Görüntü Sunumu
BibTex RIS Kaynak Göster

Nevşehir İlinin Eğitim Fonksiyonlarının Eğitim Coğrafyası Açısından İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 12 - 27, 30.06.2020

Öz

Eğitim, bireylerin ve toplumların geleceğe yönelik olarak yaptıkları değerli bir yatırımdır. Eğitime ilişkin veriler farklı bilim dalları tarafından kendi yöntemleri doğrultusunda ele alınmaktadır. Eğitim coğrafyası da bu bağlamda, coğrafi bakış açısı ile eğitimi ele almakta, coğrafi koşullarla eğitim arasındaki doğrudan ya da dolaylı etkileşimi ortaya koymaya çalışmaktadır. Bu çalışma, eğitim coğrafyası çerçevesinde Nevşehir ilinin eğitim durumunu ele almayı ve ildeki eğitim faaliyetleri ile fiziki ve beşeri coğrafya koşulları arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlamaktadır. Her ilin eğitim yapısı farklıdır ve farklı coğrafi koşullar altında şekillenmektedir. Bu farkların ortaya konulması ve karşılaştırma yapılabilmesi için her bir ilin eğitim coğrafyası açısından ele alınması önemlidir. Bugüne kadar Nevşehir ili için böyle bir çalışma yapılmamıştır. Ayrıca, yapılan bu çalışma, Nevşehir ilinde eğitim ile ilgili planlamalara ışık tutacağı için de önemlidir. Çalışma doküman analizi yöntemi ile yapılmıştır. Nevşehir ilinde eğitime ilişkin özellikleri tespit etmek için, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan okullaşma oranları, öğretmen, öğrenci, okul ve derslik sayıları kullanılmıştır. Elde edilen ve Nevşehir iline özgü olan veriler tablo ve grafikler halinde sunulmuştur. Yine, Türkiye İstatistik Kurumu’ndan alınan Nevşehir ilinin nüfus özelliklerine ait veriler kullanılmıştır. Çalışma sonucunda, Nevşehir ilinin eğitim ile ilgili olarak sahip olduğu özelliklerle Türkiye’deki eğitim faaliyetleri içerisinde oldukça iyi bir konumda olduğu tespit edilmiştir. İldeki öğretmen, okul ve derslik sayıları yeterlidir. Nevşehir ilinde okuryazar oranı Türkiye ortalamasının az da olsa üstündedir. Ancak okuma yazma bilmeyenlerin içinde özellikle 50 yaş üzeri kadın nüfusun fazla olması nedeni ile bu yaş grubuna yönelik okuma yazma kursları açılmalıdır.

Kaynakça

  • Aşıcı, M. (2009). Kişisel ve Sosyal Bir Değer Olarak Okuryazarlık. Değerler Eğitimi Dergisi 7(17) : 9-26. 27 Çetin, B. (2014). Eğitim ve Kalkınma İlişkisi: Türkiye Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, Karaman.
  • Çoban, A.ve Temir, M. (2017). Eğitim Coğrafyası Bakımından İki Ekstrem Şehir: Antalya ve Şanlıurfa. Sosyal Bilimler Dergisi 15: 77-90.
  • Çolak, N. (2009). Eğitim Coğrafyası Bakımından Doğu Anadolu Bölgesi İllerinde Okullaşma Oranları (1980-2000). Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Coğrafya Anabilim Dalı, Elazığ. Erginer, E. (2018). Eğitim-Öğretim-Milli Eğitimin İlkeleri-Program.
  • Abdulkadir Uzunöz, Vedat Aktepe (Ed) Özel Öğretim Yöntemleri (2-23) (Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara). Işık, E. (2013). Erzurum İl’inin Eğitim Coğrafyası. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Coğrafya Anabilim Dalı, Erzurum. Kapadokya Üniversitesi. https://www.kapadokya.edu.tr. (2 Nisan 2020).
  • Kaya, F. (2016). Ağrı İlinin Eğitim Coğrafyası (T.C Ağrı Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yayınları, Ağrı). Kızıloluk, H. (2007). Ekonominin Eğitimin Amaçları ve İçeriği Üzerindeki Etkileri. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 8(1): 21-30.
  • Kuzu, A. (2013). Veri Toplama Yöntem ve Gereçleri. Adile Aşkım Kurt (Ed) Bilimsel Araştırma Yöntemleri (93-115) (Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskşehir).
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2019). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2018-2019 [https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/30102730_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2018_2019.p df] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2018). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2017-2018 [https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_09/06123056_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2017_2018.p df] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2017). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2016-2017 [https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/08151328_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2016_2017.p df] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2016). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2015-2016 [https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_03/30044345_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2015_2016.p df] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2015). Milli Eğitim İstatistikleri-Örgün Eğitim 2014-2015 [https://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2014_2015.pdf] (Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara). (22 Nisan 2020)
  • Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, http://www.nevsehir.edu.tr. (2 Nisan 2020).
  • Özdal, B. (2010). Elazığ Şehrinin Eğitim Fonksiyonu. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Coğrafya Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Türkiye İstatistik Kurumu,. www.tuik.gov.tr (2 Nisan 2020).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (Seçkin Yayıncılık, Ankara).
  • Yükseköğretim Kurumu, www.yok.gov.tr. (2 Nisan 2020).
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abduülkadir Uzunöz Bu kişi benim

Meliha Şule Akgür Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 19 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uzunöz, A., & Akgür, M. Ş. (2020). Nevşehir İlinin Eğitim Fonksiyonlarının Eğitim Coğrafyası Açısından İncelenmesi. Kapadokya Eğitim Dergisi, 1(1), 12-27.

Dergimiz H.W. Wilson Education Full Text (12/01/2022'den itibaren), H.W. Wilson Index Education Source (12/01/2022'den itibaren) ve H.W. Wilson Education Source Ultimate (07/01/2022'den itibaren), EBSCO, İdealonline, ROAD Index, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi (İSAM), AcarIndeks ve OJOP tarafından taranmaktadır. TR Dizin izleme süreci dahil diğer birçok indeksin inceleme süreci devam etmektedir.

Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) içeriği Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0) lisansına sahiptir.

assets%2F-MiVTps3hYDHulTMKgFs%2F-MjxpqJ8t_t9us6gMnQD%2F-MjypVurcYHdQFyRhTXk%2Fimage.png?alt=media&token=74556092-c2cf-40fe-8b54-3d243117b18d

Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) dünyada araştırmacılar, yayıncılar ve bilim insanları tarafından en fazla kullanılan benzerlik yazılımları olan iThenticate ve Turnitin kullanmaktadır.

15004default-turnitin-image.png?s=ea83de6244b33b609b2c7232765c38b3


Kapadokya Eğitim Dergisi (KAPED) açık erişimli bir dergidir.

15006