Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Alan Yazınında Küreselleşme Olgusunun İncelenmesi

Year 2021, Volume: 2 Issue: 1, 24 - 36, 30.06.2021

Abstract

Çalışmada sosyal bilgiler alan yazınında küreselleşme kavramına olan yaklaşım irdelenmektedir. Nitel araştırma yöntemleriyle kuramsal bilgiye ulaşmanın amaçlandığı çalışmada, başlıklarında “sosyal bilgiler” ve “küresel” ifadelerinin bulunduğu ulusal literatürde yer alan 21 makale analize tabi tutulmuştur. Doküman analiziyle elde edilen verilerde küreselleşme kavramıyla ilişkilendirilen kavramlar, temalara dönüştürülmüştür. Makalelerde temalara açık ve örtük yapılan anlamlandırmalar tanımlanarak bulgulara ulaşılmış, bulgular yorumlanarak sonuçlandırılmıştır. Küreselleşme olgusuna farklı sosyal bilimlerle eleştirel açıdan bir yaklaşım da söz konusu iken, sosyal bilgiler ile ilgili araştırmalarda alan yazınında kültürel yaklaşım esas alınarak, değişim ilerleme, teknoloji, farklılıklara saygı gibi olgularla paralel algılanarak olumlanmaktadır. Bu pozitif yaklaşımın sebepleri tartışılarak çok yönlü bir yaklaşımın gerekliliği önerilmektedir.

References

  • Aktekin, S. (2020). Dijitalleşme ve bireyselleşme çağında eğitim ulus devletlerin egemenlik alanından çıkıyor mu? Uluslararası Maarif Dergisi, 1(2), 23-27.
  • Arslan, K. (2004). Küreselleşmenin eğitim boyutu. Ege Eğitim Dergisi, 5(1), 1-5.
  • Ataç, E. (2017). Türkiye’de eğitim eşitsizliğini okumak: istatistikler ve coğrafi dağılımlar. Eğitim ve Bilim Dergisi, 42(192), 1-27.
  • Baygül, S. (2020). Küreselleşme ve teknoloji üzerine bir değerlendirme.Uluslararası Beşeri Bilimler Dergisi, 6(13), 395-411.
  • Çakmak, Z., Bulut, B. ve Taşkıran C. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının internet kullanım durumları ile küresel vatandaşlık algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 99-112.
  • Çatak, M. (2015). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitim programlarının incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 19(62), 69-94.
  • Çelik, E. (2018). Ekonomik küreselleşme ve eğitim, Türkan Erdoğan, Yıldırım Atayeter ve Sevcan Yıldız, (Ed.), Sosyal beşeri ve idari bilimlerde akademik araştırmalar 6 (s.175-195), Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Dağ, N. (2012). Vatandaşlığın niteliksel dönüşümü ve vatandaşlık eğitimi üzerine bir betimleme çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 105-11.
  • Dumanlı Kürkçü, D. (2013). Küreselleşme kavramı ve küreselleşmeye yönelik yaklaşımlar. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 3(2), 1-11.
  • Egüz, Ş. (2016).Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık eğitimine yönelik algıları. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(24),30-49.
  • Gürdoğan Bayır, Ö., Göz, N.L. ve Bozkurt, M. (2015).Sınıf öğretmeni adaylarına göre sosyal bilgiler dersinde küresel vatandaşlık. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4(2), 145-162.
  • Günel, E. (2016). Türkiye’de küresel bakış açısının sosyal bilgiler eğitimine kaynaştırılması: sosyal bilgiler öğretmen adayları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(4), 440-461
  • Kan, Ç. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde küresel vatandaşlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 25-30.
  • Meydan, A. ve Akkuş, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin tarihi ve kültürel değerlerin kazandırılmasındaki önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 29, 402-422.
  • Neuman, W.L. (2006). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar. İstanbul: Yayınodası.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özden, M. ve Erbay E.R. (2018). Küresel vatandaşlık: belirsizlik mi? fırsat mı? Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 7(4), 76-81.
  • Sağlam, M., Vural, L. ve Akdeniz, U.C. (2011). Küreselleşmenin Türkiye’deki ilköğretim sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 35, 1-15.
  • Şahin, M., Şahin, S. ve Göğebakan Yıldız, D. (2016). Sosyal bilgiler eğitimi programı ve dünya vatandaşlığı: Öğretmen adaylarının perspektifinden. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 31(2), 369-390.
  • Şimşek, O. (2016). W. I. Robinson’ın tezi üzerinden küreselleşmeyi okumak. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 24-55.
  • Talas, M. ve Kaya Y. (2007). Küreselleşmenin kültürel sonuçları.Türklük Bilimi Araştırmaları, 22, 149-162.
  • Topkaya, Y. ve Coşkun, K. (2016). Küresel vatandaşlık bilinci üzerinde sosyal bilgiler öğretim programında yer alan değerlerin etki boyutu. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 238-252.
  • Uygun, K. ve Ulu, C.T. (2018). 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitabında küreselleşme olgusunun incelenmesi. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 1-19.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • https://www.socialstudies.org/about (Erişim Tarihi: 16.01.2021)
Year 2021, Volume: 2 Issue: 1, 24 - 36, 30.06.2021

Abstract

References

  • Aktekin, S. (2020). Dijitalleşme ve bireyselleşme çağında eğitim ulus devletlerin egemenlik alanından çıkıyor mu? Uluslararası Maarif Dergisi, 1(2), 23-27.
  • Arslan, K. (2004). Küreselleşmenin eğitim boyutu. Ege Eğitim Dergisi, 5(1), 1-5.
  • Ataç, E. (2017). Türkiye’de eğitim eşitsizliğini okumak: istatistikler ve coğrafi dağılımlar. Eğitim ve Bilim Dergisi, 42(192), 1-27.
  • Baygül, S. (2020). Küreselleşme ve teknoloji üzerine bir değerlendirme.Uluslararası Beşeri Bilimler Dergisi, 6(13), 395-411.
  • Çakmak, Z., Bulut, B. ve Taşkıran C. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının internet kullanım durumları ile küresel vatandaşlık algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 99-112.
  • Çatak, M. (2015). Türkiye’de sosyal bilgiler eğitim programlarının incelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 19(62), 69-94.
  • Çelik, E. (2018). Ekonomik küreselleşme ve eğitim, Türkan Erdoğan, Yıldırım Atayeter ve Sevcan Yıldız, (Ed.), Sosyal beşeri ve idari bilimlerde akademik araştırmalar 6 (s.175-195), Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Dağ, N. (2012). Vatandaşlığın niteliksel dönüşümü ve vatandaşlık eğitimi üzerine bir betimleme çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 105-11.
  • Dumanlı Kürkçü, D. (2013). Küreselleşme kavramı ve küreselleşmeye yönelik yaklaşımlar. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 3(2), 1-11.
  • Egüz, Ş. (2016).Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel vatandaşlık eğitimine yönelik algıları. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(24),30-49.
  • Gürdoğan Bayır, Ö., Göz, N.L. ve Bozkurt, M. (2015).Sınıf öğretmeni adaylarına göre sosyal bilgiler dersinde küresel vatandaşlık. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 4(2), 145-162.
  • Günel, E. (2016). Türkiye’de küresel bakış açısının sosyal bilgiler eğitimine kaynaştırılması: sosyal bilgiler öğretmen adayları. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7(4), 440-461
  • Kan, Ç. (2009). Sosyal bilgiler eğitiminde küresel vatandaşlık. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 25-30.
  • Meydan, A. ve Akkuş, A. (2014). Sosyal bilgiler öğretiminde müze gezilerinin tarihi ve kültürel değerlerin kazandırılmasındaki önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, 29, 402-422.
  • Neuman, W.L. (2006). Toplumsal araştırma yöntemleri nitel ve nicel yaklaşımlar. İstanbul: Yayınodası.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Özden, M. ve Erbay E.R. (2018). Küresel vatandaşlık: belirsizlik mi? fırsat mı? Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 7(4), 76-81.
  • Sağlam, M., Vural, L. ve Akdeniz, U.C. (2011). Küreselleşmenin Türkiye’deki ilköğretim sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarında görülen yansımaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 35, 1-15.
  • Şahin, M., Şahin, S. ve Göğebakan Yıldız, D. (2016). Sosyal bilgiler eğitimi programı ve dünya vatandaşlığı: Öğretmen adaylarının perspektifinden. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 31(2), 369-390.
  • Şimşek, O. (2016). W. I. Robinson’ın tezi üzerinden küreselleşmeyi okumak. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 24-55.
  • Talas, M. ve Kaya Y. (2007). Küreselleşmenin kültürel sonuçları.Türklük Bilimi Araştırmaları, 22, 149-162.
  • Topkaya, Y. ve Coşkun, K. (2016). Küresel vatandaşlık bilinci üzerinde sosyal bilgiler öğretim programında yer alan değerlerin etki boyutu. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 238-252.
  • Uygun, K. ve Ulu, C.T. (2018). 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitabında küreselleşme olgusunun incelenmesi. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 1-19.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • https://www.socialstudies.org/about (Erişim Tarihi: 16.01.2021)
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Fırat Serhat Çağıran

Publication Date June 30, 2021
Submission Date June 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Çağıran, F. S. (2021). Sosyal Bilgiler Alan Yazınında Küreselleşme Olgusunun İncelenmesi. Kapadokya Eğitim Dergisi, 2(1), 24-36.

Cappadocia Journal of Education (KAPED) is indexed by H.W. Wilson Index Education Source Coverage List,  H.W. Wilson Education Source Ultimate Database Coverage List, EBSCO, EuroPub Database, Directory of Research Journal Indexing, Idealonline, ROAD Index, Turkish Religious Foundation Islamic Studies Center (ISAM), Eurasian Scientific Journal Index, AcarIndeks, and OJOP. The review process for many other indexes continues.

The content of the Cappadocia Journal of Education (KAPED) is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-Share Alike Licence 4.0 (CC BY-NC-SA 4.0).

assets%2F-MiVTps3hYDHulTMKgFs%2F-MjxpqJ8t_t9us6gMnQD%2F-MjypVurcYHdQFyRhTXk%2Fimage.png?alt=media&token=74556092-c2cf-40fe-8b54-3d243117b18d

Cappadocia Journal of Education (KAPED) uses iThenticate and Turnitin, which are the most trusted plagiarism checkers by the world’s top researchers, publishers, and scholars.
15004default-turnitin-image.png?s=ea83de6244b33b609b2c7232765c38b3

Cappadocia Jurnal of Education (KAPED) is an open-access journal.

15006