Makalede, Baba Rahîm Meşreb’in 1990 senesinde yayınlanmış “Mihribanım Nerdesin” adlı şiir derlemesindeki gazelleri, murabbaları Yunus Emre’nin “Yunus Emre Divanı” derlemesindeki şiirlerle karşılaştırmalı olarak ele alınacaktır. Her iki şairin icadındaki dini mânâ ve tasavvufi anlamdaki şiirlerinin benzer yönleri, biçim ve anlam bakımından müşterek fikirleri bir biriyle karşılaştırılacaktır. Her iki şairin şiirlerinin dili halk diline yakın, yalın ve sadedir. Onlar güzel ve yanık şiirleriyle halk içinde yaşadılar. Her iki şairin şiirleri, dünyanın eşsiz bir felsefi ve sanatsal anlayışının parlak bir örneğidir. Onların şiirlerinde aşkın yorumunu yalnızca dünyevi ve yaşamsal romantik deneyimlerle sınırlamak veya anlamak, şairlerin eserlerini tek taraflı olarak anlamaya götürür. Şiirlerinde mecazi aşk, ilahi aşkla uyum içinde yorumlanır.
Bununla birlikte, şairlerin aynı konudaki şiirleri üzerinde inceleme yapılır. Özbek ve Türk tasavvuf şiirinin iki büyük şairleri icadını karşılaştırarak inceleme sürecinde iki kardeş halkın edebiyatının müsterek yönleri de dikkate alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Literary Theory |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 14, 2023 |
Publication Date | July 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |