Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Deprem Yaşayan Genç Bireylerin Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu ve Sağlıklı Beslenme Düzeyinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 4, 15 - 30, 31.12.2023

Öz

Amaç: Bu çalışmada Elazığ’da deprem yaşayan genç bireylerin fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ve sağlıklı beslenmeye ilişkin düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Ölçekler Google/form üzerinden 753 depremzedeye ulaştırılmış ve 546 ölçek değerlendirmeye alınmıştır. Veri toplama aracı olarak Demir ve Cicioğlu (2018) tarafından geliştirilen Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyon Ölçeği, Tekkurşun ve Cicioğlu (2019) tarafından gerçekleştirilen sağlıklı beslenmeye ilişkin tutum ölçeği kullanılmıştır. Google/formdan alınan verilerin kodlanarak elde edilen veriler SPSS 25.0 programı ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Elde edilen bulgularda ise; Katılımcıların çevresel nedenlerle fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu ortalama düzeyinde olduğu, fiziksel aktiviteye katılım motivasyonunda en yüksek bireysel nedenlerden düşük ise çevresel nedenlerden dolayı olduğu bulunmuştur. Cinsiyetin fiziksel aktivitelere katılım motivasyonlarını etkilemediği bulunmuştur. Sağlık beslenmeye ilişkin tutum, bilgi ve tutum düzeylerinin yüksek olduğu fakat beslenmeye yönelik duygu düzeylerinin düşük olduğu görülmüştür. Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonlarının Sağlıklı Beslenmeye ilişkin tutum arasında yaklaşık %16 oranında pozitif yönlü bir etki söz konusu olduğu saptanmıştır. Ayrıca Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonlarının Sağlıklı Beslenmeye ilişkin tutumu %2.6 oranında arttırdığı görülmektedir.
Sonuç: Sağlık beslenmeye ilişkin tutum, bilgi ve tutum düzeylerinin yüksek olduğu fakat beslenmeye yönelik duygu düzeylerinin düşük olduğu sonucu elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Ağaoğlu S, 2015. Kadın Sağlığı ve Egzersiz. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6 (2): 67- 72.
  • Aksoydan E, Çakır N, 2011. Adölesanların Beslenme Alışkanlıkları, Fiziksel Aktivite Düzeyleri Ve Vücut Kitle İndekslerinin Değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 53: 264-270.
  • Beighle A, Morgan CF, Le Masurier G, Pangrazi RP, 2006. Children’sphysical Activity During Recessand Outside of School. Journal of School Health, 76 (10): 516- 520.
  • Bozdağ B, Özbek S, 2020. Lise Öğrencilerinin Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3 (3): 112-118.
  • Bozkurt MT, Tamer K, 2020. Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Düzeyi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5 (3): 286-298.
  • Cihangiroğlu Z, Deveci SE, 2011. Fırat Üniversitesi Elazığ Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Etkileyen Faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 16 (2): 8-83.
  • Çakır, E., Güleşce, M., Sargin, K., & Eriş, F. (2023). Examination Of The Stress Factors Experienced By Coaches. Journal Of Education And Recreation Patterns, 4(1), 181-191.
  • Çakır, E. (2019). Lise Öğrencilerinin Fiziksel Aktiviteye Katilim Motivasyonlari İle Vücut Kitle İndeksi Arasindaki İlişkinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1-A), 30-39.
  • Çoşkun A, 2019. Ortaokul Ve Lise Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyleri İle Yakın Çevrede Yürünebilirlik Algılarının İncelenmesi (Çanakkale İli Örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Gedik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Demir GT, Cicioğlu Hİ, 2018. Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Human Sciences, 15 (4): 2479-2492.
  • Demir GT, Cicioğlu Hİ, 2018. Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Human Sciences, 15 (4): 2479-2492.
  • Dinç A, 2021. Spor Bilimleri Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı ve Sağlıklı Beslenme Tutumlarının İncelenmesi (Iğdır İli Örneği). Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25: 812-821.
  • Doğaner S, Balcı V, 2017. Ankara Üniversitesi Öğrencilerinin Serbest Zamanlarında Egzersize Katılma Sıklıkları Ve Nedenleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15 (3): 119-128.
  • Eriş, F., Sargin, K., & Çakir, E. (2018). The Effect of Fıtness on Socıalızatıon. European Journal of Physical Education and Sport Science. 5 (2), 230-238
  • Güleç M, Yabancı N, Göçgeldi E, Bakır B, 2008. Ankara'da İki Kız Öğrenci Yurdunda Kalan Öğrencilerin Beslenme Alışkanlıkları. Gülhane Tıp Dergisi, 50: 102-9.
  • Hazar, Z., Tekkurşun, D. G., & Dalkıran, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin geleneksel oyun ve dijital oyun algılarının incelenmesi: Karşılaştırmalı metafor çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 179-190.
  • Hoyois P, Scheuren JM, Below R, Guha-Sapir D, 2007. Annual Disaster Statistical Review: Numbers and Trends 2006 (No. UCL-Université Catholique de Louvain). Catholic University of Louvain.
  • Johnston LD, Delva J, O’Malley PM, 2007. Sports Participation And Physical Education İn American Secondary Schools: Current Levels And Racial/Ethnic And Socioeconomic Disparities. American Journal Of Preventive Medicine, 33 (4): 195-208.
  • Karaağaç, G., & Çakır, E. (2021). Spor Salonlarına Giden Bireylerin Sağlıklı Beslenme Tutumları ve Sosyal Görünüş Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 167-177.
  • Kuşgöz A, 2005. Pansiyonlu ve Normal Devlet İlköğretim İle Özel İlköğretim Öğrencilerinin Beslenme, Fiziksel Aktivite Alışkanlıkları ve Fiziksel Uygunluklarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Müftüoğlu O, 2003. Yaşasın Hayat. Doğan Kitapçılık. İstanbul.
  • Öner İ, 2007. Tunceli İlinin Afet Tehlike ve Riskleri. TMMOB Afet Sempozyumu, 5-7 Kasım 2007, 213-230.Ankara
  • Özenoğlu A, Beyza G, Karadeniz B, Fatma K, Bilgin V, Bembeyaz Z, Saha BS, 2021. Yetişkinlerde Beslenme Okuryazarlığın Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutumlar ve Beden Kütle İndeksi İle İlişkisi. Life Sciences, 16 (1): 1-18.
  • Öztürk MA, 2019. Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Fiziksel Aktivitelere Katılım Engellerinin Karşılaştırılması. Gelecek Vizyonlar Dergisi, 3 (1): 12-19.
  • Reeves RS, Foreyt JP, 2002. Exercise Augments the Effects of Cognitive-Behavioral Therapy in the Treatment of Binge Eating. International Journal of Eating Disorders, 31 (2): 172–184.
  • Sargin, K. (2019). Comparıson Of Physıcal Actıvıty Levels Of Unıversıty Students Studyıng In Dıfferent Departments. European Journal of Education Studies. 5 (2), 205-213
  • Sevindi T, Yılmaz G, İbiş S, Yılmaz B, 2007. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Beslenme ve Kahvaltı Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (3): 77-90.
  • Tekin A, Tekin G, Çalışır M, Bayrakdaroğlu S, 2015. Düzenli Aerobik Egzersiz Programının Üniversiteli Obez Kız Öğrencilerin Fiziksel, Motorik Ve Psiko-Sosyal Parametrelerine Etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6 (1): 19- 29.
  • Tekkurşun Demir G, Cicioğlu Hİ, 2018. Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Journal of Human Sciences, 14(2):144-148b
  • Türk M, Taner Gürsoy Ş, Ergin I, Kentsel Bölgede Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları. Genel Tıp Dergisi, 17 (2): 81-87.
  • Üstün NA, Üstün ÜD, Işık U, Yapıcı A, 2020. Health Belief Regarding Leisure Time Physical Activity and Nu-Tritional Attitude: Are they Related in Athletic and Sedentary University Students. Progress İn Nutrition, 14: 156-160.
  • Vançelik S, Önal SG, Güraksın A, Beyhun E, 2020. Üniversite Öğrencilerinin Beslenme Bilgi ve Alışkanlıkları ile İlişkili Faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6 (4): 242-248.

Examination of Physical Activity Participation Motivation and Healthy Nutrition Levels of Young Individuals Who Experienced an Earthquake

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 4, 15 - 30, 31.12.2023

Öz

Purpose:This study aimed to examine the motivation to participate in physical activity and the levels of healthy nutrition of young individuals who experienced the Elazığ earthquake.
Method: The scales were delivered to 753 earthquake victims via Google/form and 546 scales were evaluated. The Physical Activity Participation Motivation Scale developed by Demir and Cicioğlu (2018) and the attitude scale towards healthy nutrition developed by Tekkurşun and Cicioğlu (2019) were used as data collection tools. The data obtained by coding the data obtained from Google/form was analyzed with the SPSS 25.0 program.
Result: In the findings obtained; It was found that the participants' motivation to participate in physical activity due to environmental reasons was at an average level, the highest motivation to participate in physical activity was due to individual reasons and the lowest was due to environmental reasons. It was found that gender did not affect motivation to participate in physical activities. It was observed that the levels of attitudes, knowledge and attitude towards health and nutrition were high, but the levels of emotions towards nutrition were low. It was determined that there was a positive effect of approximately 16% between Motivations for Participation in Physical Activity and attitudes towards Healthy Nutrition. Additionally, it is seen that Motivations for Participating in Physical Activity increase attitudes towards Healthy Nutrition by 2.6%.
Conclusion: As a result, it was concluded that the levels of attitudes, knowledge and attitude towards health and nutrition were high, but the levels of emotions towards nutrition were low.

Kaynakça

  • Ağaoğlu S, 2015. Kadın Sağlığı ve Egzersiz. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6 (2): 67- 72.
  • Aksoydan E, Çakır N, 2011. Adölesanların Beslenme Alışkanlıkları, Fiziksel Aktivite Düzeyleri Ve Vücut Kitle İndekslerinin Değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 53: 264-270.
  • Beighle A, Morgan CF, Le Masurier G, Pangrazi RP, 2006. Children’sphysical Activity During Recessand Outside of School. Journal of School Health, 76 (10): 516- 520.
  • Bozdağ B, Özbek S, 2020. Lise Öğrencilerinin Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 3 (3): 112-118.
  • Bozkurt MT, Tamer K, 2020. Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Düzeyi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5 (3): 286-298.
  • Cihangiroğlu Z, Deveci SE, 2011. Fırat Üniversitesi Elazığ Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Etkileyen Faktörler. Fırat Tıp Dergisi, 16 (2): 8-83.
  • Çakır, E., Güleşce, M., Sargin, K., & Eriş, F. (2023). Examination Of The Stress Factors Experienced By Coaches. Journal Of Education And Recreation Patterns, 4(1), 181-191.
  • Çakır, E. (2019). Lise Öğrencilerinin Fiziksel Aktiviteye Katilim Motivasyonlari İle Vücut Kitle İndeksi Arasindaki İlişkinin İncelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 21(1-A), 30-39.
  • Çoşkun A, 2019. Ortaokul Ve Lise Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeyleri İle Yakın Çevrede Yürünebilirlik Algılarının İncelenmesi (Çanakkale İli Örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Gedik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Demir GT, Cicioğlu Hİ, 2018. Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Human Sciences, 15 (4): 2479-2492.
  • Demir GT, Cicioğlu Hİ, 2018. Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Journal of Human Sciences, 15 (4): 2479-2492.
  • Dinç A, 2021. Spor Bilimleri Öğrencilerinin Sosyal Medya Bağımlılığı ve Sağlıklı Beslenme Tutumlarının İncelenmesi (Iğdır İli Örneği). Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25: 812-821.
  • Doğaner S, Balcı V, 2017. Ankara Üniversitesi Öğrencilerinin Serbest Zamanlarında Egzersize Katılma Sıklıkları Ve Nedenleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15 (3): 119-128.
  • Eriş, F., Sargin, K., & Çakir, E. (2018). The Effect of Fıtness on Socıalızatıon. European Journal of Physical Education and Sport Science. 5 (2), 230-238
  • Güleç M, Yabancı N, Göçgeldi E, Bakır B, 2008. Ankara'da İki Kız Öğrenci Yurdunda Kalan Öğrencilerin Beslenme Alışkanlıkları. Gülhane Tıp Dergisi, 50: 102-9.
  • Hazar, Z., Tekkurşun, D. G., & Dalkıran, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin geleneksel oyun ve dijital oyun algılarının incelenmesi: Karşılaştırmalı metafor çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(4), 179-190.
  • Hoyois P, Scheuren JM, Below R, Guha-Sapir D, 2007. Annual Disaster Statistical Review: Numbers and Trends 2006 (No. UCL-Université Catholique de Louvain). Catholic University of Louvain.
  • Johnston LD, Delva J, O’Malley PM, 2007. Sports Participation And Physical Education İn American Secondary Schools: Current Levels And Racial/Ethnic And Socioeconomic Disparities. American Journal Of Preventive Medicine, 33 (4): 195-208.
  • Karaağaç, G., & Çakır, E. (2021). Spor Salonlarına Giden Bireylerin Sağlıklı Beslenme Tutumları ve Sosyal Görünüş Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 167-177.
  • Kuşgöz A, 2005. Pansiyonlu ve Normal Devlet İlköğretim İle Özel İlköğretim Öğrencilerinin Beslenme, Fiziksel Aktivite Alışkanlıkları ve Fiziksel Uygunluklarının Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Müftüoğlu O, 2003. Yaşasın Hayat. Doğan Kitapçılık. İstanbul.
  • Öner İ, 2007. Tunceli İlinin Afet Tehlike ve Riskleri. TMMOB Afet Sempozyumu, 5-7 Kasım 2007, 213-230.Ankara
  • Özenoğlu A, Beyza G, Karadeniz B, Fatma K, Bilgin V, Bembeyaz Z, Saha BS, 2021. Yetişkinlerde Beslenme Okuryazarlığın Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutumlar ve Beden Kütle İndeksi İle İlişkisi. Life Sciences, 16 (1): 1-18.
  • Öztürk MA, 2019. Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyonel Fiziksel Aktivitelere Katılım Engellerinin Karşılaştırılması. Gelecek Vizyonlar Dergisi, 3 (1): 12-19.
  • Reeves RS, Foreyt JP, 2002. Exercise Augments the Effects of Cognitive-Behavioral Therapy in the Treatment of Binge Eating. International Journal of Eating Disorders, 31 (2): 172–184.
  • Sargin, K. (2019). Comparıson Of Physıcal Actıvıty Levels Of Unıversıty Students Studyıng In Dıfferent Departments. European Journal of Education Studies. 5 (2), 205-213
  • Sevindi T, Yılmaz G, İbiş S, Yılmaz B, 2007. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Beslenme ve Kahvaltı Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (3): 77-90.
  • Tekin A, Tekin G, Çalışır M, Bayrakdaroğlu S, 2015. Düzenli Aerobik Egzersiz Programının Üniversiteli Obez Kız Öğrencilerin Fiziksel, Motorik Ve Psiko-Sosyal Parametrelerine Etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6 (1): 19- 29.
  • Tekkurşun Demir G, Cicioğlu Hİ, 2018. Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Journal of Human Sciences, 14(2):144-148b
  • Türk M, Taner Gürsoy Ş, Ergin I, Kentsel Bölgede Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları. Genel Tıp Dergisi, 17 (2): 81-87.
  • Üstün NA, Üstün ÜD, Işık U, Yapıcı A, 2020. Health Belief Regarding Leisure Time Physical Activity and Nu-Tritional Attitude: Are they Related in Athletic and Sedentary University Students. Progress İn Nutrition, 14: 156-160.
  • Vançelik S, Önal SG, Güraksın A, Beyhun E, 2020. Üniversite Öğrencilerinin Beslenme Bilgi ve Alışkanlıkları ile İlişkili Faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6 (4): 242-248.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fiziksel Aktivite ve Sağlık
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Barış Gümüş 0000-0002-6495-4474

Ergün Çakır

Erken Görünüm Tarihi 26 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2023
Kabul Tarihi 18 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Gümüş, B., & Çakır, E. (2023). Deprem Yaşayan Genç Bireylerin Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu ve Sağlıklı Beslenme Düzeyinin İncelenmesi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(4), 15-30.

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren hakemli dergi olarak yayımlanan Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi'nin Ekim 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının Ağustos ayı sonuna kadar gönderilebilir.

Bilgilerinize sunulur.

Editör

Dr. Tarkan HAVADAR