Research Article
BibTex RIS Cite

The Sound of Silence: The Treatment of Spousal Death in Chopin's "The Story Of An Hour" and Celal's "Melahat Hanım's Orderly Life"

Year 2024, Issue: 17, 35 - 44
https://doi.org/10.38060/kare.1337308

Abstract

Both “The Story of an Hour” (1894) and “Melahat Hanım’ın Düzenli Yaşamı” (“Melahat Hanim’s Orderly Life”) (1999) take an intimate look at widows directly following the deaths of their spouses. While Kate Chopins’s story reveals the inner turmoil of its protagonist through insinuations regarding the taxing quality of her marriage, it also focuses on figurative implications of life after this death through imagery contemplated outside a window. Peride Celal’s story, on the other hand, similarly looks back on a challenging marriage, yet this time through the inside of the house, by focusing on the late husband’s possessions. Both characters hesitatingly embrace the prospect of a new life which promises escape from the social role of a wife. Unfortunately, the characters share the same fate of not being allowed to do so as they both die at the end of the stories, and in similar circumstances. This paper wishes to explore the lingering presence of the husbands by looking at motifs and imagery inside and outside the confines of the house which restricts the promised liberty of the two women.

References

  • Berkove, Lawrence I. “Fatal Self-Assertion in Kate Chopin’s ‘The Story of an Hour’,” American Literary Realism 32, no. 2 (Winter 2000): 152-158.
  • Bulut, Funda. “‘Melahat Hanımın Düzenli Yaşamı’na Göstergebilimsel Açıdan Bakış,” Turkish Studies: International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 7, no. 3 (Summer 2012): 709-721.
  • Celal, Peride. “Melahat Hanımın Düzenli Yaşamı” in Melahat Hanım Düzenli Yaşamı, 1-13. İstanbul: H2O Kitap, 2020.
  • Chopin, Kate. “The Story of an Hour” (1894) in The Awakening and Selected Stories, 213-215. New York: Penguin Classics, 1986.
  • Çavaş, Raşit. “‘Bibliyografya’ Üzerine” in Peride Celal’e Armağan, 40, Edited by Selim İleri. İstanbul: Oğlak Yayıncılık, 1996.
  • Çavaş, Raşit and Tunay Aydın, “Peride Celal Bibliyografyası İçin Bir Deneme” Peride Celal’e Armağan içinde, Edited by Selim İleri, 15-39. İstanbul: Oğlak Yayıncılık, 1996.
  • Geriguis, Lora E. “The ‘It’ and the ‘Joy that kills:’ An Ecocritical Reading of Chopin’s “The Story of an Hour,” The Explicator 78, no. 1 (2020): 5-8.
  • İleri, Selim. Peride Celal’e Armağan. İstanbul: Oğlak Yayıncılık, 1996.
  • Jackson, Stevi. “Families, Domesticity and Intimacy: Changing Relationships in Changing Times” in Introducing Gender and Women’s Studies, Edited by Diane Richardson and Victoria Robinson, 125-143. London: Palgrave Macmillan, 2008.
  • Jamil, S. Selina. “Emotions in ‘The Story of an Hour’,” The Explicator 67, no. 3 (2009): 215-220. https://doi.org/10.3200/EXPL.67.3.215-220
  • Lerner, Gerda. The Creation of Patriarchy. London: Oxford UP, 1986.
  • Taussig, Michael. “Dying is an Art, like Everything Else,” Critical Inquiry 28, no. 1 (2001): 305-316.

Eşsizliğin Sesi: Kate Chopin’in “Bir Saatlik Öykü” ve Peride Celal’in “Melahat Hanım’ın Düzenli Yaşamı” Öykülerinde Eş Ölümünün İşlenişi

Year 2024, Issue: 17, 35 - 44
https://doi.org/10.38060/kare.1337308

Abstract

Kate Chopin’in “Bir Saatlik Öykü” (1894) ve Peride Celal’in “Melahat Hanım’ın Düzenli Yaşamı” (basım 1999) öyküleri, dul kalmış iki kadının yeni yaşamlarını göstermektedir. Kate Chopin’in öyküsü, baş kahramanın iç dünyasını gösterir ve Bayan Mallard’ın evliliği hakkındaki olumsuz düşüncelerini sembolik bir şekilde aktarır. Penceresinin ardından gördüğü imgeler, evliliği ve gelecek yaşamına ilişkin düşüncelerini ifade etmektedir. Peride Celal’in öyküsü ise, benzer olumsuz düşüncelere yer verirken, bunu evin içinden yapar ve vefat eden kocanın geride kalan eşyalarına sembolik bir boyut kazandırır. Iki karakter de yeni yaşamları karşısında tereddüt etmelerine rağmen, eş olarak büründükleri sosyal rollerden kurtulma konusunda memnundurlar. Ne yazık ki, iki karakterin de öykülerin sonunda gerçekleşen benzer ölüş şekilleri, böyle bir olanağı gerçekleştiremediklerini gösterir. Bu çalışmanın amacı, kaybedilen eşlerin ölmüş olmalarına rağmen eşlerinin üzerinde baskılarının devam edişini evlerin içinde ve dışında yer alan imge ve semboller aracılığıyla ortaya çıkarmaktır.

References

  • Berkove, Lawrence I. “Fatal Self-Assertion in Kate Chopin’s ‘The Story of an Hour’,” American Literary Realism 32, no. 2 (Winter 2000): 152-158.
  • Bulut, Funda. “‘Melahat Hanımın Düzenli Yaşamı’na Göstergebilimsel Açıdan Bakış,” Turkish Studies: International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 7, no. 3 (Summer 2012): 709-721.
  • Celal, Peride. “Melahat Hanımın Düzenli Yaşamı” in Melahat Hanım Düzenli Yaşamı, 1-13. İstanbul: H2O Kitap, 2020.
  • Chopin, Kate. “The Story of an Hour” (1894) in The Awakening and Selected Stories, 213-215. New York: Penguin Classics, 1986.
  • Çavaş, Raşit. “‘Bibliyografya’ Üzerine” in Peride Celal’e Armağan, 40, Edited by Selim İleri. İstanbul: Oğlak Yayıncılık, 1996.
  • Çavaş, Raşit and Tunay Aydın, “Peride Celal Bibliyografyası İçin Bir Deneme” Peride Celal’e Armağan içinde, Edited by Selim İleri, 15-39. İstanbul: Oğlak Yayıncılık, 1996.
  • Geriguis, Lora E. “The ‘It’ and the ‘Joy that kills:’ An Ecocritical Reading of Chopin’s “The Story of an Hour,” The Explicator 78, no. 1 (2020): 5-8.
  • İleri, Selim. Peride Celal’e Armağan. İstanbul: Oğlak Yayıncılık, 1996.
  • Jackson, Stevi. “Families, Domesticity and Intimacy: Changing Relationships in Changing Times” in Introducing Gender and Women’s Studies, Edited by Diane Richardson and Victoria Robinson, 125-143. London: Palgrave Macmillan, 2008.
  • Jamil, S. Selina. “Emotions in ‘The Story of an Hour’,” The Explicator 67, no. 3 (2009): 215-220. https://doi.org/10.3200/EXPL.67.3.215-220
  • Lerner, Gerda. The Creation of Patriarchy. London: Oxford UP, 1986.
  • Taussig, Michael. “Dying is an Art, like Everything Else,” Critical Inquiry 28, no. 1 (2001): 305-316.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Comparative and Transnational Literature
Journal Section Research Article
Authors

Berkem Sağlam 0000-0003-4734-9341

Early Pub Date June 28, 2024
Publication Date
Submission Date August 3, 2023
Published in Issue Year 2024 Issue: 17

Cite

Chicago Sağlam, Berkem. “The Sound of Silence: The Treatment of Spousal Death in Chopin’s "The Story Of An Hour" and Celal’s ‘Melahat Hanım’s Orderly Life’”. KARE, no. 17 (June 2024): 35-44. https://doi.org/10.38060/kare.1337308.

30137This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 (Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) International License.

1650916509  16510  16511  16512

Note: Click Here For Logo