Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

VİLDÂN FÂİK’İN TESHÎLU’S-SARF ADLI ESERİNİN ARAPÇA DİLBİLGİSİ ÖĞRETİMİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2022, , 348 - 380, 28.07.2022
https://doi.org/10.17050/kafkasilahiyat.1099052

Öz

Osmanlı döneminde eserlerin Arap harfleri ile yazılması o dönemdeki eğitim kurumlarında Arapça eğitimini ihtiyaç haline getirmiştir. Bu ihtiyaç beraberinde değerli eserlerin yazılmasına da vesile olmuştur. Vildân Fâik tarafından 1317/1899 yılında yazılmış olan Teshîlu’s-sarf bu eserlerden biridir. Bu çalışmamızda, Arapça öğretimi konusunda bir kaynak eser niteliği taşıyabilecek Teshîlu’s-sarf’ın içeriğinin günümüzde kullanılan dört temel sarf kitabı ile karşıtsal çözümlemesi yapılarak incelenmesi hedeflenmiştir. Bu araştırmada adı geçen kitabın Türkçeye çevrilmesinden sonra günümüzde bu ders içinde okutulan Erkan Avşar’ın “Arap Gramerine Giriş -1, Sarf”, M:Sadi Çöğenli’nin “Arapça Fiil Çekimleri ve Sarf Bilgisi”, Mehmet Maksutoğlu’nun “Arapça Dilbilgisi”, Hüseyin Günday-Şener Şahin’nin “Arapça Dilbigisi” kitaplarıyla karşılaştırılmasını ve eserin Arapça dilbilgisi öğretimi açısından değerlendirilmesini kapsamaktadır. Bu çalışma 2009 yılında Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsünde Yüksek Lisans tezi olarak kabul edilmiştir.

Kaynakça

  • Avşar, Erkan. Arap Gramerine Giriş 1- Sarf. İstanbul: Elif Yayınları, 2004.
  • Albayrak, Sadık. Son Devir Osmanlı Uleması. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür İşleri Daire Başkanlığı Yayınları, 1996.
  • Akgündüz, Hasan. Klâsik Dönem Osmanlı Medrese Sistemi. İstanbul: M.E.B. Yayınları , 1997.
  • Çöğenli, Sadi. Kur’an ve Hadis Kaynaklı Arapça Dilbilgisi-Sarf. İstanbul: Bakanlar Medya, 2008 . Çörtü, Mustafa Meral. Arapça Dilbilgisi Sarf-Nahiv Edatlar. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, 2008.
  • Develioğlu, Ferit. Osmanlıca-Türkçe Lügat. Ankara: Aydın Kitapevi, 2003.
  • Er, Hamit. Osmanlı Devletinde Çağdaşlaşma ve Eğitim. İstanbul: Rağbet Yayınları, 1999.
  • Hazer, Dursun. “Osmanlı Medreselerinde Arapça Öğretimi ve Okutulan Ders Kitapları”. Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi I (2002), 274-293.
  • Faik, Vildân. Teshilü’s-sarf. İstanbul: Mekteb Harbîye Şâhâne Matbaası, 1318.
  • Koçer, Hasan Ali. Türkiye’de Modern Eğitimin Doğuşu ve Gelişimi (1773-1923). Ankara: Uzman Yayınları, 1987.
  • Maksudoğlu, Mehmet. Arapça Dilbilgisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 1992.
  • Özyılmaz, Ömer. Osmanlı Medreselerinin Eğitim Programları. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, 2002.
  • Özel, Mustafa. “Son Osmanlı Tefsir Tarihinden Portreler-I”. 9 Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi XVI (2002), 109-148.
  • Sarıkaya, Yaşar. Medreseler ve Modernleşme. İstanbul: İz Yayınları, 1997.
  • Uzunçarşılı, İsmail Hakkı. Osmanlı Devletini İlmiye Teşkilatı. Ankara: Ankara Türk Dil Kurumu Yayınları, 1965.
  • Yıldız, Musa. Osmanlı Döneminde Arapça Öğretimi ve Okutulan Ders Kitapları. Türkiye’de Yabancı Dil Eğitimi Ulusal Kongresi (22-23 Kasım). G.Ü., Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara: 2007.
  • Zengin, Salih. II. Meşrutiyette Medreseler ve Din Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları, 2002.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din, Toplum ve Kültür Araştırmaları
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Yeliz Çiçek 0000-0002-8041-5518

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 5 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

ISNAD Çiçek, Yeliz. “VİLDÂN FÂİK’İN TESHÎLU’S-SARF ADLI ESERİNİN ARAPÇA DİLBİLGİSİ ÖĞRETİMİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Kafkas Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/18 (Temmuz 2022), 348-380. https://doi.org/10.17050/kafkasilahiyat.1099052.