Introduction and Aim: This research was conducted in order to examine the mental endurance levels of students who study at the Faculty of Sports Sciences of Erzurum Technical University and do active sports and compare them in terms of some variables.
Method: The universe of the research consists of active athletes studying at the Faculty of Sports Sciences of Erzurum Technical University, while the sample group consists of 132 students, 71 of whom are men and 61 of whom are women. In the study, the "Personal Information Form" was created by the researchers to determine the demographic characteristics of the participants, and the "Personal Information Form" was developed by Pehlivan and Dinç (2014) to determine the levels of mental resilience in sports, with 3 sub-dimensions consisting of 13 questions and 4 sub-dimensions of Trust, Commitment and Control. The "Mental Endurance Scale in Sports", which is a Likert Type scale, was used. In the study, a descriptive test was applied to determine the demographic characteristics of the participants; T-Test was applied on independent variables to compare mental toughness levels in sports according to gender, national athlete status and sport type; The One Way Anova Test was applied to compare the mental endurance levels of the participants in sports according to age and duration of sportsmanship. Correlation analysis was applied to determine the level of relationship between sub-dimensions.
Findings: When comparing the mental levels of the participants according to the national athlete, sport type and sport duration, no significant differences were found between the groups (p>0.05), and significant differences were found between the groups in gender and age variables (p<0.05).
Result: According to the analysis, it has been determined that male participants have a high attitude in the sub-dimension of commitment compared to female participants, and participants in the 18-20 age group and 24 age group and above have a higher level of mental resilience in sports than the participants in the 21-23 age group.
Amaç: Bu araştırma, Erzurum Teknik Üniversitesi Spor Bilimleri fakültesinde öğrenim görüp aktif spor yapan öğrencilerin sporda mental dayanıklılık düzeylerinin incelenerek bazı değişkenler açısından karşılaştırılması amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın evrenini Erzurum Teknik Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören aktif sporcular oluştururken, örneklen grubunu ise 71’i erkek ve 61’i kadın olmak üzere toplan 132 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada katılımcıların demografik özelliklerini tespit etmek amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu”, sporda mental dayanıklılık düzeylerini belirlemek için ise Pehlivan ve Dinç (2014) tarafından geliştirilen, Güven, Bağlılık ve Kontrol alt boyutları olmak üzere 3 alt boyut 13 sorudan oluşan ve 4’lü Likert Tipi olan “Sporda Mental Dayanıklılık Ölçeği” kullanılıştır. Araştırmada, katılımcıların demografik özelliklerini tespit etmek amacıyla tanımlayıcı test; cinsiyet, milli sporcu durumu ve spor türüne göre sporda mental dayanıklılık düzeylerini karşılaştırmak için bağımsız değişkenlerde T-Testi; yaş ve sporculuk süresine göre katılımcıların sporda mental dayanıklılık düzeylerinin karşılaştırılmasında ise One Way Anova Testi uygulanmıştır. Alt boyutlar arasındaki ilişki düzeyini tespit etmek amacıyla ise Korelasyon analizi uygulanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların milli sporcu, spor türü ve spor sürelerine göre sporda mental dayanıklılık düzeylerinin karşılaştırılmasında gruplar arasında anlamlı farklılıklara rastlanmamış (p>0,05), cinsiyet ve yaş değişkenlerinde gruplar arasında anlamlı farklılıklara rastlanmıştır (p<0,05).
Sonuç: Yapılan analizlere göre, erkek katılımcıların kadın katılımcılara oranda bağlılık alt boyutunda yüksek bir tutuma sahip oldukları, 18-20 yaş ile 24 yaş ve üzeri yaş grubundaki katılımcıların ise 21-23 yaş aralığındaki katılımcılara oranda daha yüksek düzeyde sporda mental dayanıklılığa sahip oldukları tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 9 Ekim 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.
Bilgilerinize sunulur.
Editör
Dr. Tarkan HAVADAR