Research Article
BibTex RIS Cite

An Investigation on The Movie ‘The Fountainhead’ And ‘Being an Architect’

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 139 - 149, 31.12.2024
https://doi.org/10.70370/kapu.1579985

Abstract

In simple terms, cinema is the art of bringing images to life (sound, movement, etc.). Cinema can be about almost anything from life, or it can present a fictional reality created entirely in the imagination. Cinema presents itself to the viewer with the help of sound, movement, color, space, objects, light and many other visual and auditory elements. Cinema, in which so many elements are intertwined, is, of course, an interdisciplinary art form. The relationship between architecture and cinema has started since the emergence of the art of cinema. The fact that the events in cinema take place in spaces and that architecture is the 'art of creating space' shows the power of the phenomenon of space in both disciplines. Cinema utilizes architecture in the spaces it constructs and presents what it wants to convey to the audience in a spatial context. Scenes take place in spaces and spaces are the main element of architectural design. This unity of cinema and architecture can be achieved not only through spatial elements but also in terms of subject matter. The Fountainhead is a film about an architect who adopts the basic principles of modern architecture and wants to be accepted in society and do his profession for the sake of his own values. In this study, the film was examined in terms of the elements it wanted to reveal, and through this analysis, an attempt was made to question the subjects of 'architecture', 'being an architect', 'conventional – modern architecture' and 'an architect's responsibilities towards himself and society'.

References

  • Aydın, A. (2021). Sinemada mimarlık. İdealkent, 12(32), 785-792. https://doi.org/10.31198/idealkent.892335
  • Beşgen, A., & Köseoğlu, Ş. (2019). Sinema-mimarlık arakesitinde bir mekana dokunmak: Sine-tasarım atölyesi. SineFilozofi, 26-52. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.516445
  • Beşışık, G. (2013). Sinema ve mimarlıkta mekân kurgusu ve kavrayışı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Demirel, C. (2021). Ayn Rand’ın egoizminde ahlakın temellendirilmesi ve bağlayıcılığı problemi, Felsefe Arkivi- Archives of Philosophy, 54, 63-80. https://doi.org/10.26650/arcp.892452
  • Ek Bektaş, E. H. (2022). Modern mimarlığın beş ilkesinin konut biçimlenişleri üzerinden incelenmesi. Bab Journal of FSMVU Faculty of Architecture and Design, 3(2), 155-172.
  • Ek Bektaş, E. H. (2017). Sinema ve mekân ilişkisi açısından bilim kurgu filmlerine bir bakış. Mimarlık ve Yaşam, 2(2), 201-218. https://doi.org/10.26835/my.315168
  • Erdoğan, N., & Akarsu, H.T. (2023). An evaluation set proposal on the interaction of cinema & architecture for improving the creative and aesthetic dimensions in architectural art and education. DEPARCH Journal of Design Planning and Aesthetics Research, 2(2), 141-154. https://doi.org/10.55755/DepArch.2023.20
  • Magliozzi, R. (2009). Tim Burton: Exercising the Imagination, Tim Burton. The Museum of Modern Art, New York.
  • Özpek, B. B. (2006). Ayn Rand objectivism and architecture [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Sezer, Ö. (2019). Bauhaus’un modern mimari kültürünün yayılmasındaki rolü. Mimarist, 48 - 55.
  • Sözen, M. (2014). Tek mekânlı filmlerde anlatımın biçimlenişi ve örnek çözümlemeler. Akademia Dergisi, 4(3), 2-16. https://doi.org/10.17680/akademia.v3i4.1005000221
  • Vidler, A. (1993). The explosion of space: Architecture and filmic imaginary. Assemblage, (21), 45-59.
  • Wikipedia (2001). Villa Savoye. 18 Ocak 2024 tarihinde https://en.wikipedia.org/wiki/Villa_Savoye adresinden edinilmiştir.
  • Yıldırım, M. (2017). Sinemada mekân kavramı ve bir karşı duruş olarak görünen Dogville filmi. 2. Uluslararası İletişim, Edebiyat, Müzik ve Sanat Çalışmalarında Güncel Yaklaşımlar Kongresi, 110-111.

‘The Fountainhead’ Filmi ve ‘Mimar Olmak’ Üzerine Bir İnceleme

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 139 - 149, 31.12.2024
https://doi.org/10.70370/kapu.1579985

Abstract

Sinema, basit bir tanım ile ifade edilecek olursa, görüntülere hayat vererek (ses, hareket, vs.) yansıtma sanatıdır. Sinema, hayatın içinden hemen her şeyi konu edebileceği gibi, tamamen hayal dünyasında yaratılan, kurgusal bir gerçekliği de sunabilir. Sinema, sesin, hareketin, renklerin, mekânların, objelerin, ışığın ve daha birçok görsel ve işitsel ögenin yardımıyla, kendini izleyiciye sunar. Bu kadar fazla ögenin iç içe geçtiği sinema, elbette ki, disiplinlerarası bir sanat dalıdır. Mimarlık ve sinema ilişkisi de, sinema sanatının ortaya çıkışından itibaren başlamıştır. Sinemada filmdeki olayların mekânlar içinde geçmesi ve mimarlığın ‘mekân yaratma sanatı’ olması, her iki disiplinde de mekân olgusunun gücünü gösterir. Sinema, kurguladığı mekânlarda mimariden yararlanır ve aktarmak istediklerini mekânsal bağlamda izleyiciye sunar. Sahneler mekânlarda geçer ve mekânlar mimari tasarımın ana unsurudur. Sinema ve mimarinin bu birlikteliği, sadece mekânsal unsurlar ile değil, konu bakımından da sağlanabilir. The Fountainhead (Hayatın Kaynağı), modern mimarinin temel ilkelerini benimseyen bir mimarın toplum içinde kabul edilmek ve mesleğini kendi değerleri uğruna yapmak istemesini konu alan bir filmdir. Bu çalışmada, film, ortaya koymak istediği unsurlar bakımından incelenmiş ve bu inceleme ile ‘mimarlık’, ‘mimaride etik’, ‘mimar olmak’ ve ‘bir mimarın kendine ve topluma karşı sorumlulukları’ konularında sorgulama yapılmaya çalışılmıştır.

References

  • Aydın, A. (2021). Sinemada mimarlık. İdealkent, 12(32), 785-792. https://doi.org/10.31198/idealkent.892335
  • Beşgen, A., & Köseoğlu, Ş. (2019). Sinema-mimarlık arakesitinde bir mekana dokunmak: Sine-tasarım atölyesi. SineFilozofi, 26-52. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.516445
  • Beşışık, G. (2013). Sinema ve mimarlıkta mekân kurgusu ve kavrayışı [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Demirel, C. (2021). Ayn Rand’ın egoizminde ahlakın temellendirilmesi ve bağlayıcılığı problemi, Felsefe Arkivi- Archives of Philosophy, 54, 63-80. https://doi.org/10.26650/arcp.892452
  • Ek Bektaş, E. H. (2022). Modern mimarlığın beş ilkesinin konut biçimlenişleri üzerinden incelenmesi. Bab Journal of FSMVU Faculty of Architecture and Design, 3(2), 155-172.
  • Ek Bektaş, E. H. (2017). Sinema ve mekân ilişkisi açısından bilim kurgu filmlerine bir bakış. Mimarlık ve Yaşam, 2(2), 201-218. https://doi.org/10.26835/my.315168
  • Erdoğan, N., & Akarsu, H.T. (2023). An evaluation set proposal on the interaction of cinema & architecture for improving the creative and aesthetic dimensions in architectural art and education. DEPARCH Journal of Design Planning and Aesthetics Research, 2(2), 141-154. https://doi.org/10.55755/DepArch.2023.20
  • Magliozzi, R. (2009). Tim Burton: Exercising the Imagination, Tim Burton. The Museum of Modern Art, New York.
  • Özpek, B. B. (2006). Ayn Rand objectivism and architecture [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Sezer, Ö. (2019). Bauhaus’un modern mimari kültürünün yayılmasındaki rolü. Mimarist, 48 - 55.
  • Sözen, M. (2014). Tek mekânlı filmlerde anlatımın biçimlenişi ve örnek çözümlemeler. Akademia Dergisi, 4(3), 2-16. https://doi.org/10.17680/akademia.v3i4.1005000221
  • Vidler, A. (1993). The explosion of space: Architecture and filmic imaginary. Assemblage, (21), 45-59.
  • Wikipedia (2001). Villa Savoye. 18 Ocak 2024 tarihinde https://en.wikipedia.org/wiki/Villa_Savoye adresinden edinilmiştir.
  • Yıldırım, M. (2017). Sinemada mekân kavramı ve bir karşı duruş olarak görünen Dogville filmi. 2. Uluslararası İletişim, Edebiyat, Müzik ve Sanat Çalışmalarında Güncel Yaklaşımlar Kongresi, 110-111.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Architectural History, Theory and Criticism
Journal Section Research Articles
Authors

Efruz Yarennur Sadi 0009-0006-0788-3311

Nevnihal Erdoğan

Publication Date December 31, 2024
Submission Date November 5, 2024
Acceptance Date December 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Sadi, E. Y., & Erdoğan, N. (2024). ‘The Fountainhead’ Filmi ve ‘Mimar Olmak’ Üzerine Bir İnceleme. KAPU Trakya Mimarlık Ve Tasarım Dergisi, 4(2), 139-149. https://doi.org/10.70370/kapu.1579985