Image Presentation
BibTex RIS Cite

Nevşehir İlinin Eğitim Fonksiyonlarının Eğitim Coğrafyası Açısından İncelenmesi

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 12 - 27, 30.06.2020

Abstract

Eğitim, bireylerin ve toplumların geleceğe yönelik olarak yaptıkları değerli bir yatırımdır. Eğitime ilişkin veriler farklı bilim dalları tarafından kendi yöntemleri doğrultusunda ele alınmaktadır. Eğitim coğrafyası da bu bağlamda, coğrafi bakış açısı ile eğitimi ele almakta, coğrafi koşullarla eğitim arasındaki doğrudan ya da dolaylı etkileşimi ortaya koymaya çalışmaktadır. Bu çalışma, eğitim coğrafyası çerçevesinde Nevşehir ilinin eğitim durumunu ele almayı ve ildeki eğitim faaliyetleri ile fiziki ve beşeri coğrafya koşulları arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlamaktadır. Her ilin eğitim yapısı farklıdır ve farklı coğrafi koşullar altında şekillenmektedir. Bu farkların ortaya konulması ve karşılaştırma yapılabilmesi için her bir ilin eğitim coğrafyası açısından ele alınması önemlidir. Bugüne kadar Nevşehir ili için böyle bir çalışma yapılmamıştır. Ayrıca, yapılan bu çalışma, Nevşehir ilinde eğitim ile ilgili planlamalara ışık tutacağı için de önemlidir. Çalışma doküman analizi yöntemi ile yapılmıştır. Nevşehir ilinde eğitime ilişkin özellikleri tespit etmek için, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan okullaşma oranları, öğretmen, öğrenci, okul ve derslik sayıları kullanılmıştır. Elde edilen ve Nevşehir iline özgü olan veriler tablo ve grafikler halinde sunulmuştur. Yine, Türkiye İstatistik Kurumu’ndan alınan Nevşehir ilinin nüfus özelliklerine ait veriler kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, Nevşehir ilinin eğitim ile ilgili olarak sahip olduğu özelliklerle Türkiye’deki eğitim faaliyetleri içerisinde oldukça iyi bir konumda olduğu tespit edilmiştir. İldeki öğretmen, okul ve derslik sayıları yeterlidir. Nevşehir ilinde okuryazar oranı Türkiye ortalamasının az da olsa üstündedir. Ancak okuma yazma bilmeyenlerin içinde özellikle 50 yaş üzeri kadın nüfusun fazla olması nedeni ile bu yaş grubuna yönelik okuma yazma kursları açılmalıdır.

References

  • Aşıcı, M. (2009). Kişisel ve Sosyal Bir Değer Olarak Okuryazarlık. Değerler Eğitimi Dergisi 7(17) : 9-26. 27 Çetin, B. (2014). Eğitim ve Kalkınma İlişkisi: Türkiye Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, Karaman.
  • Çoban, A.ve Temir, M. (2017). Eğitim Coğrafyası Bakımından İki Ekstrem Şehir: Antalya ve Şanlıurfa. Sosyal Bilimler Dergisi 15: 77-90.
  • Çolak, N. (2009). Eğitim Coğrafyası Bakımından Doğu Anadolu Bölgesi İllerinde Okullaşma Oranları (1980-2000). Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Coğrafya Anabilim Dalı, Elazığ. Erginer, E. (2018). Eğitim-Öğretim-Milli Eğitimin İlkeleri-Program.
  • Abdulkadir Uzunöz, Vedat Aktepe (Ed) Özel Öğretim Yöntemleri (2-23) (Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara). Işık, E. (2013). Erzurum İl’inin Eğitim Coğrafyası. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Coğrafya Anabilim Dalı, Erzurum. Kapadokya Üniversitesi. https://www.kapadokya.edu.tr. (2 Nisan 2020).
  • Kaya, F. (2016). Ağrı İlinin Eğitim Coğrafyası (T.C Ağrı Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları, Ağrı). Kızıloluk, H. (2007). Ekonominin Eğitimin Amaçları ve İçeriği Üzerindeki Etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 8(1): 21-30.
  • Kuzu, A. (2013). Veri Toplama Yöntem ve Gereçleri. Adile Aşkım Kurt (Ed) Bilimsel Araştırma Yöntemleri (93-115) (Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskşehir).
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2019). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2018-2019 [https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/30102730_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2018_2019.p df] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2017-2018 [https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/06123056_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2017_2018.p df] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2017). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2016-2017 [https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/08151328_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2016_2017.p df] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2016). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2015-2016 [https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/30044345_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2015_2016.p df] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2015). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2014-2015 [https://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2014_2015.pdf] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, http://www.nevsehir.edu.tr. (2 Nisan 2020).
  • Özdal, B. (2010). Elazığ Şehrinin Eğitim Fonksiyonu. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Coğrafya Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Türkiye İstatistik Kurumu,. www.tuik.gov.tr (2 Nisan 2020).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (Seçkin Yayıncılık, Ankara).
  • Yükseköğretim Kurumu, www.yok.gov.tr. (2 Nisan 2020).
Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 12 - 27, 30.06.2020

Abstract

References

  • Aşıcı, M. (2009). Kişisel ve Sosyal Bir Değer Olarak Okuryazarlık. Değerler Eğitimi Dergisi 7(17) : 9-26. 27 Çetin, B. (2014). Eğitim ve Kalkınma İlişkisi: Türkiye Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, Karaman.
  • Çoban, A.ve Temir, M. (2017). Eğitim Coğrafyası Bakımından İki Ekstrem Şehir: Antalya ve Şanlıurfa. Sosyal Bilimler Dergisi 15: 77-90.
  • Çolak, N. (2009). Eğitim Coğrafyası Bakımından Doğu Anadolu Bölgesi İllerinde Okullaşma Oranları (1980-2000). Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Coğrafya Anabilim Dalı, Elazığ. Erginer, E. (2018). Eğitim-Öğretim-Milli Eğitimin İlkeleri-Program.
  • Abdulkadir Uzunöz, Vedat Aktepe (Ed) Özel Öğretim Yöntemleri (2-23) (Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara). Işık, E. (2013). Erzurum İl’inin Eğitim Coğrafyası. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Coğrafya Anabilim Dalı, Erzurum. Kapadokya Üniversitesi. https://www.kapadokya.edu.tr. (2 Nisan 2020).
  • Kaya, F. (2016). Ağrı İlinin Eğitim Coğrafyası (T.C Ağrı Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları, Ağrı). Kızıloluk, H. (2007). Ekonominin Eğitimin Amaçları ve İçeriği Üzerindeki Etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 8(1): 21-30.
  • Kuzu, A. (2013). Veri Toplama Yöntem ve Gereçleri. Adile Aşkım Kurt (Ed) Bilimsel Araştırma Yöntemleri (93-115) (Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskşehir).
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2019). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2018-2019 [https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/30102730_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2018_2019.p df] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2017-2018 [https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/06123056_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2017_2018.p df] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2017). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2016-2017 [https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/08151328_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2016_2017.p df] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2016). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2015-2016 [https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/30044345_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2015_2016.p df] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2015). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2014-2015 [https://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2014_2015.pdf] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, http://www.nevsehir.edu.tr. (2 Nisan 2020).
  • Özdal, B. (2010). Elazığ Şehrinin Eğitim Fonksiyonu. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Coğrafya Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Türkiye İstatistik Kurumu,. www.tuik.gov.tr (2 Nisan 2020).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (Seçkin Yayıncılık, Ankara).
  • Yükseköğretim Kurumu, www.yok.gov.tr. (2 Nisan 2020).
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Abduülkadir Uzunöz This is me

Meliha Şule Akgür This is me

Publication Date June 30, 2020
Submission Date June 19, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Uzunöz, A., & Akgür, M. Ş. (2020). Nevşehir İlinin Eğitim Fonksiyonlarının Eğitim Coğrafyası Açısından İncelenmesi. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(1), 12-27.

Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List,  H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.

The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).

assets%2F-MiVTps3hYDHulTMKgFs%2F-MjxpqJ8t_t9us6gMnQD%2F-MjypVurcYHdQFyRhTXk%2Fimage.png?alt=media&token=74556092-c2cf-40fe-8b54-3d243117b18d

Cappadocia Journal of Education (KAPED) uses iThenticate and Turnitin, which are the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
15004default-turnitin-image.png?s=ea83de6244b33b609b2c7232765c38b3

Cappadocia Jurnal of Education (KAPED) is an open-access journal.

15006