BibTex RIS Cite

Selçuk Üniversitesi Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Becerileri

Year 2016, Volume: 4 Issue: 2, 133 - 153, 28.10.2016

Abstract

Günümüzde bilgi üretim ortamlarındaki değişimin sonucu olan bilgi patlaması, bilgi erişimi ve tüketiminde yeni beceriler kazanmayı da beraberinde getirmiştir. Bilgi okuryazarlığı konusunun gündeme geldiği ilk yıllardan bu yana yapılan tanımlamalara bakıldığında her birinin bilginin toplum için önemini vurguladığı gözlenmektedir. Bilginin önem kazandığı toplumlarda yani bilgi toplumlarında yaşayan bireylerin sorun çözme odaklı, olaylara eleştirel yaklaşan, hızlı karar veren, ihtiyaçları doğrultusunda her türlü bilgiye erişen ve eriştiği bilgiyi kullanan bireyler olması gerekmektedir. Toplumdaki değişimin eğitime getirdiği yeni yaklaşımlar öğrencilerin, özellikle de üniversite öğrencilerinin, ihtiyaç duydukları bilgiyi elde etmeleri ve kullanmaları konusunda altyapıya sahip olmalarını gerektirmektedir. Bu altyapıda üniversitelere ve kütüphanelerine önemli sorumluluklar düşmektedir. Bu çalışmada Selçuk Üniversitesi Kütüphanesi’nde yarı zamanlı olarak çalışan 30 öğrencinin bilgi okuryazarlığı becerileri deneysel yöntem kullanılarak ölçülmüştür. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin bilgi erişimi ve kullanımı konusunda eğitime ihtiyaç duydukları anlaşılmıştır. Bununla birlikte öğrencilere verilecek olan eğitimin bilgi arama davranışlarına yönelik olması ve kütüphanenin abone olduğu veri tabanlarının tanıtımının yapılarak verimli şekilde kullanımlarının sağlanması gerekmektedir.

References

  • ALA (American Library Association). (1989). Presidential committee on information literacy. Final report. Chicago: American Library Association. 7 Mayıs 2014 tarihinde http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential adresinden erişildi.
  • ACRL/ALA (Association of College and Research Libraries/American Library Association). (2011). Guidelines for Instruction Programs in Academic Libraries. 4 Ağustos 2016 tarihinde http://www.ala.org/acrl/standards/guidelinesinstruction adresinden erişildi.
  • Behrens, S. J. (1994). A Conceptual Analysis and Historical Overview of Information Literacy. College and Research Libraries, 55(4), 309-322.
  • Bruce, C. S. (1994). Information Literacy Blueprint. Griffith University, Division of information Services. 7 Mayıs 2014 tarihinde https://courses.washington.edu/mlis560/su09/Module1/bruce_information_literacy_blueprint.pdf adresinden erişildi.
  • Çakın, İ. (1998). Üniversitelerimizin bilgiye erişim ortamları: Genel değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cumhuriyetimizin 75. Yılı Özel Sayısı, 7-68.
  • Hacettepe Üniversitesi Bilgi Okuryazarlığı (HÜBO) Programı, (2009). 12 Nisan 2014 tarihinde http://hubo.hacettepe.edu.tr/docs/hubo_gorme_engelli.pdf adresinden erişildi.
  • Kaya, S. ve Durmuş, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı ve Araştırma Yaparken İnterneti Kullanma Düzeyleri. 2nd International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS 2008), 16-18 April, Kuşadası, Turkey.
  • Kızıl, M. (2007). Yükseköğrenimde Bilgi Okuryazarlığı: Selçuk Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Kurbanoğlu, S. (2001). Öğrencilere Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılmasının Önemi ve Okul Kütüphanecilerinin Bu Alandaki Rolü. Bilgi Dünyası, 2(1), 1-19.
  • Kurbanoğlu S. ve Akkoyunlu B. (2009). Öğretmen Eğitiminde Bilgi okuryazarlığının Önemi. İ. Keskin, M. H. Kutluoğlu ve S. Kurbanoğlu (Ed.). Hidayet Yavuz Nuhoğlu Armağanı İçinde (s. 267-274). İstanbul Pamuk Yayıncılık.
  • Özel, N. (2013). Araştırma Görevlilerine Bilgi ve İletişim Teknolojileri Bağlamında Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılması. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Polat, C. (2005). Üniversitelerde Kütüphane Merkezli Bilgi Okuryazarlığı Programlarının Geliştirilmesi: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Polat, C. ve Odabaş, H. (2008). Bilgi Toplumunda Yaşam Boyu Öğrenmenin Anahtarı: Bilgi Okuryazarlığı. Küreselleşme, Demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde, Antalya (Türkiye), 27-30 Mart 2008.
  • Rader, H. B. (1995). Information Literacy and the Undergraduate Curriculum. (The Library and Undergraduate Education). Library Trends, 44(2), 270-278.
  • Rader, H. B. (1998). Library Instruction and Information Literacy-1997. Reference Services Review, 26(3-4), 143-160.
  • Saatçioğlu, Ö., Özmen, Ö. ve Özer, P. S. (2003). Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Geliştirilmesinde Kütüphanelerin Rolü ve Dokuz Eylül Üniversitesi Uygulaması. Bilgi Dünyası, 4(1), 45-63.
  • Tonta, Y. (1999). Bilgi toplumu ve bilgi teknolojisi. Türk Kütüphaneciliği, 13, 363-375. 11 Nisan 2014 tarihinde http://yunus.hun.edu.tr/~tonta/yayinlar/biltop99a.htm adresinden erişildi.
  • Zurkowski, P. G. (1974). The information service environment: relationships and priorities. (Report ED 100391). Washington DC: National Commission on Libraries and Information Science.
Year 2016, Volume: 4 Issue: 2, 133 - 153, 28.10.2016

Abstract

References

  • ALA (American Library Association). (1989). Presidential committee on information literacy. Final report. Chicago: American Library Association. 7 Mayıs 2014 tarihinde http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential adresinden erişildi.
  • ACRL/ALA (Association of College and Research Libraries/American Library Association). (2011). Guidelines for Instruction Programs in Academic Libraries. 4 Ağustos 2016 tarihinde http://www.ala.org/acrl/standards/guidelinesinstruction adresinden erişildi.
  • Behrens, S. J. (1994). A Conceptual Analysis and Historical Overview of Information Literacy. College and Research Libraries, 55(4), 309-322.
  • Bruce, C. S. (1994). Information Literacy Blueprint. Griffith University, Division of information Services. 7 Mayıs 2014 tarihinde https://courses.washington.edu/mlis560/su09/Module1/bruce_information_literacy_blueprint.pdf adresinden erişildi.
  • Çakın, İ. (1998). Üniversitelerimizin bilgiye erişim ortamları: Genel değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cumhuriyetimizin 75. Yılı Özel Sayısı, 7-68.
  • Hacettepe Üniversitesi Bilgi Okuryazarlığı (HÜBO) Programı, (2009). 12 Nisan 2014 tarihinde http://hubo.hacettepe.edu.tr/docs/hubo_gorme_engelli.pdf adresinden erişildi.
  • Kaya, S. ve Durmuş, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlığı ve Araştırma Yaparken İnterneti Kullanma Düzeyleri. 2nd International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS 2008), 16-18 April, Kuşadası, Turkey.
  • Kızıl, M. (2007). Yükseköğrenimde Bilgi Okuryazarlığı: Selçuk Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Kurbanoğlu, S. (2001). Öğrencilere Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılmasının Önemi ve Okul Kütüphanecilerinin Bu Alandaki Rolü. Bilgi Dünyası, 2(1), 1-19.
  • Kurbanoğlu S. ve Akkoyunlu B. (2009). Öğretmen Eğitiminde Bilgi okuryazarlığının Önemi. İ. Keskin, M. H. Kutluoğlu ve S. Kurbanoğlu (Ed.). Hidayet Yavuz Nuhoğlu Armağanı İçinde (s. 267-274). İstanbul Pamuk Yayıncılık.
  • Özel, N. (2013). Araştırma Görevlilerine Bilgi ve İletişim Teknolojileri Bağlamında Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılması. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Polat, C. (2005). Üniversitelerde Kütüphane Merkezli Bilgi Okuryazarlığı Programlarının Geliştirilmesi: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Polat, C. ve Odabaş, H. (2008). Bilgi Toplumunda Yaşam Boyu Öğrenmenin Anahtarı: Bilgi Okuryazarlığı. Küreselleşme, Demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde, Antalya (Türkiye), 27-30 Mart 2008.
  • Rader, H. B. (1995). Information Literacy and the Undergraduate Curriculum. (The Library and Undergraduate Education). Library Trends, 44(2), 270-278.
  • Rader, H. B. (1998). Library Instruction and Information Literacy-1997. Reference Services Review, 26(3-4), 143-160.
  • Saatçioğlu, Ö., Özmen, Ö. ve Özer, P. S. (2003). Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Geliştirilmesinde Kütüphanelerin Rolü ve Dokuz Eylül Üniversitesi Uygulaması. Bilgi Dünyası, 4(1), 45-63.
  • Tonta, Y. (1999). Bilgi toplumu ve bilgi teknolojisi. Türk Kütüphaneciliği, 13, 363-375. 11 Nisan 2014 tarihinde http://yunus.hun.edu.tr/~tonta/yayinlar/biltop99a.htm adresinden erişildi.
  • Zurkowski, P. G. (1974). The information service environment: relationships and priorities. (Report ED 100391). Washington DC: National Commission on Libraries and Information Science.
There are 18 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Zarife Yıldırım This is me

Publication Date October 28, 2016
Submission Date August 12, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Yıldırım, Z. (2016). Selçuk Üniversitesi Öğrencilerinin Bilgi Okuryazarlığı Becerileri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 4(2), 133-153.