Ergenlerin algıladıkları anne baba tutumlarının çeşitli değişkenler
bakımından incelenmesini amaç edinen bu çalışma; 2017-2018 eğitim öğretim
yılında Çankırı il merkezinde bulunan liselerde öğrenim gören 245’i erkek 359’u
kız toplam 604 ergen ile yürütülmüştür. Veriler araştırmacı tarafından
geliştirilen kişisel bilgi formu ile Sümer ve Güngör (1999) tarafından
geliştirilen Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği yardımıyla toplanmıştır. Veriler
SPSS paket programı aracılığıyla frekans, yüzdelik, ortalama gibi betimsel
metotlar ile tek yönlü varyans analizi, “t” testi ve Tukey testi kullanılarak incelenmiştir.
Anne ve babalık stillerinin anne ve baba için ayrı ayrı değerlendirildiği bu araştırmada
Maccoby ve Martin (1983) tarafından ifade edilen duyarlılık ve talepkârlık
boyutları ve bu boyutların çaprazlanmasından ortaya çıkan açıklayıcı otoriter,
izin verici-şımartan, otoriter ve izin verici-ihmalkâr anne babalık biçimlerinin
incelemesi gerçekleştirilmiştir. Steinberg ve arkadaşları (1994) duyarlılık
boyutunun anne - babanın kabul ve ilgisini; talepkârlık boyutunun ise anne
babanın kontrolünü ifade ettiğini belirtmektedirler. Anne babalık biçimlerine
baktığımızda açıklayıcı - otoriter biçim kontrol ve talep ile kabul ve
duyarlılık yüksek olduğu; izin verici-şımartan biçim kabul ve duyarlılığın
yüksek ancak talep ve kontrolün düşük olduğu; otoriter anne babalık kabul ve
duyarlılığın düşük, talep ve kontrolün yüksek olduğu; izin verici-ihmalkâr
biçim ise talep ve kontrol ile kabul ve duyarlılığın düşük düzeyde olduğu
yetiştirme biçimini ifade etmektedir. Araştırma sonuçlarına göre cinsiyet,
gelir durumu, okul türü, okuldan memnuniyet, annenin öğrenim durumu, başarı durumu,
kardeş sayısı, sınıf düzeyi gibi etkenlerin anne ve/veya baba tutumunu anlamlı
şekilde farklılaştırdığı bulunmuştur. Bu bulgular, araştırmalar ve incelemeler
doğrultusunda tartışılarak önerilerde bulunulmuştur.
This study aims to examine the
perceived parental attitudes of adolescents in terms of various changeables. In
2017-2018 academic year this study was conducted with a total of 604
adolescents (245 male and 359 female) high school students in high school in Çankırı province. The data were
collected with the help of the personal information form developed by the researcher
and the Parenting Styles Questionnaire developed by Sümer and Güngör (1999).
The data were analyzed by using SPSS package program, frequency, percentage,
mean by means of descriptive methods, one way analysis of variance, t test and
Tukey test. In this study where mother and father styles were evaluated
separately for mother and father, Maccoby and Martin (1983) expressed the
dimensions of sensitivity and demandiness and the explanatory-authoritative,
permissive-indulgent, authoritarian and permissive-neglecting forms of
parenting which emerged from the crossing of these dimensions. Steinberg and his friends (1994) stated that the
sensitivity of the acceptance and iterest of the parents, size of demond refers
to the control of parents. Explanatory - authoritative style of control and
demand with acceptance and sensitivity is high when we pass into maternal
paternity forms; permissive-indulgent style acceptance and sensitivity is high
but demand and control is low; authoritarian parental acceptance and low
sensitivity, high demand and control; The permissive-negligent dimension refers
to the form of cultivation where demand and control and acceptance and
sensitivity are low. According to the results of the study, it was found that
factors such as gender, income level, type of school, school satisfaction,
mother's education level, success status, number of siblings, and grade level
significantly differentiated the mother and / or father attitude. These
findings were discussed in the direction of researches and investigations and
recommendations were made.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Submission Date | February 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |