The aim of this research is to develop an emotional literacy scale that can be used in secondary schools. For this purpose, data were collected from a total of 860 students in two different groups from different grade levels. Exploratory factor analysis was applied to test the construct validity of the scale. Then, confirmatory factor analysis was applied to the determined five-dimensional structure. To test the reliability of the scale, Cronbach alpha internal consistency coefficients and test-retest reliability were checked. As a result of the exploratory factor analysis, a 28-item structure with 5 factors emerged. The variance explained by this five-factor structure is 50.378. In the second stage, the data obtained from 364 participants were subjected to confirmatory factor analysis and it was found that the model fit values were good. While the internal consistency coefficient of the scale consisting of five factors was calculated as .90; the correlation coefficient was found to be .86 in the test-retest reliability measurements performed with a three-week interval.
Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda kullanılabilecek bir duygusal okuryazarlık ölçeği geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda farklı sınıf düzeylerinden iki ayrı gruptaki toplam 860 (496-364) öğrenciden veri toplanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini test etmek amacıyla açımlayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Daha sonra belirlenen beş boyutlu yapıya doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Ölçeğin güvenirliğini test etmek için Cronbach alfa iç tutarlılık kat sayılarına ve test-tekrar test güvenirliğine bakılmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda 5 faktörlü 28 maddeli bir yapı ortaya çıkmıştır. Beş faktörlü bu yapının açıkladığı varyans 50.378’dir. İkinci aşamada ise 364 katılımcıdan elde edilen veriler doğrulayıcı faktör analizine tabi tutulmuş ve model uyum değerlerinin iyi olduğu bulgusu elde edilmiştir. Beş faktörden oluşan ölçeğin iç tutarlılık kat sayısı .90 olarak hesaplanırken; üç hafta ara ile yapılan ölçümlerde korelasyon kat sayısı .86 olarak bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2022 |
Submission Date | July 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 2 |