry students’ understanding about molecular polarity [Unpublished doctoral dissertation]. University of Missouri, Columbia.
  • Cvetković, V., Ivanov, A., & Sadiyeh, A. (2015, March 3-4). Knowledge and perceptions of students of the Academy of criminalistic and police studies about natural disasters. [Conference presentation abstract]. The International Scientific Conference Archibald Reiss Days, Belgrade, Serbia.
  • Çağlar, D. (2004). Üstün Zekalı Çocukların Özellikleri. Üstün Yetenekli Çocuklar Seçilmiş Makaleler Kitabı, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Demirci, A., & Yıldırım, S. (2015). The evaluation of the earthquake awareness of the secondary school students in Istanbul, National Education, 207, 89-117.
  • Demirkaya, H. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Deprem Kavramı Algılamaları ve Depreme İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 68-76.
  • Franco, C. & Colinvaux, D. (2000). Grasping mental models. John K. Gilbert, Carolyn J. Boulter (Ed.). Developing Models İn Science Education. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-010-0876_15.
  • Günbatar, S., & Sarı, M. (2005). Developing models for difficult and abstract concepts in electrics and magnetism. Gazi University Gazi Faculty of Education Journal, 25(1), 185-197.
  • International Decade for Natural Disaster Reduction, (1992). Internationally agreed glossary of basic terms related to disaster manegement. Geneva: United Nations Department of Humanitarian Affairs (UNDHA). Retrived from https://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/004DFD3E15B69A 67C1256C4C006225C2-dha-glossary-1992.pdf
  • İyibil, Ü., & Sağlam Arslan, A. (2010). Pre-service physics teachers’ mental models about stars. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 4(2), 25-4.
  • Kadıoğlu, M. (2011). Afet Yönetimi Beklenilmeyeni Beklemek En Kötüsünü Yönetmek (2nd ed.). T.C. Marmara Belediyeler Birliği Yayınları.
  • Kasapoğlu, A. & Ecevit, M. (2001). Depremin Sosyolojik Araştırması. Ankara: Sosyoloji Derneği Yayınları.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ministry of National Education (MoNE) (2013a). İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi (4-8.sınıflar) öğretim programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Ministry of National Education (MoNE) (2013b). İlköğretim Sosyal Bilgiler dersi (4-7. sınıflar) öğretim programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Navakanesh, B., Shah, A., & Prasanna, M. V. (2019). Earthquake education through the use ofdocumentary movies. Frontiers in Earth Science, 7(42), 1-16.
  • Oğuz, A. (2005). Surveying American and Turkish middle school students’ existing knowledge of earthquakes by using a systemic network [Unpublished doctoral dissertation]. Ohio State University.
  • Ross, K., & Schuell. T. (1993). Children’s beliefs about earthquakes. Science Education, 77(2), 191-205.
  • Savasci, F., & Uludüz, H. (2013). Fifth grade elementary students' conceptions of earthquakes. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 4(2), 118.
  • TMMOB. (2012). Türkiye’de deprem gerçeği ve TMMOB Makina Mühendisleri Odası’nın önerileri oda raporu. Ankara: TMMOB Yayınları.
  • Tsai, C., Lin, S., & Tsai, M. (2001). Developing an Internet attitude scale for high school students. Computers and Education, 37, 41–51.
  • Turan, İ., & Kartal, A. (2011, Eylül). İlköğretimde doğal afetler öğretiminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. [Conference presentation abstract]. 20. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Burdur, Türkiye. Turan, İ., & Kartal, A. (2012). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Doğal Afetler Konusu ile İlgili Kavram Yanılgıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(3), 67-81.
  • Ünal, G., & Ergin, Ö. (2006). Fen eğitimi ve modeller. Milli Eğitim, 35(171), 188-196.
  • Watt, F. (2002). Depremler ve Yanardağlar. (Translated by: Deniz Yurtören), (18th Edition). Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Yalman, N., & Yalman, Y. (2019). Deprem eğitiminin İstanbul’da ortaöğretim öğrencilerinin deprem bilincinin arttırılmasına etkisi. Atlas International Refereed Journal on Social Sciences, 5(17), 140-155.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6th Edition). Seçkin Yayıncılık.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Güliz Kaymakcı 0000-0002-3428-5214

Cüneyd Çelik 0000-0002-1188-6260

Meryem Görecek Baybars 0000-0002-7881-4034

Early Pub Date April 30, 2023
Publication Date April 30, 2023
Submission Date November 8, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Kaymakcı, G., Çelik, C., & Görecek Baybars, M. (2023). Determination of Gifted Middle School Students’ Mental Models of Earthquake. E-Kafkas Journal of Educational Research, 10(1), 1-17. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1201217

19190       23681     19386        19387