Hayat
boyu öğrenme ve temel becerileri hedefleyen öğrenci merkezli öğretim sürecinde
öğrencinin, sadece bilgi düzeyinde değil, aynı zamanda analiz, sentez ve değerlendrime
gibi daha üst düzeylerde de aktif katılımı amaçlanır. Başka bir ifade ile öğrencinin,
bir içeriği analiz etme, yeniden yapılandırma, problem çözme, yeni ve özgün
düşünceler üretme gibi üst düzey becerilere sahip olması hedeflenir. Her
düzeyde öğrenci merkezli eğitimin yapılması belirtilen hedeflere kısa süre
içinde varılmasını sağlayacaktır. Dolayısıyla, yükseköğretimde de verilen
derslerin öğrenci merkezli uygulamalar içermesi, çağın gerektirdiği insan
profilinin yetiştirilmesi için gereklidir. O halde yükseköğretimde öğrenci
merkezli ders uygulamları, hem hayat boyu öğrenmeyi geliştirecek hem de temel
becerileri kazandıracak şekilde nasıl kurgulanabilir? Çalışmanın temel problemi
bu soru olmuştur. Araştırma, Çankırı Karatekin Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
Coğrafya Bölümü’nde Coğrafi Keşifler ve Yeni Dünya Coğrafyası Dersinde 2014-2015 öğretim yılı güz döneminde normal
ve gece öğretiminde okuyan öğrencilerle başlayan, 2016-2017 döneminde ve
2017-2018 öğretim yılı güz dönemlerinde tekrarları yapılan, öğrenci merkezli ders
uygulamasını konu alan bir durum çalışmasıdır. Veri toplama araçları katılımcı
gözlem bilgi formları, öğrenci görev kağıtları ve öğrenci ders değerlendirme
kağıtlarıdır. Öncelikle öğrenci merkezli ders etkinlikleriyle, buna uygun ölçme
değerlendirme yöntemleri tasarlanmıştır. Bir dönem içinde 10 haftalık süreyi
içerecek şekilde hazırlanan uygulama, hem ders sürecinde hem de sonucunda değerlendirilmiştir.
Dönem sonlarında, öğrencilerden bir açık uçlu soru karşılığında dersi
değerlendirmeleri istenerek görüşleri alınmıştır. Buna göre öğrencilerden, daha
kalıcı öğrendikleri, derste konuşma, yazma, düşünme ve okuma becerilerinin
geliştiği yönünde görüşler alınmıştır.
Coğrafya eğitimi yükseköğretim öğrenci merkezlilik üst düzey beceri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |