Fatsa Yapraklı Mezarlığı’nda bulunan tarihi mezar taşları bu araştırma ile kayıt altına alınmış ve eserler bilimsel olarak ilk kez incelenerek tanıtılmıştır. Tahribatın ve kayıpların fazla olduğu ayrıca yeni definlerin de sürdüğü mezarlıkta, tarihi olan mezarlar değerlendirilmiş ve eserlerin kitabeleri okunmuştur. Mezarlar, mezar tipolojisi, şahidelerin mal-zeme, teknik, form ve bezeme özellikleri Sanat Tarihi metodolojisi içerisinde ele alınmıştır. Mezar taşı tipolojisi olarak çeşitliliğin sınırlı olduğu mezarlıkta süslemede kompozisyonların zenginliği ve bölgeye göre farklılığı ile önemli ayrın-tılar tespit edilmiştir. Yapraklı Mezarlığı’nda ayak taşlarının hemen hepsi bezenirken özellikle Batı Anadolu Bölgesi’ne özgü olarak bilinen Karadeniz Bölgesi’nde pek işlenmeyen cami tasvirli bir ayak taşı bulunmuştur. Kompozisyonda cami, minaresi son cemaat yeri ve önünde şadırvan veya türbe gibi mimari yapılar topluluğu içinde tasvir edilmiştir. Osmanlı Türkçesi ve Cumhuriyet Dönemi’ne ait günümüz Türkçesi ile yazılan kitabelerde ve içeriğinde değişen farklı-lıklar ile bir örnekte “Tanrı” lafzı olarak şahide de ilginç bir detay kaydedilmiştir. Mezarlıkta çok kaliteli işçilik ve malzemeden üretilen eserden başlayarak diğer mezar taşı yapma geleneğini sürdüren sade örnekler olarak eserlerde kronolojik biçimde değişimin izlenebilmesi açısından da önemlidir. Mezarlıkta incelenen on iki örnek biçim-form ve süsleme açısından detaylıca ele alınırken eserlerin özellikle Türk mezar taşı geleneği ve bölge kültürü içerisindeki yerleri belirlenmeye çalışılmıştır.
This study is the first registration of the historical tombstones in the Fatsa Yapraklı Cemetery in a sense, and thus the first scientific study dealing with them. In the cemetery, which has undergone a heavy destruction and great losses, and where new burials continue, there are still several inscriptions to be evaluated. This study discusses the tombs, their typologies, materials, techniques and form-and-decoration characteristics of the witnesses within the methodo-logy of art history. Typologically, important details have been identified with the limited variety, the richness of the compositions in the ornaments in the cemetery, and the differences according to the regions. While almost all of the foot stones were decorated in the Yapraklı Cemetery, a foot stone with the depiction of a mosque was found, which was not processed much in the Black Sea Region, and which is known to be unique to the Western Anatolia Region. In the composition, the mosque was depicted with its minaret, the last place of congregation, and architectural structures such as fountains or tombs in front of it. With varying differences in the inscriptions written in Ottoman Turkish and today's Turkish belonging to the Republican Period and their content, in one example, an interesting detail is recorded in the witness as the word "God". It is also important to be able to trace the change in the works chronologically, star-ting from the work produced from very high quality workmanship and materials in the cemetery and as simple examples that continuing the tradition of making other tombstones. While the twelve examples examined in the ceme-tery were discussed in detail in terms of shape-form and ornamentation, the places of the works especially in the Turkish tombstone tradition and regional culture were tried to be determined.
Tombstones Yapraklı Inscriptions Mosque depictions nature morte God
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat Tarihi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: 78 |