Within the context of the Erasmus+ KA220 project MigraMedia, “Migration Narratives in European Media: Teaching, Learning, and Reflecting,” the authors of this essay collaborated to assess the impact of a migration film on higher education students. They chose Rainer Werner Fassbinder’s Angst essen Seele auf (Ali: Fear Eats the Soul, 1974) due to its artistic significance and unique treatment of the migrant experience, combining modernist aesthetics and melodramatic narrative elements. To assess the film’s impact on contemporary students, they asked Greek undergraduate students in a film course, coming from various humanities departments, to write short papers about the film and submit a survey. The students’ responses indicated that a powerful migration film from a different period, such as Ali: Fear Eats the Soul, can be beneficial in today’s classrooms and can serve as a tool for broadening students’ social and critical awareness. The essay first discusses the film and its historical context and then presents and comments on the students’ perspectives.
Migration Cinema Cinema in Education Rainer Werner Fassbinder Racism Intercultural Competencies
Research co-funded by the European Union
2023-1-DE01-KA220-HED-000154375
Erasmus+ KA220 projesi MigraMedia kapsamında, "Avrupa Medyasında Göç Anlatıları: Bu makalenin yazarları, bir göç filminin yüksek öğrenim öğrencileri üzerindeki etkisini değerlendirmek için işbirliği yaptılar. Rainer Werner Fassbinder'in Angst essen Seele auf (Ali: Korku Ruhu Yiyor, 1974) filmini, sanatsal önemi ve modernist estetik ile melodramatik anlatı unsurlarını birleştirerek göçmen deneyimini benzersiz bir şekilde ele alması nedeniyle seçmişlerdir. Filmin günümüz öğrencileri üzerindeki etkisini değerlendirmek için, çeşitli beşeri bilimler bölümlerinden gelen bir sinema dersindeki Yunan lisans öğrencilerinden film hakkında kısa yazılar yazmalarını ve bir anket göndermelerini istediler. Öğrencilerin yanıtları, Ali gibi farklı bir döneme ait güçlü bir göç filminin Fear Eats the Soul gibi farklı bir döneme ait güçlü bir göç filminin günümüz sınıflarında faydalı olabileceği ve öğrencilerin sosyal ve eleştirel farkındalıklarını genişletmek için bir araç görevi görebileceği yönündeydi. Bu makale öncelikle filmi ve tarihsel bağlamını tartışmakta, ardından öğrencilerin bakış açılarını sunmakta ve yorumlamaktadır.
Göç Sineması Eğitimde Sinema Rainer Werner Fassbinder Irkçılık Kültürlerarası Yeterlilikler
2023-1-DE01-KA220-HED-000154375
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Multicultural, Intercultural and Cross-Cultural Studies, Cinema Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 2023-1-DE01-KA220-HED-000154375 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | June 2, 2025 |
Acceptance Date | June 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 19 |
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 (Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) International License.