Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 76 - 100, 30.04.2023
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1205529

Abstract

References

  • Ak, Ö. & A.T. Genç (2018). Üniversite öğrencilerinin geri dönüşüm bilinci üzerine bir araştırma: Sakarya Üniversitesi örneği. Uluslararası Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 4(2), 2528-9942.
  • Akan, H. (2018). “Deneysel çalışmalarda yanlılık kaynakları, sorunları ve önlemler: iç geçerlilik.” B. Akın ve D. Tanyer (eds). Kanıt düzeyindeki hemşirelik araştırmalarında kalite: yöntem ve raporlama (s. 8-10). Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • Akandere, M. (2013). Eğitici okul oyunları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Akbayrak, N. & N. K. Turaşlı (2017). Oyun temelli çevre etkinliklerinin okul öncesi çocukların çevresel farkındalıklarına etkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 1(2), 239-258.
  • Aksan, Z. & D. Çelikler (2019). Recycling awareness education: Its impact on knowledge levels of science teacher candidates. International Electronic Journal of Environmental Education. 9(2), 81-105.
  • Al-Azawi, R. Al-Faliti & F. Al-Blushi, M. (2016). Educational gamification vs. game based learning: comparative study. International Journal of Innovation, Management and Technology. 7(4), 131.
  • Alıcı, D. (2016). Fen ve teknoloji dersinde eğitsel oyunların öğrencilerin akademik başarısına ve bilginin kalıcılığına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı, Kahramanmaraş.
  • Al-Tarawneh, M. H. (2016). The effectiveness of educational games on scientific concepts acquisition in first grade students in science. Journal of Education and Practice, 7(3), 31-37.
  • Altunbey, H. & Çelikler, D. (2021a, 8th-9th November). Developing of domestic waste and recycling themed educational games. Proceedings of ICERI2021 Conference. Spain. ISBN: 978-84-09-34549-6.
  • Altunbey, H. & Çelikler, D. (2021b, 8th-9th Novenber). Developing study: 7th graders awareness on domestic waste and recycling. Proceedings of ICERI2021 Conference. Spain. ISBN: 978-84-09-34549-6.
  • Asmatulu R. & E. Asmatulu (2011). Importance of recycling education: a curriculum development at WSU. J Mater Cycles Waste Manag, 13,131–138.
  • Aytaş, G. & B. Uysal (2017). Oyun kavramı ve sınıflandırılmasına yönelik bir değerlendirme. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 15 (1), 675-690, doi:10.18026/cbayarsos.298146
  • Biber, M. (2012). Duyuşsal özelliklerin probleme dayalı öğrenme sürecinde öğrencilerin matematiksel kazanımlarına etkisi. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı, İzmir.
  • Bickman L & DJ. Rog (eds.). (2009). Applied research design. Applied Social Research. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (BSTB). (2014). Ulusal geri dönüşüm strateji belgesi ve eylem planı 2014-2017. T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü.
  • Bozkurt, S. (2012). Evsel nitelikli katı atıkların geri dönüşüm olasılıkları ve bertaraf yöntemlerinin araştırılması. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Büyüköztürk, Ş., Ö.Ç. Bökeoğlu & N. Köklü (2009). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegema Akademi.
  • Can, A. (2017). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegema Akademi.
  • Can, İ. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji öğretiminde oyunlarla fen öğretiminin “Maddenin yapısı ve özellikleri” ünitesi için 8. sınıf öğrencilerinin başarı ve tutumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Castellar, E. N., Van Looy, J., Szmalec, A., & De Marez L. (2014). Improving arithmetic skills through gameplay: Assessment of the effectiveness of an educational game in terms of cognitive and affective learning outcomes. Information sciences, 264, 19-31.
  • Chow CF., WM.W. So, TY. Cheung & SK.D. Yeung (2017). Plastic waste problem and education for plastic waste management. Springer, Singapore. 125-140.
  • Çelikler, D., A. Yılmaz & Z. Aksan (2015). Determining the science students’ attitudes for solid waste and recycling. Turkish Online Journal of Educational Technology, Special Issue. 2, 133-140.
  • Çimen, O. & M. Yılmaz (2012). İlköğretim öğrencilerinin geri dönüşümle ilgili bilgileri ve geri dönüşüm davranışları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 25(1), 63-74.
  • Desa, A., N.B. Abd Kadir &F. Yusooff (2011). A study on the knowledge, attitudes, awareness status and behaviour concerning solid waste management. Procedia Social and Behavioral Sciences. 18, 643–648.
  • Dolunay, A. & O. Karamustafaoğlu (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin eğitsel oyunlar hakkında görüşleri: “en süratli ses”oyunu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 9(16), 48-69.
  • Ertuğrul, A. & O. Karamustafaoğlu (2021). Mıknatıs konusunun öğretimine yönelik geliştirilen eğitsel bir oyun hakkında öğretmen görüşleri. Journal of Computer and Education Research. 9(17), 16-38.
  • Evers, W., A. Brouwers & W. Tomic (2006). A Quasi-experimental study on management coaching effectiveness. Consulting Psychology Journal. 58(3), 174-182. doi:10.1037/1065-9293.58.3.174
  • Eyinç, A. & A.O. Engin (2022). Oyun tabanlı öğrenme yaklaşımına dayalı etkinliklerin 4. sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Sivas Cumhuriyet University Journal of Sport Sciences. 3(3), 76-83.
  • Genç, M., T. Genç, & A.V. Yüzüak (2012). Kavram yanılgılarının oyunlarla tespiti: tabu oyunu. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(20), 581-591.
  • Gençer, S. & O. Karamustafaoğlu (2014). “Durgun elektrik” konusunun eğitsel oyunlarla öğretiminde öğrenci görüşleri. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED). 4(2), 72-87.
  • Gibbon, J. M., Duffield, S., Hoffman, J.,& Wageman, J. J. (2017). Effects of educational games on sight word reading achievement and student motivation. Journal of Language and Literacy Education, 13(2), 1-27.
  • Grazhdani, D. (2016). Assessing the variables affecting on the rate of solid waste generation and recycling: an empirical analysis in Prespa Park. Waste Management. 48, 3–13.
  • Güler, T.D. (2011). 6. sınıf fen ve teknoloji dersindeki “hücre ve organelleri‟ konusunun eğitsel oyun yöntemiyle öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı, Erzurum.
  • Gülsoy, T. & D. Uçgun (2013). 6. sınıf öğrencilerinin kelime hazinesinin geliştirilmesinde eğitsel oyunların etkisinin incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turki. 8 (13), 943-952.
  • Gündüzalp, A.A. & S. Güven (2016). Atık, çeşitleri, atık yönetimi, geri dönüşüm ve tüketici: Çankaya belediyesi ve semt tüketicileri örneği. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi. 1-19.
  • Gürdal, A.& Arslan, M. (2011, Mayıs). Oyun ve bulmaca etkinlikleriyle yabancılara Türkçe kelime öğretim yöntemi. 1st International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics. Sarajevo.
  • Harman, G., Z. Aksan & D. Çelikler (2015). Mental models which influence the attitudes of science students towards recycling, International Journal of Sustainable and Green Energy. 4(1-2), 6-11, doi:10.11648/j.ijrse.s.2015040102.12
  • Hazar, Z. & M. Altun (2018). Eğitsel oyunlara yönelik öğretmen görüşleri ve yeterliliklerinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 13 (1), 52-72.
  • Ifegbesan, A. (2010). Exploring secondary school students’ understanding and practices of waste management in Ogun State, Nigeria. International Journal of Environmental and Science Education. 5(2),201-215.
  • İnce, N. (2021). Maddenin tanecikli yapısı konusunda 7. sınıf öğrencilerinde eğitsel oyunlarla farkındalık oluşturulması. Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Samsun.
  • Kamar, S. (2018). Katı atıklarda geri kazanım eğitimi: AFAD Viranşehir (Şanlıurfa) kampı örneği. Yüksek Lisans Tezi. Harran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Çevre Mühendisliği Anabilim Dalı, Şanlıurfa.
  • Karamustafaoğlu, O.& M.A. Coşgun (2021). Katı atıkların ayrıştırılması konusunun bir oyunla öğretimi hakkında öğretmen görüşleri. International Journal of Humanities and Education. 7(15), 69-87.
  • Karamustafaoğlu O. & M. Kaya (2013). Eğitsel oyunlarla ‘yansıma ve aynalar’ konusunun öğretimi: yansımalı konu örneği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED). 3(2), 41 49.
  • Karasan, E. (2013). 4. ve 5. sınıflar din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde oynatılabilecek eğitsel oyunlar. Yüksek Lisans Tezi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Anabilim Dalı, Rize.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi. 1(1) 62-80.
  • Kaya, S. & A. Elgün (2015). Eğitsel oyunlar ile desteklenmiş fen öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 23 (1), 329-342.
  • Kazan, H. (2016). Bilimsel araştırma teknikleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Kılıç, M. F. & O. Karamustafaoğlu (2020). Kan Kapmaca İsimli Eğitsel Oyun Hakkında Öğretmen Görüşleri. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi. 3(3), 144-158.
  • Kök, F. (2021). Organik atıkların yönetimi, geri dönüşümü ve uygulamaları. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi. 4(2), 99-108.
  • Lee, H. S. & J. W. Lee (2008). Mathematical education game based on augmented reality. Technologies for E-Learning and Digital Entertainment. 442-450.
  • Liu, E. Z. F. & P. K. Chen (2013). The effect of game-based learning on students‟ learning performance in science learning–A case of “Conveyance Go”. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 103, 1044-1051.
  • Mariscal, A. J., Martinez, J. M. & Marquez, S. B. (2012). An educational card game for learning families of chemical elements. Journal of Chemical Education. 89 (8), 1044-1046, doi:10.1021/ed200542x
  • Milles, M.B. & Huberman, A.M. (eds). (1994). Qualitative data analysis. London: SAGE Publications Ltd. Ministry of National Education (MoNE) (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). Erişim: 10 Şubat 2019, https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937- FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B 0M%20PROGRAMI2018.pdf
  • Moqbel, S. (2018). Solid waste management in educational institutions: the case of the University of Jordan. Environmental Research, Engineering and Management. 74(2), 23-33.
  • Mostowfi, S., N. K. Mamaghani & M. Khorramar (2016). Designing playful learning by using educational board game for children in the age range of 7-12: (A case study: Recycling and waste separation education board game). International Journal of Environmental and Science Education. 11(12), 5453– 5476.
  • Onur A., A.Çağlar & M. Salman (2016). 5 yaş okulöncesi çocuklarda atık kâğıtların değerlendirilmesi ve çevre bilincinin kazandırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi. 24(5), 2457-2468.
  • Öktem, B. (2016). Atık yönetiminde entegre uygulama. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi. 6(2-1).
  • Özen, Y. & A. Gül (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren ve örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. (5), 394-422.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. London: Sage Publications.
  • Rachman, A., M. Y. Purwanto & H. Nugroho (2019). Development of educational games for the ıntroduction of fruits and vitamins. Journal of Educational Science and Technology. 5(1), 76–81, doi:10.26858/est.v5i1.8495
  • Rastegarpour, H.& P. Marashi (2012). The effect of card games and computer games on learning of chemistry concepts. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 31, 597-601.
  • Satria, E., L. Fitriani, Y. S. Muhsin & D. Tresnawati (2020). Development of educational games for learning waste management. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 1098(3), 032064.
  • Schultz, P.W. (2002). “Knowledge, information and household recycling: examining the knowledge-deficit model of behavior change”. T. Dietz and P. C. Stern (eds.). in: New Tools for Environmental Protection: Education, Information and Voluntary Measures (s. 67-82). Washington D.C.: National Academy Press.
  • Singh, A. & Sushil. (2017). Developing a conceptual framework of waste management in the organizational context. Management of Environmental Quality: An International Journal. 28(6), 786–806.
  • Song, M. & S. Zhang (2008). EFM: A model for educational game design. Proceedings of Technologies for E-Learning and Digital Entertainment Third International Conference, Edutainment, LNCS 5093.
  • Taghdisi, M. H., M.Gholami, F. Hosseini & Z. Rahimi (2016). Impact of education on the empowerment of elementary school students to perform source recycling. Iranian Journal of Health Education and Promotion. 3(4), 319-327.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü (TDK) (2020). Oyun. Erişim: 10 Ekim 2020, https://www.tdk.gov.tr/
  • Tosun, Ö.C. (2022). “Isı ve sıcaklık” konusunun eğitsel oyunlarla öğretilmesinin 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi: bir karma yöntem araştırması. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Tosun, N. & K. Demir (2018). Minik ayaklar geri dönüyor. Yaratıcı Drama Dergisi. 13(1), 115-128.
  • Uskan, S.B ve T. Bozkuş (2019). Eğitimde oyunun yeri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi. 5 (2), 123-131.
  • WB (2018). Environment. Retrieved November 8, 2021, from https://www.worldbank.org/en/topic WWF (2020a). Türkiye kıyılarında atık analizi raporu. Erişim: 11 Ekim 2021, https://wwftr.awsassets.panda.org/downloads/atkanaliziraporweb.pdf
  • WWF (2020b). Biyolojik çeşitlilikteki düşüş eğilimini tersine çevirmek. Yaşayan Gezegen Raporu, Almond, R.E.A., Grooten M. ve Petersen, T. (eds). Gland, İsviçre. Erişim: 10 Eylül 2020, https://www.wwf.org.tr/?10880/2020-Faaliyet-Raporu
  • WWF (2020c). 2020 Faaliyet Raporu. Erişim: 11 Ekim 2021, https://www.wwf.org.tr/?10880/2020-Faaliyet-Raporu Yenice, N., G. Alpak Tunç & N. Yavaşoğlu (2019). Eğitsel oyun uygulamasının 5. sınıf öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonları üzerindeki etkisinin incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 10(1), 87-100.
  • Yıldırım, A. & H. Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & H. Şimşek (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E., Ü. Şimşek & H. Araz (2016). Dolaşım sistemi konusunda eğitsel oyun yönteminin kullanılmasının öğrencilerin akademik başarı ve fen öğrenimi motivasyonu üzerine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13(36), 20-32.
  • Zohrabi, M. (2013). Mixed method research: ınstruments, validity, reliability and reporting findings. Theory and Practice in Language Studies. 3(2), 254–262.

Raising Awareness in 7th Grade Students with Educational Games on Waste and Recycling

Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 76 - 100, 30.04.2023
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1205529

Abstract

This research was conducted to determine the effect of educational games developed on “Household Wastes and Recycling” on raising awareness of this issue. In the research, a quasi-experimental design with a pre-test-post-test control group was used. The study group consisted of ninety-six 7th-grade students in total from two secondary schools located in the province of Rize and the district of Çayeli of Rize province. In the province experimental and control group, 29 students were included while the district experimental and control group comprised of 19 students. In teaching the subject of Household Wastes and Recycling, instructional plays called “Who Won the Cup?”, “I Got it?”, “Reflection” and “Ring!” developed by the researcher were played with the experimental groups while instructional program activities of the science lessons were used with the control groups. The quantitative data of the research were collected with the "Household Wastes and Recycling Knowledge Test" administered to all groups as the pre-test and post-test, and the qualitative data were collected with the “Semi-structured Interview Form” administered to the experimental groups. Quantitative data were analyzed using parametric and non-parametric techniques, while qualitative data were analyzed using content analysis. It was determined that the instructional plays used in teaching the subject of household waste and recycling are effective in enhancing the knowledge level and awareness of the students regarding household waste, recycling, the advantages of recycling, and what needs to be done for effective recycling and reuse. Instructional plays were determined to be evaluated as an effective tool in cognitive and affective aspects by students. In this regard, it was concluded that instructional plays facilitate learning, ensure effective learning, inform, raise awareness, develop affirmative emotions for the subject or lesson, hinder the boringness in the course of the lesson or subject, and help assure concentration.

References

  • Ak, Ö. & A.T. Genç (2018). Üniversite öğrencilerinin geri dönüşüm bilinci üzerine bir araştırma: Sakarya Üniversitesi örneği. Uluslararası Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 4(2), 2528-9942.
  • Akan, H. (2018). “Deneysel çalışmalarda yanlılık kaynakları, sorunları ve önlemler: iç geçerlilik.” B. Akın ve D. Tanyer (eds). Kanıt düzeyindeki hemşirelik araştırmalarında kalite: yöntem ve raporlama (s. 8-10). Ankara: Türkiye Klinikleri.
  • Akandere, M. (2013). Eğitici okul oyunları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Akbayrak, N. & N. K. Turaşlı (2017). Oyun temelli çevre etkinliklerinin okul öncesi çocukların çevresel farkındalıklarına etkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 1(2), 239-258.
  • Aksan, Z. & D. Çelikler (2019). Recycling awareness education: Its impact on knowledge levels of science teacher candidates. International Electronic Journal of Environmental Education. 9(2), 81-105.
  • Al-Azawi, R. Al-Faliti & F. Al-Blushi, M. (2016). Educational gamification vs. game based learning: comparative study. International Journal of Innovation, Management and Technology. 7(4), 131.
  • Alıcı, D. (2016). Fen ve teknoloji dersinde eğitsel oyunların öğrencilerin akademik başarısına ve bilginin kalıcılığına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı, Kahramanmaraş.
  • Al-Tarawneh, M. H. (2016). The effectiveness of educational games on scientific concepts acquisition in first grade students in science. Journal of Education and Practice, 7(3), 31-37.
  • Altunbey, H. & Çelikler, D. (2021a, 8th-9th November). Developing of domestic waste and recycling themed educational games. Proceedings of ICERI2021 Conference. Spain. ISBN: 978-84-09-34549-6.
  • Altunbey, H. & Çelikler, D. (2021b, 8th-9th Novenber). Developing study: 7th graders awareness on domestic waste and recycling. Proceedings of ICERI2021 Conference. Spain. ISBN: 978-84-09-34549-6.
  • Asmatulu R. & E. Asmatulu (2011). Importance of recycling education: a curriculum development at WSU. J Mater Cycles Waste Manag, 13,131–138.
  • Aytaş, G. & B. Uysal (2017). Oyun kavramı ve sınıflandırılmasına yönelik bir değerlendirme. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 15 (1), 675-690, doi:10.18026/cbayarsos.298146
  • Biber, M. (2012). Duyuşsal özelliklerin probleme dayalı öğrenme sürecinde öğrencilerin matematiksel kazanımlarına etkisi. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programı, İzmir.
  • Bickman L & DJ. Rog (eds.). (2009). Applied research design. Applied Social Research. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (BSTB). (2014). Ulusal geri dönüşüm strateji belgesi ve eylem planı 2014-2017. T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Sanayi Genel Müdürlüğü.
  • Bozkurt, S. (2012). Evsel nitelikli katı atıkların geri dönüşüm olasılıkları ve bertaraf yöntemlerinin araştırılması. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Büyüköztürk, Ş., Ö.Ç. Bökeoğlu & N. Köklü (2009). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegema Akademi.
  • Can, A. (2017). SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegema Akademi.
  • Can, İ. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji öğretiminde oyunlarla fen öğretiminin “Maddenin yapısı ve özellikleri” ünitesi için 8. sınıf öğrencilerinin başarı ve tutumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Castellar, E. N., Van Looy, J., Szmalec, A., & De Marez L. (2014). Improving arithmetic skills through gameplay: Assessment of the effectiveness of an educational game in terms of cognitive and affective learning outcomes. Information sciences, 264, 19-31.
  • Chow CF., WM.W. So, TY. Cheung & SK.D. Yeung (2017). Plastic waste problem and education for plastic waste management. Springer, Singapore. 125-140.
  • Çelikler, D., A. Yılmaz & Z. Aksan (2015). Determining the science students’ attitudes for solid waste and recycling. Turkish Online Journal of Educational Technology, Special Issue. 2, 133-140.
  • Çimen, O. & M. Yılmaz (2012). İlköğretim öğrencilerinin geri dönüşümle ilgili bilgileri ve geri dönüşüm davranışları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 25(1), 63-74.
  • Desa, A., N.B. Abd Kadir &F. Yusooff (2011). A study on the knowledge, attitudes, awareness status and behaviour concerning solid waste management. Procedia Social and Behavioral Sciences. 18, 643–648.
  • Dolunay, A. & O. Karamustafaoğlu (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin eğitsel oyunlar hakkında görüşleri: “en süratli ses”oyunu. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 9(16), 48-69.
  • Ertuğrul, A. & O. Karamustafaoğlu (2021). Mıknatıs konusunun öğretimine yönelik geliştirilen eğitsel bir oyun hakkında öğretmen görüşleri. Journal of Computer and Education Research. 9(17), 16-38.
  • Evers, W., A. Brouwers & W. Tomic (2006). A Quasi-experimental study on management coaching effectiveness. Consulting Psychology Journal. 58(3), 174-182. doi:10.1037/1065-9293.58.3.174
  • Eyinç, A. & A.O. Engin (2022). Oyun tabanlı öğrenme yaklaşımına dayalı etkinliklerin 4. sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Sivas Cumhuriyet University Journal of Sport Sciences. 3(3), 76-83.
  • Genç, M., T. Genç, & A.V. Yüzüak (2012). Kavram yanılgılarının oyunlarla tespiti: tabu oyunu. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 9(20), 581-591.
  • Gençer, S. & O. Karamustafaoğlu (2014). “Durgun elektrik” konusunun eğitsel oyunlarla öğretiminde öğrenci görüşleri. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED). 4(2), 72-87.
  • Gibbon, J. M., Duffield, S., Hoffman, J.,& Wageman, J. J. (2017). Effects of educational games on sight word reading achievement and student motivation. Journal of Language and Literacy Education, 13(2), 1-27.
  • Grazhdani, D. (2016). Assessing the variables affecting on the rate of solid waste generation and recycling: an empirical analysis in Prespa Park. Waste Management. 48, 3–13.
  • Güler, T.D. (2011). 6. sınıf fen ve teknoloji dersindeki “hücre ve organelleri‟ konusunun eğitsel oyun yöntemiyle öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Ana Bilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı, Erzurum.
  • Gülsoy, T. & D. Uçgun (2013). 6. sınıf öğrencilerinin kelime hazinesinin geliştirilmesinde eğitsel oyunların etkisinin incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turki. 8 (13), 943-952.
  • Gündüzalp, A.A. & S. Güven (2016). Atık, çeşitleri, atık yönetimi, geri dönüşüm ve tüketici: Çankaya belediyesi ve semt tüketicileri örneği. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi. 1-19.
  • Gürdal, A.& Arslan, M. (2011, Mayıs). Oyun ve bulmaca etkinlikleriyle yabancılara Türkçe kelime öğretim yöntemi. 1st International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics. Sarajevo.
  • Harman, G., Z. Aksan & D. Çelikler (2015). Mental models which influence the attitudes of science students towards recycling, International Journal of Sustainable and Green Energy. 4(1-2), 6-11, doi:10.11648/j.ijrse.s.2015040102.12
  • Hazar, Z. & M. Altun (2018). Eğitsel oyunlara yönelik öğretmen görüşleri ve yeterliliklerinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 13 (1), 52-72.
  • Ifegbesan, A. (2010). Exploring secondary school students’ understanding and practices of waste management in Ogun State, Nigeria. International Journal of Environmental and Science Education. 5(2),201-215.
  • İnce, N. (2021). Maddenin tanecikli yapısı konusunda 7. sınıf öğrencilerinde eğitsel oyunlarla farkındalık oluşturulması. Yüksek Lisans Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Samsun.
  • Kamar, S. (2018). Katı atıklarda geri kazanım eğitimi: AFAD Viranşehir (Şanlıurfa) kampı örneği. Yüksek Lisans Tezi. Harran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Çevre Mühendisliği Anabilim Dalı, Şanlıurfa.
  • Karamustafaoğlu, O.& M.A. Coşgun (2021). Katı atıkların ayrıştırılması konusunun bir oyunla öğretimi hakkında öğretmen görüşleri. International Journal of Humanities and Education. 7(15), 69-87.
  • Karamustafaoğlu O. & M. Kaya (2013). Eğitsel oyunlarla ‘yansıma ve aynalar’ konusunun öğretimi: yansımalı konu örneği. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED). 3(2), 41 49.
  • Karasan, E. (2013). 4. ve 5. sınıflar din kültürü ve ahlak bilgisi derslerinde oynatılabilecek eğitsel oyunlar. Yüksek Lisans Tezi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Anabilim Dalı, Rize.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi. 1(1) 62-80.
  • Kaya, S. & A. Elgün (2015). Eğitsel oyunlar ile desteklenmiş fen öğretiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 23 (1), 329-342.
  • Kazan, H. (2016). Bilimsel araştırma teknikleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Kılıç, M. F. & O. Karamustafaoğlu (2020). Kan Kapmaca İsimli Eğitsel Oyun Hakkında Öğretmen Görüşleri. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi. 3(3), 144-158.
  • Kök, F. (2021). Organik atıkların yönetimi, geri dönüşümü ve uygulamaları. Ulusal Çevre Bilimleri Araştırma Dergisi. 4(2), 99-108.
  • Lee, H. S. & J. W. Lee (2008). Mathematical education game based on augmented reality. Technologies for E-Learning and Digital Entertainment. 442-450.
  • Liu, E. Z. F. & P. K. Chen (2013). The effect of game-based learning on students‟ learning performance in science learning–A case of “Conveyance Go”. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 103, 1044-1051.
  • Mariscal, A. J., Martinez, J. M. & Marquez, S. B. (2012). An educational card game for learning families of chemical elements. Journal of Chemical Education. 89 (8), 1044-1046, doi:10.1021/ed200542x
  • Milles, M.B. & Huberman, A.M. (eds). (1994). Qualitative data analysis. London: SAGE Publications Ltd. Ministry of National Education (MoNE) (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar). Erişim: 10 Şubat 2019, https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937- FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B 0M%20PROGRAMI2018.pdf
  • Moqbel, S. (2018). Solid waste management in educational institutions: the case of the University of Jordan. Environmental Research, Engineering and Management. 74(2), 23-33.
  • Mostowfi, S., N. K. Mamaghani & M. Khorramar (2016). Designing playful learning by using educational board game for children in the age range of 7-12: (A case study: Recycling and waste separation education board game). International Journal of Environmental and Science Education. 11(12), 5453– 5476.
  • Onur A., A.Çağlar & M. Salman (2016). 5 yaş okulöncesi çocuklarda atık kâğıtların değerlendirilmesi ve çevre bilincinin kazandırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi. 24(5), 2457-2468.
  • Öktem, B. (2016). Atık yönetiminde entegre uygulama. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi. 6(2-1).
  • Özen, Y. & A. Gül (2007). Sosyal ve eğitim bilimleri araştırmalarında evren ve örneklem sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. (5), 394-422.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. London: Sage Publications.
  • Rachman, A., M. Y. Purwanto & H. Nugroho (2019). Development of educational games for the ıntroduction of fruits and vitamins. Journal of Educational Science and Technology. 5(1), 76–81, doi:10.26858/est.v5i1.8495
  • Rastegarpour, H.& P. Marashi (2012). The effect of card games and computer games on learning of chemistry concepts. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 31, 597-601.
  • Satria, E., L. Fitriani, Y. S. Muhsin & D. Tresnawati (2020). Development of educational games for learning waste management. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 1098(3), 032064.
  • Schultz, P.W. (2002). “Knowledge, information and household recycling: examining the knowledge-deficit model of behavior change”. T. Dietz and P. C. Stern (eds.). in: New Tools for Environmental Protection: Education, Information and Voluntary Measures (s. 67-82). Washington D.C.: National Academy Press.
  • Singh, A. & Sushil. (2017). Developing a conceptual framework of waste management in the organizational context. Management of Environmental Quality: An International Journal. 28(6), 786–806.
  • Song, M. & S. Zhang (2008). EFM: A model for educational game design. Proceedings of Technologies for E-Learning and Digital Entertainment Third International Conference, Edutainment, LNCS 5093.
  • Taghdisi, M. H., M.Gholami, F. Hosseini & Z. Rahimi (2016). Impact of education on the empowerment of elementary school students to perform source recycling. Iranian Journal of Health Education and Promotion. 3(4), 319-327.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü (TDK) (2020). Oyun. Erişim: 10 Ekim 2020, https://www.tdk.gov.tr/
  • Tosun, Ö.C. (2022). “Isı ve sıcaklık” konusunun eğitsel oyunlarla öğretilmesinin 5. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi: bir karma yöntem araştırması. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Tosun, N. & K. Demir (2018). Minik ayaklar geri dönüyor. Yaratıcı Drama Dergisi. 13(1), 115-128.
  • Uskan, S.B ve T. Bozkuş (2019). Eğitimde oyunun yeri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi. 5 (2), 123-131.
  • WB (2018). Environment. Retrieved November 8, 2021, from https://www.worldbank.org/en/topic WWF (2020a). Türkiye kıyılarında atık analizi raporu. Erişim: 11 Ekim 2021, https://wwftr.awsassets.panda.org/downloads/atkanaliziraporweb.pdf
  • WWF (2020b). Biyolojik çeşitlilikteki düşüş eğilimini tersine çevirmek. Yaşayan Gezegen Raporu, Almond, R.E.A., Grooten M. ve Petersen, T. (eds). Gland, İsviçre. Erişim: 10 Eylül 2020, https://www.wwf.org.tr/?10880/2020-Faaliyet-Raporu
  • WWF (2020c). 2020 Faaliyet Raporu. Erişim: 11 Ekim 2021, https://www.wwf.org.tr/?10880/2020-Faaliyet-Raporu Yenice, N., G. Alpak Tunç & N. Yavaşoğlu (2019). Eğitsel oyun uygulamasının 5. sınıf öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonları üzerindeki etkisinin incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi. 10(1), 87-100.
  • Yıldırım, A. & H. Şimşek (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. & H. Şimşek (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E., Ü. Şimşek & H. Araz (2016). Dolaşım sistemi konusunda eğitsel oyun yönteminin kullanılmasının öğrencilerin akademik başarı ve fen öğrenimi motivasyonu üzerine etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13(36), 20-32.
  • Zohrabi, M. (2013). Mixed method research: ınstruments, validity, reliability and reporting findings. Theory and Practice in Language Studies. 3(2), 254–262.
There are 77 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Hülya Altunbey 0000-0003-1528-8900

Dilek Çelikler 0000-0002-9945-7195

Early Pub Date April 30, 2023
Publication Date April 30, 2023
Submission Date November 16, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Altunbey, H., & Çelikler, D. (2023). Raising Awareness in 7th Grade Students with Educational Games on Waste and Recycling. E-Kafkas Journal of Educational Research, 10(1), 76-100. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1205529

19190       23681     19386        19387