Osmanlı
Devleti, Anadolu–Bağdat Demiryolu’nun imtiyazını Almanlara vermesi üzerine,
Rusya bu demiryollarının kuzey hattı olacak olan Karadeniz Demiryolları’nın
kendi nüfuz alanını tehdit ettiği gerekçesiyle bu projeye muhalefet etmiştir.
Bu muhalefetin akabinde Osmanlı Devleti ile Rusya arasında çok çetin bir
müzakere süreci yaşanmış ve bunun sonucunda da Türk ve Rus ilişkilerinin az
bilinen bir yönü olan Karadeniz Demiryolları’nın ayrıcalığı, 1896 yılında
Kafkasya’ya kaçan isyancı Ermenilerin Osmanlı Devleti’ne geri dönmemelerine
karşılık 1900 İtilafnamesi ile Rusya’ya verilmiştir.
1900 İtilafnamesi, Osmanlı
Devleti ile Rusya’nın bu konuda uzlaşmaya varmalarından öteye aynı zamanda iki
devletinde bundan sonraki siyasetlerini ve hareketlerini etkilemiştir. 1900
İtilafnamesi’nin Rusya ile yapılmasından sonra Anadolu–Bağdat Demiryolu’nun
güzergahı değişmiş ve aynı zamanda 1896 yılında Osmanlı Devleti’nden kaçan
isyancı Ermeniler II. Meşrutiyet’e kadar memleketlerine dönememişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 6 |
Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi Açık Erişim bir dergidir ve yayımladığı içeriği doğrudan açık erişime sunar. Dergi, yayımladığı içerikle bilimin Açık Erişim politikasıyla desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Bilinen standartlarda kaynak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma, dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) lisansı aracılığıyla kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için dergi editöründen izin alınması gereklidir.
Karadeniz Araştırmaları Enstitüsü Dergisi'nin içeriği Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.