Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDAKİ (2005 ve 2019) KAZANIMLARIN SÖZCÜK SIKLIĞI

Year 2021, Volume: 18 Issue: 72, 1091 - 1115, 15.12.2021

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 2005 ve 2019 Türkçe dersi öğretim programlarındaki kazanımların sözcük sayısı ve sıklığını belirlemek ve program kazanımlarının arka planını oluşturan kodları ortaya koymaktır. Bu amaçla söz konusu programlar, kazanımlardaki sözcükler bakımından incelemeye alınmış ve sözcükler, sözcük gruplarını da kapsayacak şekilde sayılarak sınıflandırılmıştır. Kazanımlardaki sözcüklerin sayımında belli ölçütler gözetilmiş, bilgisayar ortamına aktarılan sözcükler dil becerileri dikkate alınarak kendi içinde sayılmıştır. Kazanım altı açıklamalar sayıma dâhil edilmemiştir. Program dilini netleştirmeyi amaçlayan bu çalışmada sadece kazanımlardaki toplam ve farklı sözcükler belirlenmemiş, dil becerilerinin (dinleme, konuşma, okuma ve yazma) birbiriyle ilişkisini ortaya koyan sözcüklerden metin çözümlemeye ve teknoloji kullanımına dair sözcüklere kadar birçok konu başlığı altında sınıflandırma yapılmıştır. Nitel desendeki çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Sözcük sayımında sözcük sıklık analizlerine başvurulmuştur. Çalışmada araştırma soruları cevabını bulmuş ve kazanım cümlelerini şekillendiren kelimelerin farklı başlıklar altında sınıflandırılabileceği ortaya çıkmıştır. Çalışma sonucunda program dilinin ne ifade ettiğine ilişkin değerlendirmeler yapılmış ve bazı bulgular tartışılmıştır. Ayrıca alanda çalışanların, kurum ve araştırmacıların faydalanabileceği bazı öneriler sunulmuştur.

References

  • AKARSU, B. (1955). Wilhelm Von Humboldt’ta Dil-Kültür Bağlantısı. İstanbul: İstanbul Matbaası.
  • AKÇAY, A. - M. N. KARDAŞ (2020). Türkçe Dersi Öğretim Programları. Ankara: Pegem Akademi.
  • AKSAN, D. (1978). Anlambilim ve Türk Anlambilimi. Ankara: DTCF Yayınları.
  • AKSAN, D. (2002). Anadilimizin Söz Denizinde. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • AKSAN, D. (2004). “Kelime Bilimi ve Anlambilimi Ölçütlerinden Yararlanarak Bir Yazı Dilinin Eskiliğini Saptama Yolları I: Kavram Alanı - Kelime Ailesi ilişkileri ve Türk Yazı Dilinin Eskiliği Üzerine”. Dilbilim ve Türkçe Yazıları. Ankara: Multilingual Yayınları: 110-119.
  • AKSAN, D. (2015). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. 5. Baskı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • AKSAN, Y. vd. (2016). A Frequency Dictionary of Turkish. Taylor & Francis.
  • AKYOL, H. - T. TEMUR (2007). “Kelime Hazinesinin Geliştirilmesi”. (ed. A. Kırkkılıç-H. Akyol). İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık: 195-232.
  • AKSU, B. T. - E. ADALI (2018). Çağdaş Türkçenin Sıklık Sözlüğü. İstanbul: Ötüken Yayıncılık
Year 2021, Volume: 18 Issue: 72, 1091 - 1115, 15.12.2021

Abstract

References

  • AKARSU, B. (1955). Wilhelm Von Humboldt’ta Dil-Kültür Bağlantısı. İstanbul: İstanbul Matbaası.
  • AKÇAY, A. - M. N. KARDAŞ (2020). Türkçe Dersi Öğretim Programları. Ankara: Pegem Akademi.
  • AKSAN, D. (1978). Anlambilim ve Türk Anlambilimi. Ankara: DTCF Yayınları.
  • AKSAN, D. (2002). Anadilimizin Söz Denizinde. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • AKSAN, D. (2004). “Kelime Bilimi ve Anlambilimi Ölçütlerinden Yararlanarak Bir Yazı Dilinin Eskiliğini Saptama Yolları I: Kavram Alanı - Kelime Ailesi ilişkileri ve Türk Yazı Dilinin Eskiliği Üzerine”. Dilbilim ve Türkçe Yazıları. Ankara: Multilingual Yayınları: 110-119.
  • AKSAN, D. (2015). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. 5. Baskı. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • AKSAN, Y. vd. (2016). A Frequency Dictionary of Turkish. Taylor & Francis.
  • AKYOL, H. - T. TEMUR (2007). “Kelime Hazinesinin Geliştirilmesi”. (ed. A. Kırkkılıç-H. Akyol). İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık: 195-232.
  • AKSU, B. T. - E. ADALI (2018). Çağdaş Türkçenin Sıklık Sözlüğü. İstanbul: Ötüken Yayıncılık
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Selim Emiroğlu

F. Nur Pınar This is me

Publication Date December 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 18 Issue: 72

Cite

APA Emiroğlu, S., & Pınar, F. N. (2021). TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDAKİ (2005 ve 2019) KAZANIMLARIN SÖZCÜK SIKLIĞI. Karadeniz Araştırmaları, 18(72), 1091-1115.
AMA Emiroğlu S, Pınar FN. TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDAKİ (2005 ve 2019) KAZANIMLARIN SÖZCÜK SIKLIĞI. Karadeniz Araştırmaları. December 2021;18(72):1091-1115.
Chicago Emiroğlu, Selim, and F. Nur Pınar. “TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDAKİ (2005 Ve 2019) KAZANIMLARIN SÖZCÜK SIKLIĞI”. Karadeniz Araştırmaları 18, no. 72 (December 2021): 1091-1115.
EndNote Emiroğlu S, Pınar FN (December 1, 2021) TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDAKİ (2005 ve 2019) KAZANIMLARIN SÖZCÜK SIKLIĞI. Karadeniz Araştırmaları 18 72 1091–1115.
IEEE S. Emiroğlu and F. N. Pınar, “TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDAKİ (2005 ve 2019) KAZANIMLARIN SÖZCÜK SIKLIĞI”, Karadeniz Araştırmaları, vol. 18, no. 72, pp. 1091–1115, 2021.
ISNAD Emiroğlu, Selim - Pınar, F. Nur. “TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDAKİ (2005 Ve 2019) KAZANIMLARIN SÖZCÜK SIKLIĞI”. Karadeniz Araştırmaları 18/72 (December 2021), 1091-1115.
JAMA Emiroğlu S, Pınar FN. TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDAKİ (2005 ve 2019) KAZANIMLARIN SÖZCÜK SIKLIĞI. Karadeniz Araştırmaları. 2021;18:1091–1115.
MLA Emiroğlu, Selim and F. Nur Pınar. “TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDAKİ (2005 Ve 2019) KAZANIMLARIN SÖZCÜK SIKLIĞI”. Karadeniz Araştırmaları, vol. 18, no. 72, 2021, pp. 1091-15.
Vancouver Emiroğlu S, Pınar FN. TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMLARINDAKİ (2005 ve 2019) KAZANIMLARIN SÖZCÜK SIKLIĞI. Karadeniz Araştırmaları. 2021;18(72):1091-115.