Fiten rivayetlerinin önemli bir kısmını kıyamet
alametleri ile ilgili haberler oluşturmaktadır. Kıyamet kavramı, zamanın ve
dünya hayatının sonunu anlatmaktadır. İlahi dinlere göre, dünya hayatı bir gün
sona erecek ve tüm insanlar dünyada yaptıklarının hesabını vermek üzere yeniden
diriltileceklerdir. İslam’a göre, kıyametin ne zaman kopacağı Allah’tan başka
kimse tarafından bilinmemektedir. Ancak kıyametin yaklaştığını gösteren
birtakım alametler vardır. Bu alametler Hz. Muhammed tarafından bildirilmiştir.
Kıyamet inancı, geleneksel İslam akaidinde, dünya hayatının sonunu ifade edecek
şekilde anlaşılmış ve Müslümanlar tarafından bu anlamda kullanılmıştır. Oysaki
rivayetler incelendiğinde, fiten edebiyatı içerisinde yer verilen bu haberlerin
büyük bir kısmının, toplumların çöküşlerine ve tarih sahnesinden çekilmelerine
delalet eden alametlerden ibaret oldukları görülecektir. Başka bir deyişle,
kıyamet alametlerinin önemli bir miktarı, Müslümanları İslam toplumlarının
çöküşüne neden olacak olaylar ve gelişmelere karşı uyarı niteliğindedir. Bu tip
rivayetlerin dünya hayatının sonu demek olan büyük kıyamet ile bir ilgisi
yoktur. Buradan hareketle, denebilir ki fiten rivayetleri genellikle sosyolojik
çözümleme örnekleridir. Bu makalenin amacı, fiten rivayetlerin birçoğunun
toplumsal kıyamete işaret etmekte olduklarını örneklerle göstermektir. Konu ile
ilgili binlerce hadis taranmış, ancak tezimizi göstermemize yarayacak nitelikte
ve sınırlı sayıda rivayetle yetinilmiştir.
Fiten Kıyamet Gayb Küçük Alametler Büyük Alametler Sosyolojik Kıyamet Toplumsal Kıyamet Bireysel Kıyamet
Reports about the portents of the Qiyama, or the Doomsday, constitutes
a significant portion of fitan
narrations in hadith literature. The concept ‘qiyama’ refers to the end of time and the end of the world life
as we know it. According to the divine religions, the worldly life will end one
day and all humans will be resurrected in order to be questioned regarding what
they have done on earth. Muslims believe that noone but God knows when the
Doomsday will arrive, but there are certain signs for the the coming of the
Hour and these signs were foretold by the Prophet Muhammad. The belief in the
Doomsday, in traditional Islamic creed, is understood as the end of the world
life and has been used in this sense by Muslims. Nevertheless, when the fitan narrations are examined
closely, one observes that majority of the reports quoted in eschatological
literature (fitan) are in fact
the signs of the decline and demise of societies and their dissappearance from
the scene of history. In other words, many of the portents of the end of time
as told in hadiths can be taken as warnings for Muslim societies against the
reasons of the decline and decay of societies. These reports do not seem to
have any relation to the events of the Doomsday that will mark the end of this
life. Rather, these narrations can arguably be shown to be examples of
sociological analysis. This article aims at showing with examples that many of
the fitan narrations are about
a sociological doomsday rather than an eschatological one. All the relevant
hadiths have been taken into consideration for the preparation of this essay
but only an amount that would prove my point are discussed in it.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 10 |